Lazac már nincs?
– hangzik el a Pokoli rokonok nagyjából második percében a Guba család reggelizőasztalánál, esetlenül szemléltetve, hogy itt aztán tényleg egy nagyon gazdag családot látunk, majd hasonló eleganciával három perccel később egy másik szereplő tolmácsolásában megint, hogy megjegyezzük: Gubáék a helyi kiskirályok. Később jönnek a kabarékat idéző egysorosok, a sztereotip karakterek, az állandó humorforrásként beállított részeg falusi és a buta titkárnő – igen, ugyanarról a futószalagról esik le ez a sorozat is, mint a Mi kis falunk, a Keresztanyu és a Drága örökösök. És éppen ezért, sajnos, lesz is rá igény.
RTL
Hámori Barbara showrunner ugyanis többnyire ért hozzá, hogyan vegyen meg külföldi licenceket (A Mi kis falunk szlovák, a Drága örökösök és a Keresztanyu horvát alapsztori), szabja a magyar valóságra, pakolja tele ismert magyar színészekkel meg kínos kabaréhumorral, és a magyarok úgy fogják nézni, mintha nem lenne más a tévében. Az említett három sorozat sikere annak ellenére vitathatatlan, hogy a könnyű kis esti agyrohasztást képviselik. Hámori próbálkozott picit eltérni a biztos recepttől: a rendőrvicc-jellegű humor maradt, de csavart néhányat a Hotel Margaretnél és a Séf meg a többieknél – egyik sem jutott el a második évadig.
A Pokoli rokonokkal inkább biztosra ment, és a bevált receptet követi: eredetileg horvát gyártás, Dobó Katát és Árpa Attilát sikerült megszerezni a főszerepekre, hogy kicsit más arcokkal, kicsit más sztorival, de ugyanazzal az eszköztárral szórakoztatva sírjuk vissza azokat az időket, amikor az HBO még Magyarországon is csinált minőségi sorozatokat.
Bár a sztori Budapesten indul, ne legyenek kételyeink: hamar elér a jól ismert, díszletszagú vidéki miliőig. Gubáék egy csinos budai kastélyban eszik fájóan lazacmentes reggelijüket, amikor kiderül, hogy a fiú, Olivér kriptovalutába fektetett, és csődbe ment a család tulajdonában álló bank. Drónfelvételekkel jól dokumentált jelenetekben szalad be hozzájuk a TEK, le is tartóztatják a családfőt, Antalt és a fiát is, a hajcihőnek pedig az lesz a vége, hogy a nincstelenné vált család Pantallóson köt ki a lenézett, falusi rokonoknál.
Közben a kis településen is zajlik az élet: mára bátran lehet kis magyar valóságnak nevezni azt, hogy kínai akkumulátorgyárat terveznek a faluba, amelynek a polgármester, Aczél Tihamér nagy rajongója lenne, az építkezéshez azonban kéne a falu legnagyobb földbirtokosa, Fejes István földje is, aki a saját holtteste emlegetésével nyomatékosítja, min keresztül valósíthatják csak meg az ötletet. Ebbe a káoszba csöppen bele a Guba család, ami nyilvánvalóan még jobban megkavarja az állóvizet, de a sajtó rendelkezésére bocsátott első két rész hiába ér fel a maga 90 percével egy filmmel, hosszú expozíció ez, éppen csak arra elég, hogy Gubáék megérkezzenek, és szappanoperás fordulattal kiderüljön, hogy valakinek van egy eltitkolt gyereke.
Ismét ütközik tehát a két világ: a falusi és a városi, az akkugyárnak aláfekvő és a büszke magyar, a kétkezi munkás és a drága öltönyben járó bankár. Az első két rész alapján ezt éppen úgy teszik, ahogyan az a klisénagykönyvben meg van írva, kínos viccekkel és buta sztereotipizálással. Ráadásul nagyon úgy fest, hogy továbbra is kikophatatlan, mit kikophatatlan, szerves része a magyar humornak a szexizmuson és alkoholizmuson nevetgélés, mindkettőből bőven akadt már az első két részben is.
RTL
Ehhez szokás szerint Jászai Mari-díjakban bővelkedő színészgárda dukál, akiket bár jó nézni, nehéz nem arra gondolni, mennyivel jobb lenne a remek színészeket értelmesebb produkciókban látni. De ahogy a sorozat sikere, úgy a színészek és a csatorna számára ebből fakadó win-win helyzet teljesen érthető: kinek pénzt, kinek a neve futtatását jelenti a sorozat, a másik részről pedig jól mutatnak a nevek a stáblistán, a promókban az ismert arcok.
Dobónak a Pokoli rokonok több szempontból jelenthet visszatérést: sorozatban 2018 óta nem játszott, filmben legutóbb 2022-ben, ráadásul nagyjából ugyanahhoz a humorhoz kell visszatérnie, amit A miniszter félrelép is képviselt a pályája elején. Árpa szerepeltetése egy fokkal kevesebb meglepetést rejt, hiszen az utóbbi években bebizonyította, hogy szinte bármire bedobható: műsorvezetőnek, játékosnak, Nagy Ő-nek. Mellettük olyan színészek tűnnek fel, mint Szalma Tamás, Ullmann Mónika, Bede-Fazekas Szabolcs és a már felsorolt produkciókban többször felbukkanó fiatalabb generáció tagjai, Adányi Alex, Pásztor Virág és Varga Ádám.
Azt pedig maradéktalanul kiszolgálja, így ebből a szempontból akár sikeres is lehet. A már említett Hámori-féle sorozatok példája ugyanis azt mutatja, hogy valóban azokra a műsorokra kapcsol esténként a magyar, ahol a Gálvölgyi-show-t idéző humorral lehet röhögni a magyar „valóságon”. Ez viszont a magyar sorozatiparra nézve rémesen szomorú.
Pokoli rokonok, RTL, január 2-től minden hétköznap 18.50, 24.hu: 4/10
The post A kínai akkugyárral bekígyózik a valóság a magyar sorozatokba, csak a humor maradt a múlt században first appeared on 24.hu.