A legtöbb Európában érdekelt autógyártó már tavaly is küzdött a CO2 kvótának történő megfeleléssel, ám 2025-től még komolyabb bajban lehetnek, hiszen sokkal szigorúbb követeléseket fogalmazott meg az EU. Persze egyetlen konszern sem szeretne milliárd eurós nagyságrendű büntetéseket fizetni, ezért többen inkább összefognak a “riválisokkal”. Például a Suzuki a Volvóval szövetkezik, míg a Ford, a Mazda, a Subaru, a Toyota, de még a komplett Stellantis csoport is a Tesla flottájából húzna hasznot.
Nem feltétlenül a kínálattal van a gond a villanyautók esetében
Ola Källenius, a Mercedes-Benz és az ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) igazgatója viszont nyílt levélben kéri az EU vezetőit, hogy ne nehezítsék még tovább az amúgy sem túl kényelmes szituációt. Ezzel együtt kiemelte, a szövetség továbbra is elkötelezett a 2050-es zéró CO2 terv mellett, viszont a 2025-ös kvótát erősen túlzónak érzi. Kifejtette, reális célokat kell kitűzni, és a piac jelenlegi alakulása alapján nem a gyártók hozzáállásával van gond, hanem egész egyszerűen a kontinens újautó-piaca nem képes felvenni annyi elektromos gépjárművet, amivel megfelelnének a vállalatok a kitűzött emissziós határértékekkel.
Szintén említést tett az Egyesült Államokban körvonalazódni látszó helyzetről. Mint ismert, hamarosan megkezdi második elnöki ciklusát Donald Trump, aki közismerten jó viszonyt ápol a Tesla első emberével, Elon Muskkal. Talán ettől nem függetlenül Trump tervei szerint komoly vámokat fognak kivetni az államokon kívül gyártott gépjárművekre, ez pedig számos európai konszernnek többletköltségekkel járhat. Ha pedig még ez sem lenne elég a kínai márkák is komoly fenyegetést jelentenek az európai márkákra, hiszen megfizethetőbb villanyautókat tudnak kínálni.