Július közepén írtunk róla, az Európai Bizottság (EB) hivatalos úton jelezte a legnagyobb német gyártók felé, hogy megfontolja a különleges bánásmódot a Kínából érkező modellek vonatkozásában. Úgy tűnik, a kérésük meghallgatásra talált, hiszen a BMW Ázsiából érkező Minijei, és a Volkswagen Csoport égisze alatt futó Cupra Tavascan is a kedvezőbb, 21,3 százalékos vámtartományba esik mostantól – szemben a korábbi 37,6 százalékkal.
Némi meglepetésre a kínai vállalatok is kaptak engedményt. A BYD büntetővámját 17, míg az MG-t is tulajdonló SAIC-ét 36,3 százalékra módosították. Az egyéb nem megnevezett együttműködő gyártók a jövőben 21,3 százalékos extra sarccal számolhatnak, míg az EB által valamiért elzárkózónak minősítetteknek 36,3 százalékkal kell kalkulálniuk.
Csupán egyetlen gyártó akad, amelynek egy számjegyű exra vámmal kell számolnia a már meglévő 10 százalékon felül. A Teslának ugyanis mindössze 9 százalékos plusz sarcot kell befizetnie, ezzel a klasszikus európai márkáknál is kedvezőbb elbírásálást kapott. Az EB okként a támogatások mértékét tüntette fel. A Bizottság álláspontja szerint a többi gyártót az állampárt áron alul értékesített fölhasználati joggal, a jövedelemadó csökkentésével és különböző támogatásokkal segítette, Elon Musk vállalata pedig – a vizsgálat szerint – semmiben sem részesült a felsoroltak közül.