Erőss Domonkos egy jól bejárt úton is mehetett volna tovább, de kockáztatott. A Harvard mellett saját önismereti munkája is kellett ahhoz, hogy rájöjjön, mivel akar foglalkozni: legyen jól mindenki.
A corporate világból az önfejlesztésbe
Erőss Domonkos – vagy ahogy mindenki hívja: Doma – karrierje sokáig az ambiciózus magyar fiatalok klasszikus életpályáját követte. A corvinusos diploma és egy USC-n (University of Southern California) töltött félév után a McKinsey nemzetközi tanácsadó cégnél dolgozott. Már tanácsadóként is főleg a non-profit világban mozgott, munkája mellett ún. társadalmi startupoknak segített, volt Amigos a gyermekekért alapítványban és oktatott a Case Solvers-ben is. Nagyobb kockázatot csak biztos alapokkal tud vállalni az ember.
Az ő életében 26 éves korában jött el az a pont, amikor úgy döntött, kockáztatni kell.
Sikeresen felvételizett a Harvardra, ahol 2023-ban MBA-t (Master of Business Administration) szerzett. A mesterképzést arra szánta, hogy rájöjjön, mivel is kellene foglalkozni ahhoz, hogy önazonosan tudjon élni. A világ egyik legjobb egyetemének legkülönbözőbb óráit látogatta, az agykutatástól a boldogság anatómiájáig.
Végül összeért a keleti filozófiák (a tudatos jelenlét, a meditáció és a kontempláció) iránti szeretete a tanácsadó-menedzser énjével: hogyan lehetne azon munkálkodni, hogy a társadalomra gyakorolt pozitív hatás a sokszorosára növekedjen? Doma szerint az emberi boldogság és jólét az élet legfontosabb területe, ezért úgy döntött, hogy itt szeretné kamatoztatni a képességeit, mint kreatív stratéga.
Amerikában ez egy nagy piac
Doma a Harvardon már hallgatóként elkezdte saját magát pitchelni a szakma legnagyobb formáinak gyakornoki pozícióért. Forprofit és nonprofit projektekbe egyaránt becsatlakozott, kreatív megoldásaival hónapok alatt a még Amerikában is újnak számító piacon sikerült letennie a névjegyét.
Az USA-ban az egészségügyhöz hasonlóan a szellemi és lelki jólléthez kapcsolódó termékek és szolgáltatások, tehát a well-being piac mögött is komoly vásárlóerő áll. Itthon jellemzően csak a könyvekből és néhány előadásból válogathatnak a belső fejlődés iránt elkötelezett vásárlók, de a piac fejlődik, egyre több az elvonulás is. Amerika persze teljesen más kategória: kint komoly piac és kultúra épült ki a jóllét személyes, de mégis termékesíthető útja köré.
Doma sokakhoz szeretné eljuttatni a belső fejlődés lehetőségét. Az, hogy stratégának állt ezen a területen, nem azt jelenti, hogy saját well-being módszert dolgozott ki, épp ellenkezőleg. Arra jött rá, hogy van elég elismert nagy név, erős márka már ezen a területen – ő abban tud nekik segíteni, hogy hogyan érjenek el még több embert.
Dolgozott például a Matthew McConaughey amerikai sztár és felesége által útjára indított Just keep livin Foundationnak, amely középiskolásoknak segít abban, hogy „aktív életet éljenek és egészséges döntéseket hozzanak egy jobb jövő érdekében”. Itt amúgy szintén gyakornokként kezdett.
Legújabb partnere Arthur Brooks boldogságkutató, akivel a harvardos Leadership and Happiness szemináriumain találkozott. Doma Brooks cégének segít a stratégiaalkotásban és projektjeik menedzselésében.
Nagyszerű volt látni a Doma fejlődését az elmúlt években. Kíváncsi diákként kezdte a Harvardon, azóta a szervezetemnek fontos stratégiai partnerévé vált. Olyan valakinek ismertem meg, aki egy boldogabb hellyé teheti a világot.”
– mesélt róla volt professzora a Forbes.hu-nak.
A Harvardon végzett önfejlesztési út egyik állomásaként ismerkedett meg Peter Ralston munkásságával is, aki a keleti filozófiák és a harcművészet tanai alapján saját, személyiségfejlesztési filozófiát fejlesztett ki. Doma vele is dolgozik azon, hogy a tanításai több emberhez juthassanak el.
A Forbes.hu kérdésére Ralston és csapata külön kiemelte Doma tudását és kreativitását, amikkel a stratégiaalkotás sikeréhez jelentősen hozzájárult.
Fotó: Sebestyén László
Milyen megoldásokra kell gondolni?
A szellemi és lelki változásokat klasszikusan öt fázis szerint különböztethetjük meg, ha üzleti modellt akarunk rá építeni. A változás minden fázisában találhatóak potenciális vásárlók.
Inspiráció: a változás lehetőségének megismerése.
Elmélkedés: a probléma felismerése, átgondolása.
Felkészülés/elhatározás: a változás szükségességének felismerése.
Cselekvés: az effektív változtatás.
Fenntartás: az új szokások fenntartása.
Ahogyan haladunk az Inspirációtól a Cselekvés majd a Fenntartás felé úgy egyre szűkebb, de egyre dedikáltabb közönségről beszélhetünk.
Az egy vásárló által fizetett ár nő, de a vásárlók száma csökken: ebben a közgazdasági térben kell egyensúlyozni a szolgáltatóknak.
Maguknak a termékeknek és szolgáltatásoknak pedig csak a képzelet szabhat határt: könyvek, podcastok, videós tartalmak, online vagy személyes kurzusok, workshopok, elvonulások, minden szóba jöhet, ami a szellemi és lelki jóllét előre mozdítását szolgálja.
Doma ebben a rendszerben egyszerre egy kreatív és stratégiai tanácsadó, akinek célja a fenti fázisokat a megfelelő vásárlóerőt és célcsoportot figyelembe véve komplex forprofit és nonprofit portfoliót kialakítani, személyre szabni, majd ezt megvalósítani, menedzselni.
A tudatos és autentikus karriertervezés persze nem mindenkinek adatik meg, ezt Doma pontosan tudja, nem is állítja azt, hogy ez az életforma egy általánosan következő, modellezhető karrier lenne.
„Tisztában vagyok vele, hogy sokaknak már az is nagyon jó cél, hogy egy jó munkájuk és karrierjük van, és amit én csinálok az sokak szemében luxus.”
Azt mondja, a sikereiben nagy szerepet játszott az éveken át tartó önismereti folyamat, a stabil családi háttér és az otthonról hozott értékek és neveltetés.
Két éve New Yorkban, de azt ígéri hazajön
Doma a Bostonban töltött egyetemi év után New Yorkba költözött, míg előbbi a tudás, utóbbi a kreativitás, a művészet és a biznisz központja. Mivel alapvetően online dolgozik, napjainak nagy részét New York művész kávézóiban és a 44-edik utcában található The Harvard Club of New York City-ben tölti, de amikor munkamegbeszélései, networking eseményei engedik, gyakran haza is látogat, interjúnk helyszínéül is egy Böszörményi úti pékség terasza szolgált.
Másik nagy inspirációja New York tudományos, kreatív, művészi és spirituális közegei – a sor hosszú, a Sohóban található műtermektől egészen a queensi raktárépületekig sok minden belefér, művészbulik, mindfulness vagy egyéb társasági események, egészen a MET-gáláig.
Ezeket a tapasztalatokat összesűrítve itthon is elindított egy projektet, a Pulse rendezvénysorozattal. Ebben minden van, amire a New York-i vagy a budapesti fiatalok kíváncsiak: kerekasztal-beszélgetések, üzleti networking, techno zene.
Az első Pulse esemény kerekasztala, melyen Karim Chorfi és a BeHive csapata is részt vett.
Nem élne le egy életet New Yorkban, bár jelenleg onnan eljönni sem tud, hiába lenne végezhető a munkája tisztán online: az aktív kapcsolatépítés a munkájának még fontos részét képezi. Ha ott fog tartani, hogy a neve és a szakmai múltja már elég lesz az újabb és újabb projektek megszerzéséhez, itthonról fogja folytatni.
„A cél, hogy visszatérhessek Magyarországra, hogy azokat a dolgokat, amiket ott megtanulok, itthon is kamatoztassam.” Doma az utóbbi időben elkezdett coachinggal foglalkozni, hogy azon az úton, amin ő már egyszer – a Corvinusról New Yorkig – végigment, másokat is elkísérhessen. Mindamellett, hogy természetesen ő maga ugyanúgy úton van: jelen munkáira is állomásként tekint, a tervei között szerepel például egy doktori kutatás is a boldogság és inspiráció témáiban.
„Nagyon sok limitáció van az emberek fejében. Ha ezeket feloldjuk, hatalmas változásokat lehet elérni, akkor tud az ember csak igazán nagyot álmodni.”
Hogy néz ki a felvételi a Harvardra?
Egy standardizált teszt eredményből. Ez MBA-k esetében általában a GMAT szokott lenni, ami egy kvalitatív és kvantitatív angol nyelvű teszt. A maximálisan megszerezhető pontszám 800 és egy top MBA képzés általában 650-700 pont felett veszi egyáltalán figyelembe a jelentkezést.
Akadémiai előélet: A felvételi eljárás során figyelembe veszik az alap-és mesterszakos diploma jegyeit, egyéb versenyeket és tanulmányi eredményeket is. Nem ártanak a jó jegyek, de ha koherens narratívát lehet kialakítani az tanulmányi eredmények körül, akkor nem egy „No-go”.
Szakmai előélet: Mivel az MBA képzések már néhány év munkatapasztalat elvárt, így a felvételi során azt is figyelembe veszik. Nemzetközi tanácsadócégek, startupok előnyben.
Motivációs levél és ajánlások: Amivel nagyon sokat lehet „javítani” a jelentkezésen az a motivációs levél vagy esszé, valamint a jelentkezéshez szerzett ajánlások mennyisége és minősége. Előbbi a már említett narratíva építésének legfontosabb eszköze. Ez segít a bírálót képbe helyezni a jelentkezés „miértjével” kapcsolatban. Utóbbiak pedig a kredibilitás növelését szolgálják, a célegyetem volt diákjaitól kapott, illetve más prominens személyek ajánlásai nagyon sokat nyomnak a latba, főleg ha az egész jelentkezés történetéhez illeszkednek.
Interjú és felvételi beszélgetés: A felvételi beszélgetés során a kérdések főként a jelentkező vezetői képességeire és „Soft skilljeire” fókuszálnak.
The post Egy döntés, Harvard, Matthew McConaughey, New York. Doma most azon van, hogy mindenki jól legyen appeared first on Forbes.hu.