Tinder-szerű felületével forradalmasítaná a divatipart a 19 éves vállalkozó, aki az ötletét nemzetközi zsűri előtt Tokióban, a világból kiválasztott 40 vállalkozó egyikeként prezentálhatta. A StyleSwipe-ról, a versenyről és az azt követő tervekről is kérdeztem a pofátlanul fiatal Nagyvári Dávidot.
Dáviddal a Red Bull Basement ötletverseny szünetében beszélgettünk. Ez a második alkalom volt, hogy találkoztunk, ezelőtt az Engame Akadémia startupversenyén sodort össze minket az élet, ahol már láttam, ahogy vállalkozásának ötletét prezentálja. Mint kiderült, az volt az első megjelenése az ötlettel, a Red Bullos verseny a második.
Mit tud ez a startup?
A StyleSwipe egy mobilapp, ahol játékos formában ruhákat vehet az ember. A felület a társkeresők lapozgatós, jobbra-balra húzogatós designjára épül, a kártyákon azonban nem potenciális partnerek, hanem ruhák, méghozzá egyszerre több ruha is látható. Ezeket húzhatjuk balra, ha nem tetszenek, vagy jobbra, ha igen. A jobbra húzott kártyák ezután megvásárolhatók, amivel a partnerüzletek magasabb volument, a felhasználók pedig alacsonyabb árakat tudnak elérni.
A StyleSwipe lapozgatós felülete.
A kártyákon található ruhák úgynevezett kapszulagardróbot alkotnak, ami azt jelenti, hogy minden elem minden másik elemmel hordható, kombinálható.
„Az ötletben a nagyszüleim inspiráltak. Amikor ők voltak fiatalok, akkor nem volt annyi lehetőség ruhákat venni, mint ma. Nekik nagyon takarékosan kellett vásárolniuk, kevés ruhát vettek, de azt nagyon tudatosan és divatosan tették, mint egy kapszulagardrób, hogy minden darab passzoljon minden másik darabbal” – meséli Dávid.
Dávid szerint a kapszulagardróbokban történő gondolkodás mind gazdaságilag, mind környezetvédelmi szempontból előnyösebb, mint az akár online, akár a plázában történő impulzusvásárolásra alapuló divatipari mainstream.
Hol van benne az AI?
Tokióban, a Red Bull Basement globális döntőjén ez volt az első és legfontosabb kérdés. Dávid a magyar fordulóból jutott ki Japánba, ahol a technológiai ipar nagyágyúi előtt beszélhetett az elképzeléseiről. Mind a Microsoft, mind az AMD alapvetően a mesterséges intelligenciában látja a saját fejlődésének lehetőségét, így a tokiói zsűri is ilyen startupokat keresett. Dávid ebből a szempontból handicappel indult és bár startupjában használna AI-t a felhasználók stílusának megtanulására, vagy hosszú távon akár maguknak a kapszulagardróboknak az összeállítására is, sok versenyzővel ellentétben ez nem képezte ötletének központi elemét. Ennek ellenére Dávid szerint sikerült a zsűri mind az öt tagjával jó kapcsolatot kiépítenie, számos hasznos tanáccsal látták el a projektjével kapcsolatban. De netvörkölés közben is akadtak érdeklődők, akik el tudnák képzelni, hogy a StyleSwipe-ot valamilyen formában a saját platformjukba integrálják, mesélte Dávid.
Kik ültek a nemzetközi zsűriben?
Hans Yang, Head of Startups, Microsoft,
Letizia Royo-Villanova, fintech befektető, Plug and Play Ventures,
Ryan Sagare, tech marketing-producer, AMD,
Jun Yuh, egészségügyi mérnök, influenszer-vállalkozó,
Molly Carlson, influenszer-sportoló, Red Bull,
A 40 döntősből Dávid végül nem jutott tovább a legjobb 10 ötlet közé, akik a többnapos verseny utolsó napján szélesebb közönség előtt is pitchelhették ötletüket. Aldrin ‘Soj’ Sojourner Gamayon lett végül az, aki a verseny győzteseként a Szilícium-völgyben valósíthatja meg a startupötletét. AI hajtotta alkalmazást akar fejleszteni, amely képes figyelmeztetni a gazdákat a termést fenyegető veszélyekre.
Ez csak a kezdet
„Az első startupversenyen, ahol már nagyobb közönség előtt pitcheltem angolul, 15 éves koromban voltam, azóta igyekszem egyre jobban kihasználni a hasonló lehetőségeket. Az első startup munkám a Skonto Platformnál volt, 16 évesen kezdtem el ott dolgozni, kutatásokat, stratégiákat írtam és értékesítettem” – meséli Dávid.
Dáviddal a Tokyo Node 47-ik emeletén beszélgettünk. Fotó: Németh Krisztina
Elsőéves Corvinusos és MCC-s hallgatóként akár az eddigi sikerek, akár a StyleSwipe Tokióig vezető útja szép teljesítmény, de valójában ez még csak a kezdet és ezt Dávid is tudja. Orvos és közgazdász szülei először még azt tanácsolták neki, hogy paprikaföldön kezdjen el dolgozni, mert „most meg kell tanulni a munka meg a pénz értékét, hogy milyen nehéz jól keresni, hogy mennyit kell izzadni egy munkahelyen”, de Dávid már akkor is tudta, hogy ha dolgozni kezd, akkor azt csak úgy és ott fog, ahol a munkát a magáénak is érzi, ezért indult el a vállalkozói karrier felé.
A startupperkedés mellett Dávid a Corvinuson TDK-t (Tudományos Diákköri Konferencia) nyert és publikálni is tervez. Ezekre azért van szüksége, mert már nézegeti az amerikai top-egyetemek MBA programjait, amik közül szívesen megcsípne egyet, miután végez a Corvinuson.
Mind az ötlet, mind pedig az alapító egy hosszú távon működő dolog.
Ezt már Tomán Szabina, a Red Bull Basement magyar döntőjének zsűrije mondta el Dávidról. Szerinte az applikációban benne van minden, ami a fiatalabb generációnak fontos, legyen szó a a környezetre, a mennyiségre vagy az árra vonatkozó tudatosságról.
„Az alapító azért tetszett meg nekem, mert azt érzem, hogy egy jó sales-es, megnyerő volt, hogy nagyon gyorsan tudott reagálni a kiírásra, gyorsan el tudta készíteni a videóját, és jól be tudta mutatni, hogy ő ebben ténylegesen hisz, és hogy végig fogja vinni” – meséli Tomán.
Az angyalbefektető szerint 1-3 év múlva az a generáció, aki már érti a fenntarthatatlan divatipar problémájának súlyát, a gyakorlatban is szívesen használhatja majd a StyleSwipe-ot.
A legjobb forgatókönyv szerint a StyleSwipe akár önálló platformként is megállhatna, véli Tomán, de azt sem tartja kizártnak, hogy egy bizonyos ponton érdemes lehet majd az exit felé terelgetni a céget, hiszen egy jól integrálható termékről és technológiáról van szó, a piacot pedig egészen nagy játékosok dominálják.
The post Dávid még nincs 20 éves, Tokióban adta elő, hogyan alkotna új mértékegységet a divatiparnak appeared first on Forbes.hu.