Az lesz a kérdés, hogyan lehet innen anyát kirakni

„Szabad gyorsan dönteni. Mert ha rossz döntést hozol, legfeljebb kijavítod, és minden megy tovább” – mondja Soós Adrienn. Pedig kezdetben biztonsági játékos volt. A vállalkozóvá válás útján is csak stabil munkahely mellett mert elindulni, holott a nulladik pillanatban tudta, hogy kozmetikai termékcsaládjából akar megélni.

Mondhatni, begyakorolta a márkaépítést, nem először futott neki, hogy doktor Schüssler ásványisó-terápiáját kozmetikai termékekbe rejtse. A 2000-es évek végén egy osztrák vállalkozó ismerősével fogott bele a Schüssleritas létrehozásába. „Neki pénze volt, nekem meg ötletem.”
Adrienn nem volt vérbeli vállalkozó, nem figyelt oda a szerződéskötésre, nem papírozták le, kié a know-how. A társ kirakta a cégből, Adrienn 2012 karácsonyát egy magánéleti tragédia feldolgozásával és az általa megálmodott márka elvesztése feletti búslakodással töltötte. „Aztán a férjem januárban azt mondta, fogjuk az összes spórolt pénzünket, és megcsináljuk újra, most már a sajátot. Mert az előzőnél is én voltam a motor, mindent tudok, ami ehhez kell.”

A Schüssler-terápia

Az alternatív gyógyászati módszert Wilhelm Heinrich Schüssler német orvos dolgozta ki a 19. század végén. Elmélete szerint az emberi test működéséhez nélkülözhetetlen ásványi sók hiánya különféle betegségeket okozhat, a hiányállapotok pedig sejtszinten jelentkeznek. A Schüssler-sók homeopátiás hígításban készülnek, így a sejtek könnyebben fel tudják venni őket.
A terápia célja a test öngyógyító mechanizmusainak támogatása, az ásványi anyagok sejtszintű egyensúlyának helyreállításával. A sokak szerint hatékonynak tartott módszer tudományos bizonyítottsága „korlátozott” a klinikai vizsgálatok hiánya és a biológiai mechanizmusok ismeretlen volta miatt, ezért elsősorban kiegészítő kezelésnek ajánlják. A kozmetikumokban Adrienn szerint „információs vagy ingerterápiaként” működnek ezek a sók, erősítik a bőr működését.

Amolyan sminkelő, krémezős nő vagyok
Adrienn Orosházán nőtt fel, majd évekig élt Ausztriában. Orvos édesapjától és tanár édesanyjától hozza a vágyat, hogy valami módon segítsen az embereknek. Sokáig dolgozott a Schwabe Hungary Kft.-nél, a gyógynövényalapú gyógyszerek forgalmazásával, kutatás-fejlesztésével foglalkozó cégben marketingmenedzser, majd ügyvezető igazgató volt. Itt ismerte meg a vállalkozás csínját-bínját, és itt találkozott az ásványi sókhoz kapcsolódó Schüssler-terápiával is.

Adrienn szeret kutakodni, így talált rá régi német nyelvű irodalmi jegyzetekben arra az információra, hogy az 1900-as évek elején szappant is készítettek Schüssler-sók felhasználásával. „Amolyan sminkelő, krémezős nő vagyok, egyből arra gondoltam, miért ne lehetne ezekből az oldatokból krémeket is csinálni? Legyen belőlük kozmetikum!”

Bár Németországban mindig léteztek gyógyszertárban kapható, törzskönyvezett Schüssler-kenőcsök, ez a termékcsalád újdonság volt a piacon. Ebből az ötletből született meg a később hamvába holt Schüssleritas, aztán Adrienn férje, Makovényi László buzdítására a Schüssler Natur Cosmedics. 2013 januárjában alapították meg az új céget, áprilisra pedig már készen volt a webshop is. „A férjemnek igaza lett. Nyolc termékkel indultunk, ma már ötvenötnél tartunk. Nem bántuk meg, hogy nem vontunk be semmilyen befektetőt.”

Adrienn sosem tartott attól, hogy a Schüssler-terápia és a homeopátia közötti gyenge választóvonal miatt majd veszítenek a natúr termékek iránt egyébként érdeklődő potenciális vevőkörből. „Tudtam, hogy nehéz piac lesz amiatt, hogy Schüssler-ásványisót teszek bele. Nyilván eredetileg azokra gondoltunk, akiket kifejezetten behív ez a név. Aztán rájöttem, hogy sokaknak csak az a lényeg, hogy hasson a krém, mindegy, mi van ráírva. Az illat, a felszívódás, a csomagolás alapján döntenek.”

Az elmúlt tizenegy évben gyűjtött statisztikai adatokból azt látja, hogy rengeteg az olyan új vásárló, aki semmit sem tud a Schüssler ásványisó-elméletéről, és sohasem hallott Wilhelm Schüsslerről. Ez nem is baj, mondja Adrienn, hiszen elsősorban natúr kozmetikai márkát akart létrehozni, amit azzal emelnek ki a hasonló termékektől hemzsegő vörös óceánból, hogy hozzákevernek egy extra adalékanyagot.

Szerinte ugyanis sokkal nehezebb ugyanazt nyújtani és csak az árképzéssel harcolni. „Nekem valójában »csak« az edukációba kell nagyobb energiát fektetnem – mondja. – Többet, mint egy sima termékcsaládnál. Mert egy kicsit máshogy közelítjük meg a bőrápolást.”

Míg Adrienn főként az operatív vezetéssel, pénzügyekkel és a marketinggel foglalkozik, férje, Makovényi László a külföldi piacra lépésen dolgozik, és tartja a kapcsolatot a viszonteladó partnerekkel.

Ne legyen luxus a bőrápolás
Adrienn szerint a jó minőségű kozmetikumokért nem kell több tízezer forintot fizetni. Hetvenöt milliliteres arckrémei már négyezer forinttól kaphatók, a magasabb kategóriában szereplő, extra hatóanyagokkal rendelkező elixírek és boosterek is csak alulról súrolják a tizenötezres határt. „Minden nőnek elérhető kell hogy legyen a minőség, ne legyen luxus a bőrápolás.”
Az alapkrémek bérgyártásban készülnek, ma már három gyártóval dolgoznak. „Nem jó egytől függeni, ezt is egy pofon kíséretében tanultuk meg.” A 2010-es évek elején még nehéz volt olyat találni, ahol natúr alapot készítenek kémiai tartósítószerek, parabének és szintetikus anyagok nélkül. Ma már jóval nagyobb a kínálat.

A kívánt hatás eléréséhez szükségesnek tartott Schüssler-oldatot már gyógyszerész-kémikus keveri a készítményekbe az Európai Gyógyszerkönyv rendeletei alapján megfelelő hígításban. Utóbbi az üzleti titok része. Az elkészült mintákat csapaton belül is tesztelik, Adrienn is mindent kipróbál a maga érzékeny, rozaceás bőrén.

Mi egymásnak ventilálunk
Egyelőre Hollandiában, Spanyolországban és Romániában vannak jelen, ezekben az országokban ismertebb a Schüssler-terápia. Adrienn szerint kifejezetten nehéz ügy a külföldi terjeszkedés, a svéd és olasz szakmai kiállításokon szerzett ismeretségek sem hoznak gyümölcsöt.

A forgalom hatvan százaléka továbbra is a webshopból jön. A 2023-as eredmény viszont jelentősen csökkent, a pénzt a webfejlesztés, a bérrendezés és a csomagolóanyagok frissítése vitte el. Minden termék újrahasznosított műanyagban van. „Ez nem csak hangzatos ígéret, emiatt néha tényleg szürkének tűnnek a micellás vizek tubusai. A gyártósorról gyakran kapok panaszt, hogy nehéz dolgozni a biocímkékkel, mert buborékosodik. Meg kell oldaniuk.”
Főbb termékeik bekerültek a nagyobb drogériákba is. Azért, hogy ott könnyebben azonosíthatóak legyenek, a mostani, színesebb stílusról a még inkább visszafogott irányba indulnak el. „A cukiskodós, aranyos színes helyett szeretném azt mutatni, hogy ez egy komoly márka.”

Adriennt nem zavarja, hogy havonta megjelenik egy új kozmetikai márka a piacon. „Látszik, ki az, akinek ez csak hobbi. Óriási meló, és mi ebből élünk. Az a cég, aminek az árbevétele évek óta tizenöt–harminc millió forint között mozog, nem tud hosszú távon versenyben maradni.” A hatóanyagok trendhullámaira is csak óvatosan ül fel. Szerinte a vásárlók is egyre tudatosabbak, nem lehet, és nem is kell nekik akármit eladni.

Nem is bármi áron. Adrienn-nek mostanában adott kisebb jelzést a szervezete a lassításra, ezért törekszik a napi kevesebb munkaórára. Persze természetes, hogy néha otthon, a reggelinél is beszélnek férjével a napi teendőkről, az aktuális szállítmányról. „Lehet hozni ellene szabályokat, de nem életszerű. Mi egymásnak ventilálunk” – mondja nevetve.

Tizennyolc éves lányuk, Lili a diplomáciai vonal iránt érdeklődik, kilencéves kisfiuk, Zalán még fiatal, de Adrienn nem tartja fontosnak, hogy a jövőben ők vigyék tovább a Schüssler Nature Cosmedicset. „Az viszont biztos, hogy én sokáig fogom csinálni. Inkább az lesz majd a kérdés, hogyan lehet innen anyát végre kirakni.”

HomeoNatura Kft.

Alapítás:
2013
Tulajdonosok: Makovényi László, Makovényi-Soós Adrienn Lilla
Árbevétel
(millió forint)
2022
315,2
2023
348,2
2024
350,0*
Adózott eredmény
(millió forint)
2022
29,1
2023
8,5
2024
N. A.
*Becslés.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés

The post Az lesz a kérdés, hogyan lehet innen anyát kirakni appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed