A Használtautó.hu adatai alapján egy szép állapotú, több mint 40 éves KGST autóért ma már akár milliós összegeket is elkérhetnek.
A rendszerváltás után ugyan rengetegen szabadulni akartak a KGST modellektől, ám a nosztalgia és az autópiaci változások hatására mostanra nagyon megemelkedtek a keleti blokk régi autóinak árai is. 2024-ben több mint 11 ezer telefonos érdeklődés érkezett a legnépszerűbb veterán modellekre, amelyekből jelenleg több mint 1100 darab található meg a portálon.
Az oldal legfrissebb adatai szerint ezek a klasszikus, sok esetben gyűjtői járművek átlagosan több mint 39 évesek, ám a gyönyörűen restaurált példányok ára egyre inkább felveszi a versenyt a modernebb használt autók árával. A január és szeptember között regisztrált kínálatban az 1990 előtti évjáratú autók átlagára a piacon különösen magasra emelkedett, főleg a Trabant, Lada és Moszkvics modellek esetében.
A KGST autók árskálája 30 ezer és 7 millió forint között mozog, és ebből fakadóan egyre inkább gyűjtői célokat szolgálnak. Emiatt akár rosszabb állapotú járművet is érdemes megvásárolni és belefogni a felújításukba, mert az évek múltával még tovább növekedhet az értékük.
Persze a KGST modellek fénykorukban sem számítottak olcsónak. Az MTI történelmi fotóalbumában, a Kor-képek 1980-1989-ben is szerepel egy fotó, amelyen látható a Merkur személygépkocsi-értékesítő vállalat kifüggesztett rendelési listája. Az 1989-es kínálatban egy Trabant Limusin 91 ezer, egy Dacia TX 171 ezer, egy Polski Fiat 126-os 120 ezer forintba került. Egy Skoda 120 L-hez 176 ezer, egy Lada 1300 S típushoz pedig 199 ezer forintért juthatott a kor autóvásárlója – néhány év várakozás után. Az inflációt figyelembe véve, az 1989-es, körülbelül 90-200 000 forintos autókért mai áron 2,3-5,2 millió forintot kellene fizetnünk.
Szerző: Sólyom Eszter