Ég és föld a különbség a magyar és a román black friday között

A román Emag black friday-akciói egy nap alatt több forgalmat hoztak, mint amekkora a magyar webshop legutóbbi éves árbevétele. Mutatjuk, mivel készülnek itthon.

Mi történt? Az eredeti, 800 millió lejről szóló jóslatukhoz képest 896 millió lej forgalmat hozott a romániai Emagnak a november 8-i black fridayük.

A kampány – sok versenytárssal ellentétben – egyetlen napig tartott, a forgalom durván 75 milliárd forintnak felel meg.

Az Emag magyarországi üzemeltető cégének teljes, 2023/24. üzleti évének (idén márciussal zárult) árbevétele alig volt több 61 milliárd forintnál!

Miért fontos ez? Idén is bebizonyosodott: hiába karcsúsodik a cégcsoport, Romániában a black friday intézménye még mindig szent és sérthetetlen, különösen a második legerősebb romániai márkánál, az Emagnál. Tudor Manea vezérigazgató (a képen) szerint

„ez az a nap az országban, amikor az online kereskedelem forgalma meghaladja az offline-ét”.

Több ebből

Mutatjuk, kik úszták meg a kiskereskedelem bezuhanását
Az Emag zárja, az Alza nyitja, mi az?
Nagy fordulat, összefogott a két rivális tech óriás. Nem volt más választás?

Mit jelent ez a gyakorlatban? Idén a szomszédban több mint 1,5 millió black friday-ajánlatot kommunikált a cég. Méréseik szerint Romániában átlagosan 253 ezer forintot terveznek elkölteni black friday alkalmából az emberek, itthon ez az átlag a PwC és a Publicis Groupe Hungary őszi mérése szerint csupán 195 ezer forint.

Kontextus. Ami még durvább, az a romániai e-kereskedelem várható mérete.

Az Emag szerint idén 10 százalékot nőhet a szomszéd piac, a 2024. évi összértéke 4735 milliárd forintnak megfelelő összegre rúghat.

Korábban úgy számoltam a PwC becslései alapján, hogy itthon a belföldi összforgalom (mínusz az importrendelések, pl. Temu) talán az 1600 milliárdot sem fogja idén megütni.

Magyarország vs. Románia. Lehet, hogy Románia népessége duplája a magyarnak, de vannak sokkal hasznosabb mutatók is, amik a román online piac érettségét, potenciálját mutatják nemcsak a lemaradó magyarhoz, de még az e-kereskedelem fellegvárának tekintett Csehországhoz képest is.

Kiépült a román piac, 50 ezer webshop közel 6,3 milliárd eurós forgalmat generált 2022-ben, majdnem azonos mutatók (egy főre jutó GDP, átlagkereset) mellett a románok fejenkénti éves online költése kétszerese a magyarokénak.

2022. évi adatok. Ábra forrása: GKID (PwC), Digitális Kereskedelmi Szövetség

Hogyan tovább? Bárhogy is legyen, a magyar Emag kedden terítette lapjait, november 15-én lesz nálunk black friday.

A cég Forbes.hu-nak küldött közleménye idén több mint 1,3 millió ajánlatot ígér a tavalyi több mint egymillióhoz képest. Idén minden tíz ajánlatból nyolc „Az év legjobb ára nálunk” plecsnit is megkapja.

A megszokott kategóriák (elektronika, ruházat, háztartási gépek és eszközök, játék, kozmetika stb.) mellett bedobnak a buliba 600 darab repülőjegyvócsert is akár mínusz 45 százalékért, több mint 15 ezer akciós szálláséjszakát és még 120-nál is több élményajánlatot (kalandok, hajóspartik, paintball, szabadulószobák).

Hogy mekkora forgalomra készülnek itthon, azt már nem osztották meg a világgal. De nemrég interjúztam Daradics Kingával, az Emag Magyarország tavaly kinevezett ügyvezető igazgatójával, és azt mondta, hogy hozzájuk mérve idén is várhatóan több heti forgalmukat fogja generálni a black friday napja.

Zárógondolat

Érdemes megjegyezni, hogy a magyar Emag az elmúlt két évben még forintosította a black friday-kedvezmények összértékét (3–4 milliárd forintban), idén ezt viszont nem tette meg. Óvatosságból? Daradics azzal indokolta, hogy nem mond be semmilyen összeget, hogy rengeteg nem tipikus termék jön be ilyenkor hozzájuk, és más a kedvezmény mértéke az elektronikai szegmensben vagy akár az élménykategóriákban. Az interjú hamarosan a Forbes.hu-n!

The post Ég és föld a különbség a magyar és a román black friday között appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed