Majdnem kiérdemelte az ÉV Autója díjat a Kia EV3, sőt sokak szerint jobban megérdemelte volna, mint a győztes, de ezen már nem lehet változtatni. A lényeg úgyis az, hogy a nagyközönségnek mennyire találja használhatónak. Valószínűleg nagyon is annak fogja, hiszen az EV3 egy újabb jó lépés az elérhető villanyautók felé. És itt nem csak az áráról van szó.
Ahogy korábban már több tesztben is említettem a Niro volt az egyik első olyan villanyautó, ami szerintem tökéletesen alkalmassá vált családi mindenesnek. Az EV3 hasonló receptet követ, csak épp más kategóriában, de itthon mindenképp alkalmas lehet szerintem kisebb családok számára is. A 2,65 méteres tengelytáv, és a 4,3 méteres hosszúság alkalmassá teszi arra, hogy akár 4 felnőtt is kényelmesen elférjen, de a tesztidőszak alatt 5 felnőttel és a csomagjaikkal is boldogult, ám mielőtt nagyon elmélyednék az utastérben, jöjjön néhány gyors gondolat a formatervről. Már csak azért is mert egymás után járt nálunk a sportosnak szánt GT Line és a „polgáribb” változat.
Nos, igazából minimálisak a különbségek, de egy ilyen praktikus „dobozkánál” szerintem nem is nyom latba sokat az, hogy mennyire sportos. Egyszerűen távol áll az egész filozófiájától. Más a hűtőmaszk mintázata és a lökhárítók díszítettsége, illetve több fényes fekete díszbetétet kap a GT Line, valamint más felniket. Körülbelül ennyiben ki is merül a dolog.
Szóval úgy vélem nem a külsőségek miatt fognak egyik vagy másik mellett dönteni a vásárlók, hanem a felszereltségi lehetőségek dönthetik a mérleg nyelvét a GT Line felé, bár hozzá kell tennem, hogy már a középső Earth felszereltség is elég jól felszerelt. Amit még érdemes kiemelnem a formatervvel kapcsolatban az az, hogy bármelyik verzió mellett is dönt a vásárló, az „egyesült ellentétek” formanyelv ebben a méretkategóriában is különleges. Akinek az EV9 tetszett, az EV3-at is kedvelni fogja, de gyanítom, hogy azok közül is sokan megkedvelik majd, akiknek most még a képeken furcsának hat.
Bent is akad némi különbség a GT Line és az Earth Plus felszereltségű modellek között. Mondjuk ez főleg a kormánykereket és az üléseket jelenti. A GT Line-ban háromküllős, míg a másikban teljesen más kialakítású, és még a kormányra helyezett üzemmódválasztók is máshol helyezkednek el. Számomra külön öröm, hogy kapott tényleges ki-be kapcsológombot az autó, mert egyre inkább terjed az elektromos szekerek körében a beülsz és egyből menetkész megoldás, ami engem kimondottan idegesít. Bár nem tudom racionálisan megmagyarázni, miért. A lényeg, hogy az EV3-ast be kell indítani és le kell állítani, mint egy rendes autó, bár a gombot talán túlságosan is az irányváltó bajuszkapcsoló tövébe rejtették.
A műszerfal többi része megegyezik, ötletes a változtatható hosszúságú asztalka, am a kartámaszból húzható ki, viszont a kardánalagút helyén tátongó hatalmas rakodóhely nem zárható el a kíváncsi szemek elől. Szintén tetszik, hogy akad néhány fizikai gomb, ezekkel sokkal könnyebb kezelni a klímát, de az infotainment kezelése sem bonyolult a nagy „egybekijelzőn”. Ami itt is fantáziátlan, de ebben tettestárs az autóipar nagy része, a Kia is csak követi a divatot. Viszont szép a grafikája és a hármas osztás is logikus szerintem, csak egyetlen bakiját tapasztaltam. A vezető előtti műszercsoport és az infotainment kijelző között látható klíma menüt pont kitakarja a kormány karimája. A színek egyébként engem a ’90-es évek amerikai autóira emlékeztet, az anyaghasználatban pedig sok az újrahasznosított műanyag. Ez örvendetes és a kategóriából nem lóg ki a minőség, szóval nem kell félni az újrahasznosítósditól.
Az ülésekre visszatérve: a GT Line kéttónusú kárpitot kap, de a kialakítás ugyanolyan, tehát nem kagylósabb a „sportos” változatban. Nincs is rá szükség, de az Earth Plusból azért hiányoltam a jobbegy elektromos állíthatóságát, ami a GT Line-ban benne van. Hátul mindkettőben kellemes a párnázottság, és fűthetőek is, ami nagyon jól jött a pont bekopogtató igazi téli időben. A csomagtér is mindkettőben 460 literes alaóból és 1251 literesre bővíthető a 60/40 arányban osztható ülések lehajtásával. Ráadásul elöl is van 25 literes frunk, ahol pont elfér két töltőkábel, így nem rabolnak helyet hátul.
Mindkét modell a nagyobb akkumulátoros, tehát nagyobb hatótávú változat volt, ám a teljesítményük megegyezik és nyomatékban sincs előnye a GT Line-nak. Magyarán 204 lóerősek, 283 Nm forgatónyomatékkal, ami az első kerekekre jut az autó orrában elhelyezett villanymotorból. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros független kerékfelfüggesztés tisztességesen teszi a dolgát, ami a hazai utakon nem kis szó. Az úthibákat szépen elnyeli még a 19 colos felnikkel is, de szívesen kipróbálnám a 17 colosakkal, ballonosabb gumikkal, illetve kevésbé steril kormányzással.
Gyorsulása 7,7 másodperc, végsebessége 170 km/h. Ez mindenhol elegendő, nem is ragoznám túl sokat. A mindenhol pedig azt jelenti, hogy országon belül maradva mindenre elég a 81,4 kilowattórás akkumulátorral. A gyári adat szerint 563-605 km lehet a teljes hatótáv. Ez télen, agglomerációs közlekedéssel, 0 Celsius fokos hőmérséklet körül, fűtve, a vegyes fogyasztása lényegében 16 és 20 kWh/100 km között mozgott.
A GT Line-ban próbálgattam többször az erősebb módot, valószínűleg ez okozta a magasabb fogyasztását, ami kerek 20 kWh/100 kilométer lett, és igazából nem láttam sok értelmét sportosban használni. Mindenhol elegendő az gazdaságos és a normál mód. Az összehasonlíthatóság végett ugyanazokat az útvonalakat használtam, körülbelül ugyanazokban a napszakokban és hőmérsékleti viszonyoknál, de az Earth Plus kapta azt a megtisztelő feladatot, hogy alkalomadtán 5 személlyel is bizonyítson. Így is kerek 16 kWh/100 km fogyasztást produkált, ami szerintem elismerésre méltó. Szóval 400-450 kilométert simán tud az autó, és ezért mondom, hogy országon belüli közlekedéshez hatótávpara nélkül alkalmas.
Tölteni 11 kilowattal lehet, de tud villámtöltést 128 kilowattal, ami egyesek szerint kevés. Viszont én bevallom, hogy ezzel az autóval sem gondolkodnék országon kívüli utazásban, ezért igazából villámtöltésben sem, pedig pontosan mutatja meg azt is, hogy a célállomásra mekkora töltöttséggel érkezik. Tehát, ahogy a címben is jeleztem, ez egy kiváló gép arra, hogy megkedveltesse a felhasználókkal a villanyautózást. De továbbra is az a véleményem, azok számára ideális bármilyen villanyautó, akik otthon tudják tölteni. A Kia EV3 árazása is ügyes, hiszen 13 999 000 forintról indul, ami a vállalkozások számára még mindig elérhető állami támogatással 9 999 000 forint. Ez így kedvező a kategóriában. Viszont az Earth Plus a nagy akksival minden fontos vezetősegéddel 17 699 000 forintról indul, a GT Line pedig 18 449 000 forint, és ezek már húzós összegek a B-szegmensben.

