Egy szó miatt kerülhet bajba a Tesla Kaliforniában

Kaliforniában a bíróság megtévesztőnek ítélte az Autopilot rendszer elnevezését. Akár be is tilthatják az államban a Teslák forgalmazását.

Mi történt? Kaliforniai Gépjármű-nyilvántartó Hivatal (DMV) már 2023-ban eljárást indított a Tesla ellen az „Autopilot” kifejezés használata miatt, amit nemrég egy bírói döntés is megtévesztőnek ítélt, ám az autógyártó továbbra is ragaszkodik hozzá. Az ügy odáig fajult, hogy Kalifornia állam megfenyegette a Teslát, belebegtetve az autók értékesítésének 30 napos betiltását. Végül ezt az intézkedést 90 napra felfüggesztették, hogy folytathassák a tárgyalásokat.

Mi a baj az Autopilottal? A DMW közleménye szerint a Tesla autói

nem teljesítik azt, amit az Autopilot név ígér, hiszen nem képesek valóban önvezető járműként működni.

Most az ítélet után a Tesla számára két lehetőség van, ha el akarják kerülni az értékesítés leállítását. Vagy átnevezik a vezetéstámogató rendszert, vagy bíróságon kell megtámadni a DMW intézkedését.

Mit tud ez a bizonyos Autopilot? Az Autopilot alapvetően olyan vezetéstámogató funkciókat biztosít, amelyek ma már számtalan modern autóban is megtalálhatók. Ilyen például az automatikus fékezés, a távolságtartó tempómat és a holttér-figyelés. A feláras Full Self Drive nevű csomag ezzel szemben megfelelő körülmények között valóban képes önvezetésre, bár a sofőrnek ebben az esetben is figyelnie kell, és készen kell állnia arra, hogy bármikor vissza tudja venni az irányítást.

Elon Musk és a szavak. A Tesla és vezérigazgatója, Elon Musk gyakran tett ambiciózus állításokat az autók képességeiről, amelyek hozzájárultak az eladások és a részvényárfolyam növekedéséhez. Ugyanakkor az autógyártó arra is figyelmeztette a vásárlókat, hogy a járművezetőknek mindig ébernek kell maradniuk, és készen kell állniuk az irányítás átvételére probléma esetén, még a vezetéstámogató funkciók használata közben is.

A Tesla kedden a X-en reagált a döntésre.

„Ez egy »fogyasztóvédelmi« határozat az »Autopilot« kifejezés használatáról egy olyan ügyben, ahol egyetlen vásárló sem jelentkezett azzal, hogy probléma lenne. A kaliforniai értékesítés megszakítás nélkül folytatódik.”

Ennek ellenére a 8000 ezer dollár (kb. 2,6 millió forint) felárú, fejlettebb vezetést támogató rendszerét a Tesla már átnevezte Full Self-Drivingról „Full Self-Driving (Supervised)”-re, vagyis zárójelben belekerült a felügyelt szó. Ennek ellenére a rendszert továbbra is csak FSD-nek hívja mindenki.

Miért az Autopilotra szálltak rá? Nem a kaliforniai DMV az egyetlen hivatal, ami kétségeket fogalmazott meg a Tesla önvezetésével kapcsolatban. A szövetségi hatóságok már számos vizsgálatot indítottak olyan balesetek kapcsán, amelyek a Tesla önvezető funkciónak használata közben következtek be. Augusztusban például egy floridai esküdtszék felelősnek találta a Teslát egy 2019-es, halálos kimenetelű balesetért, melyben egy Autopilottal felszerelt Model S volt érintett, és 329 millió dollár kártérítés megfizetésére kötelezte a vállalatot. A Tesla fellebbezett az ítélet ellen.

Miért nem hagyja ott a Tesla Kaliforniát? Erre egyszerű a válasz: Kalifornia kulcsfontosságú piac a Tesla számára, ráadásul ott található a két amerikai gyáruk egyike.

The post Egy szó miatt kerülhet bajba a Tesla Kaliforniában appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed