A dunaújvárosi önkormányzat közleményt adott ki a napokban ismét felszámolás alá került Dunaferr (illetve utódcégei) ügyében, mivel a vasműt állami hátszéllel tavaly megvásárló indiai Liberty Steel fizetésképtelen. Mint írtuk, legalább 70 milliárd forintba került a kormánynak eddig az indiai kaland, és 3000 dolgozó várja, hogy jobbra forduljon a sorsa. De nem tudni, mi a kormány terve, ha egyáltalán van.
Az önkormányzat közlemény felidézte, hogy a 2023-as privatizáció során a kormány mindent megtett az általa favorizált Liberty helyzetbe hozásához, és végül neki is adta el a Dunaferrt. Alig egy év elteltével azonban bebizonyosodott, hogy azoknak volt igazuk, akik már jó előre felhívták a figyelmet arra, hogy a Liberty szerte Európában gondokkal küzd, és kétséges, hogy a hangzatos ígéretekből bármit is meg tud-e valósítani. A Liberty végül Dunaújvárosban sosem indította újra a gyárat, a munkakörülmények sosem látott mélységbe jutottak, legutóbb pedig a munkabérek kifizetése sem sikerült – tették hozzá, hangsúlyozva, hogy
„Még a legutolsó időkben is arról hallottunk kormányzati körökből, hogy az egyre másra való leállások, leépítések valójában jó hírek, és hamarosan talpra áll a gyár. Mindenkit, aki ezt kétségbe vonta lehurrogtak, beleértve azokat a dolgozókat, akik a legnehezebb időben is kitartottak, és hittek a kormányzati ígéreteknek. Biztos, ami biztos, azért a kokszoló bedöntését a választások másnapjára időzítették” – emlékeztetett az önkormányzat.
Bár a kormányzati kommunikáció most is arról szól, hogy a béreket a kormány biztosítja, azonban azokat a munkavállalók által befizetett járulékokból feltöltött Bérgarancia Alapból állják, amit a felszámolás során első helyen vissza is kell fizetni oda, a vasmű vagyonának értékesítéséből, mindenki más, aki a pénzére vár, csak utána kaphatja majd meg, már ha jut miből fizetni.
„Kormányzati körökből közel húsz évig hallgatták a dunaújvárosiak az elhibázott privatizációról szóló vádakat és a vasmű állami kézbe vételének szándékát. Legkésőbb 2022-ben lehetőség nyílt az állami kézbe vételre, még akkor is, ha a folyamatos vészjelzések és figyelmeztetések ellenére a kormány az utolsó pillanatig halogatta a beavatkozást. Állami tulajdonba vétel helyett azonban a kormányzat a privatizációt választotta, ám végül azok, akik oly sokszor és oly hosszan ostorozták a hibás privatizációt egy olyan cég kezébe adták hazánk utolsó acélgyárát, akik egy percig sem termeltek ott acélt, de bedöntötték a kokszolót, és alig egy év alatt csődbe mentek, jelentős köztartozást felhalmozva, mert nem fizették tisztességesen sem az adókat, sem a közüzemi díjat, miközben a megkapott szén-dioxid-kvótát dobra verték, az elektrokemence és a termelés felfuttatásának hamis ígéretével” – áll a közleményben.
Nincs hova tovább várni: a kormány végre állja a szavát és vegye állami kézbe a dunaújvárosi vasművet, mert a mostani időkben óriási stratégiai baklövés lenne acélgyár nélkül hagyni Magyarországot. De ami még fontosabb: az elmúlt időszak kormányzati ígéretei után nem engedheti meg Magyarország kormánya, hogy utcára tegyen közel ötezer magyar embert
– fogalmaztak.
The post Dunaújvárosi önkormányzat: A kormány vegye végre állami tulajdonba a Dunai Vasműt! first appeared on 24.hu.