A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül

Amikor Gaál László eldöntötte, hogy Ázsiában próbál szerencsét a térség fejlődő filmipara miatt, még nem sejtette, hogy nagy dobását nem a klasszikus film, hanem egy mesterséges intelligenciával készített reklám hozza meg neki. De hogyan jutott egy Vietnámban élő magyar férfi oda, hogy a Google is kikéri véleményét AI-szoftveréről?


Már este háromnegyed kilenc van Vietnámban, amikor felhívom Gaál Lászlót, aki egy homályosított háttér előtt ül szobájában, több mint 8500 kilométerre Budapesttől, Đà Nẵng-ban. Habár a kikötőváros népességében hasonlít a magyar fővároshoz, sok más párhuzam nincs a kettő között.

„20 percre innen olyan tengerpartok vannak, ahol tényleg nincs senki. Az én kedvenc helyem egy buddhista kolostor egy szigeten, ahova hétköznap egy lélek se megy. A kultúra nagyon más, meg a közlekedés, de ezt már kezdem megszokni” – mesél mindennapjairól Laci. Már az első levélváltásunk után így írt alá, pedig nagyot nőtt az ázsiója.

Laci Vietnámban készítette el azt a speciális Porsche „reklámot” is, amelynek összes képét mesterséges intelligenciával generálta.

Nemcsak a filmforgatás nem történt meg, valójában megrendelés sem volt, Laci a videót a maga szórakoztatására rakta össze, nem pedig a Porsche kérésére.

Eredetileg csak a Google legújabb AI-szoftverét szerette volna tesztelni, végül azonban úgy döntött, hogy közzéteszi a videót az interneten. Ez kivételesen jó döntésnek bizonyult: a videó eljutott a legendás német autógyártóhoz, amely kommentben reagált is rá.

Amikor arról kérdezem Lacit, miért éri meg neki ilyen sok időt tölteni Ázsiában, azt válaszolja, hogy kint nagyon máshogy állnak a mesterséges intelligenciához, mint Európában. „Kínában, Thaiföldön és Vietnámban is pezsegnek az ilyen jellegű munkák. De a legjobb példa Szingapúr, amelynek nem titkolt célja, hogy AI-központ legyen. Szoros kapcsolatban állnak Kínával, és a nyugati országokkal is – sokan náluk nyitnak irodát.

Kétszer is voltam ott mostanában, és egyértelmű: nagy terveik vannak.”

Gaál Laci a vietnámi Đà Nẵng városában, ahol ma már az év 50-60 százalékát tölti. A kedvenc helye itt egy buddhista kolostor, ahova hétköznap egy lélek sem megy.

AI-nászút Vietnámban

Amikor Gaál Laci először leszállt a repülőgépről egy idegen kontinensen, még nagyon kevesen tudták, hogy mi az a mesterséges intelligencia. Nem is emiatt alakította úgy életét, hogy ma már az év több mint felét Vietnámban tölti, hanem inkább az elmúlt 10-15 évben rengeteg fejlődő ázsiai filmipar miatt. A térség cégei rengeteg projektet hoznak a vietnámi Ho Si Minh-városába.

„Sokat segít, hogy a koronavírus-járvány hatására a filmszakmában is bevett dolog lett a home office, és ma már egy Los Angeles-i stúdióban is élőben láthatják azt, hogy én min dolgozom a saját gépemen”

– mondja. Laci az utómunkában dolgozik fényelőként. Inkább reklámokat vállal, mint játékfilmeket, főleg utóbbi időigényessége miatt.

„A videó kinézetéért felelek: a fényekért, a kontrasztért, sok más elemért. Általában ott ülök a stábbal és a megrendelőkkel, ők mondják, mit szeretnének, én meg minél gyorsabban megcsinálom. Nagyon szeretem, hogy rövid idő alatt rengeteget tud változni egy anyag, főleg a hangulata” – foglalja össze munkája lényegét. Elmondása szerint pár éve nem lehetett úgy bekapcsolni a tévét Magyarországon, hogy ne játsszák az ő egyik munkáját is a reklámblokkban.

Az AI-szoftverek tesztelése Laci szabadidejében, hobbinak indult. 2022 nyarán hallott először a MidJourney nevű alkalmazásról, ahol ha beírsz egy utasítást, a rendszer generál neked egy képet. Az utasítás (prompt) akár két szóból is állhat, de ha specifikusabb, részletesebb képet szeretnél, hosszú mondatokat is használhatsz. Laci szerint ez rengeteget fejlődött az elmúlt pár évben: ma már pár szóval tudsz olyan képet készíteni, amihez korábban 7–8 mondat kellett.

info
Gaál László: a magyar, aki olyan AI-reklámot készített, ami még a Google-t is megdöbbentette
Gaál Laci 2023-ban még azt gondolta, hosszú évek kellenek ahhoz, hogy élethű tartalmakat lehessen gyártani a mesterséges intelligenciával. A tavalyi év eredményei azonban megmutatták neki: eljött az AI-áttörés ideje.

„Ezután jött egy olyan időszak, amit csak AI-nászútnak hívok. Rátaláltam valami újra, hetekig nem tudtam aludni, mindig felébredtem hajnalban, mert eszembe jutott egy új prompt.

Még ma is sokszor van, hogy csak ülök a robogómon Vietnámban, és eszembe jut mondjuk az, hogy vajon a szoftver hogyan generálna le egy cirkuszi jelenetet.”

Laci szerint a szoftverek 2022-ben még nagyon foghíjasak voltak: „Ekkor őszintén azt gondoltam, hogy az alkalmazásoknak sok-sok évre lesz még szükségük, hogy ne csak cuki állatfotók generálására, hanem komoly projektek megvalósítására is jók legyenek. Hagytam is pár évig a témát, de tavaly év elején, amikor újra ránéztem, láttam, hogy az egész ágazat embertelen tempóban fejlődik”.

A mesterséges intelligencia-szoftverek piacán szinte havonta jön a következő nagy dobás – a vállalatok ádáz versenyt vívnak a fogyasztókért, miközben fejlesztik modelljeiket. Laci 2024 nyarán kezdett el kiemelten foglalkozni AI-videótartalmak gyártásával: több szoftverfejlesztő is megkereste őt, miután kitalált hirdetéseket és látványfilmeket tett közzé csatornáján.

Ahogy sorra próbálta ki a különböző szoftvereket, egyre több ismerőse lett az AI-világban, többek között a Google-nél is. 

Több ebből

A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül
Utódlás a gyakorlatban: így biztosítható be a céges generációváltás

Bárki képes lenne erre?

„Sokan azt gondolják, csak annyit kell beírni, hogy autóreklám, és a mesterséges intelligencia legenerál egy ilyen videót. A valóság azért ennél jóval bonyolultabb” – válaszol nevetve, amikor arról kérdezem, hogy bárki képes lenne-e AI-reklámok készítésére.

Azt is elárulja, volt már, hogy egy 60 másodperces reklámhoz 12 ezer fotót, és 5 ezer videót generált, majd ezekből vágta össze a végterméket. A folyamat kritikus pontja valójában az utómunka, ami Laci filmes szakterülete: a vágással és fényeléssel állnak össze a jelenetek.

„A telefonos fényképezés hasonlatával tudok élni. Ma már mindenkinek van okostelefonja, amivel tud fotózni. Mégis, ha összehasonlítasz egy képet, amit én csináltam, meg egy olyat, amit egy profi fotós készített, látni fogod a különbséget.”

Biztos abban, hogy egyre könnyebb lesz az AI-szoftverek kezelése, de azok, akik már most elkezdenek velük foglalkozni, előnyhöz jutnak. „A legnagyobb kincs jelenleg egyértelműen az idő. Lehet, hogy ezt sokan még nem fogják fel, de

ami most zajlik, az legalább akkora technológiai forradalom, mint az internet”

– hangsúlyozza.

Porsche: Ez elképesztő!

Laci januárban töltötte fel Youtube-csatornájára a 140 ezer megtekintés felett járó Porsche spec-reklámot. A videót a Google legújabb, egyelőre limitált hozzáférésű Deepmind Veo 2 szoftverével készítette, amelyhez teljesen váratlanul kapott hozzáférést.

„Karácsony előtt az ismerősöm a Google-től megkérdezte, mi az e-mail címem. Elküldtem neki. Másnap kaptam egy levelet, hogy mostantól használhatom ezt a limitált hozzáférésű, szupermodern technológiát.”

A reklám egy olasz családról szól, akiknek valamilyen rejtélyes oknál fogva nagyon rugalmas nyaka van. A videóból kiderül, hogy az évtizedek során milyen különböző területeken tudták hasznosítani különleges képességüket. A rugalmas nyakak oka, hogy a család egy utcában él egy Porsche-tulajdonos férfival, így minden nap, amikor elhajt ablakuk előtt, a család tagjai utánanéznek, elfordítva fejüket.

info
Pillanatfelvétel Gaál László Porsche-reklámából
Pillanatfelvétel Gaál László Porsche-reklámából

A teljesen AI-generált reklám mellé Laci egy kétperces, kulisszák mögé betekintést nyújtó videót is készített, amelyben egy többtagú stáb a klip elképzelt helyszínein – egy olasz kisvárosban, egy dél-amerikai alpakafarmon, vagy egyszerűen egy autóúton – forgat.

A stáb azonban nem létezik, ezt a videót is teljesen a mesterséges intelligencia hozta létre. A videónak mindössze két valódi eleme van: a narráció, valamint a snitt, ahol Laci látható.

A videót Kovács Dominik, a szövegből AI-videókat generáló magyar cég, a Colossyan alapító-CEO-ja is lenyűgözőnek tartja. Dominik szerint a reklám valósághűbb, mint a korábbi próbálkozások: a világítás, az animáció és a kifejezések mélysége hozza közelebb egy nagy költségvetésű produkció szintjéhez.

„Figyelemre méltó, hogy a videó képes átlépni az »uncanny valley« jelenségét – azt a furcsa, természetellenes érzést, amit az AI-generált embereknél gyakran tapasztalunk. Itt a szereplők folyékony arckifejezései és természetes testbeszéde sokkal élettelibbé és érzelmileg megkapóbbá teszik a tartalmat.”

– fogalmaz Dominik. Laci pedig azt magyarázza el: „ebben a projektben is több ezer videót generáltam, mert kellett a sok, pár másodperces snitt. Próbáltam olyan dolgokat kitalálni, amik jobban megizzasztják a rendszert, de mindent pontosan megcsinált”. Azt is mondja, ilyen realisztikus képeket soha nem látott AI-szoftvernél ezelőtt. Számára a legmegdöbbentőbb, hogy a werkfilm még a reklámnál is valóságosabbra sikerült, és a végén ez győzte meg az ügynökségeket is.

„Megmutattam a reklámot, tetszett nekik, de igazán akkor döbbentek le, amikor a werkfilm jött, amit poénból csináltam. Nem akarták elhinni, hogy ez nem egy valódi stáb.

A következő hetekben 300-400 megkeresésem lett AI-reklám ügyben. A Google is nagyon örült a videónak: amikor meglátták, ledöbbentek, hogy a szoftverük ilyenre is képes.”

Gaál Laci elmondása szerint a reklám után a legváratlanabb helyekről érkeztek gratulációk. A videót a Francia Operatőrök Társasága egy kiállításon játszotta le, egy Manhattan-i konferencián megmutatták az USA 60 legnagyobb marketingvezetőjének, de elismerő szavakkal illette az egyik James Bond-film operatőre is.

Még a szingapúri Google-központba is meghívták Lacit, ahol több megbeszélésen vett részt, és megosztotta tapasztalatait a szoftverrel kapcsolatban. A videót a Porsche sem hagyta szó nélkül: „Ez elképesztő!” – írta a videó alá a cég hivatalos profilja.

Hiszem, ha látom

A filmre azonban érkeztek kritikák is. „Fontos a konstruktív beszélgetés, viszont ebben a témában a negatív hozzászólások gyakran nagyon egyszerűek. Szerintem ezt a témát ma már nem lehet csak úgy lesöpörni az asztalról azzal, hogy ez hülyeség. Az elmúlt két év fejlődése brutális, és attól függetlenül, hogy ez most tetszik, vagy nem tetszik, foglalkozni kell vele” – fogalmaz Laci.

Kovács Dominik Colossyan-alapító úgy látja, hogy az AI inkább eszközt ad az alkotók kezébe, mintsem helyettesíti őket. „Az AI lehetővé teszi, hogy nagy volumenben készüljenek kiváló minőségű vizuális tartalmak, így a kreatívok inkább a történetmesélésre, a stratégiára és a művészi irányra koncentrálhatnak, nem pedig a technikai korlátokra” – fogalmaz. Mint Dominik hozzáteszi:

végső soron a kiemelkedő tartalmakat továbbra is az emberi élményekkel való azonosulás és az inspiráció határozza meg, nem pedig az eszközök, amelyekkel létrehozzák őket. Az AI csupán egy újabb eszköz a kreatív toolboxban.

A végső megoldás a nemzetközi szabályozásban lehet, mondja Laci, ehhez azonban megegyezésre kell jutniuk a nagyhatalmaknak. „Az nem lehet, hogy mondjuk az Európai Unió szabályozza az AI-cégeket, miközben az Egyesült Államok és Ázsia nem tesz lépéseket. Ez nagyon nagy hátrányt lenne az európai cégeknek” – magyarázza.

Ázsiában voltak már olyan megrendeléseim, ahol konkrét kérés volt, hogy a reklám mesterséges intelligenciával készüljön. Ők nem úgy tekintenek az AI-ra, hogy ezzel ki lehet váltani egy forgatást, itt ez sokkal elfogadottabb. Szerintem ehhez fog felzárkózni a világ, és már idén több, teljesen AI-generált tartalmat fogunk látni.

Jövőkutatók szerint az egyik legfontosabb kérdés a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, hogy miként fogja befolyásolni információ-fogyasztásunkat. Miután ma már bárkiről, bármilyen helyzetben lehet fotót, vagy videót generálni, sokkal kritikusabb szemléletre van – vagy inkább lenne – szükség a befogadóktól. Gaál Laci egyetért ezzel, szerinte is felértékelődhet a kritikus hozzáállás, ehhez azonban az is kell, hogy az emberek foglalkozzanak a témával.

Saját jövőjével kapcsolatban bizonytalanul nyilatkozik. „3-4 hónapra tervezek, a többi teljesen felesleges” – mondja. Ezt az elmúlt fél év tapasztalataira alapozza. Nem csak a videókészítés, hanem a szoftverfejlesztés is érdekli: azt is el tudja képzelni, hogy a közeljövőben olyan területen helyezkedik el, ahol beleszólhat egy szoftver alakításába.

Habár sok biztos pontot nem tud kiemelni jövőjével kapcsolatban, egy mondata a hívásunk után is visszacseng a fülemben:

Ha lesz egy szabad fél órám, azt egészen biztosan az AI-ba teszem, mert egyedül ez éri meg most.

The post A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed