Mit keresett egy állatkert a ferihegyi repülőtéren? Hogy néz ki Európa legdrágább tűzoltóautója? Miért vannak hatalmas repülésre képtelen gépek a területen? Egyedülálló tárlatvezetés várja azokat, akik imádják a repülést, vagy csak egy kis exkluzív érdekességre vágynak.
Egy modern, boltokkal, éttermekkel és kávézókkal kitömött reptér olyan, mint egy pláza, önmagában látványosságként is funkcionál. Ezt tökéletesen bizonyítja, hogy a világ számos táján szerveznek buszos túrákat, ahol látogatókkal mennek egy kört, miközben egy fülhallgatón keresztül darálják nekik az okosságokat.
A ferihegyi reptér mellett található múzeum üzemeltetői joggal gondolhatták, hogy ilyesmire nálunk is lehetne igény. De úgy voltak vele, hogy ha már csinálnak valamit, azt csinálják rendesen, és nyújtsanak többet a megszokottnál. Ennek köszönhetően egy igazán egyedülálló program született.
Nincs két egyforma túra
Nem csak azért, mert klasszikus Malév Ikarus buszokat használnak a túrához, hanem mert nem félóra alatt zavarják le az egészet, és nem is csak annyiból áll a dolog, hogy bámulunk ki az ablakon.
A háromórás program alatt a látogatók bejárják a reptér minden sarkát, ami már önmagában nagy dolog. Ám, ami tényleg különlegessé teszi az eseményt, hogy vannak megállók, ahol kiszállhatunk a buszból.
Ott téblábolhatunk, ahova egyébként soha az életben nem juthatnánk el. Ebben pedig semmi túlzás nincs.
Közelről bámulhatjuk a hatalmas teherszállító gépeket, a kifutópálya mellől élvezhetjük a le- és felszállásokat, megnézhetjük, hogy hogyan pakolják, vontatják vagy töltik fel üzemanyaggal a gépmadarakat, amelyek a világ minden tájáról érkeztek Magyarországra. Sőt, még akár a repülőtér tűzoltóságára is besétálhatunk, ahol Európa legmodernebb és legdrágább tűzoltóautóját is meg lehet csodálni egészen közelről.

Hat ilyen megállót iktattak közbe, és mindegyik helyszínen 10-15 percet töltenek a látogatók. Ez attól is függ, hogy épp mi történik, hiszen mi például megvártuk egy hatalmas, ritka vendégnek számító Boeing 747 leszállását, amely produkciót a gép hasa alól élvezhettük végig.
Közben a túra vezetői megállás nélkül mesélik az érdekességeket arról, hogy éppen mi és miért történik. És nem csak arról, hogy éppen milyen típusú gépeket látunk, azok honnan jönnek, hova tartanak. Hanem, hogy például azért extrémen fontos a pontos időzítés, mert a repülők sorban állnak egymás után, várakozva az indulásra, és mindegyiknek csak egy szűk intervallum, úgynevezett „ablak” jut. Ha pedig valamelyik időben elúszik, mert valakivel probléma akad vagy nem végeznek időben a bepakolással, akkor várnia kell a következő szabad ablakra. Ez az oka annak, hogy sokszor órákat vesztegel egy gép a kifutópálya mellett, láthatóan indulásra kész állapotban.

+
18
kép a galériában
+
18
kép a galériában
Vezetett túra a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (21 kép)
A látogatás során itt-ott elhagyott repülőgépeket látni, amelyeknek mind külön sztorija van. Akad köztük olyan, amely balesetet szenvedett, és most rajta gyakorolnak a kommandósok. De olyan is, ami a covid lezárások alatt Ferihegyen parkolt le, és annyi költséget halmozott fel ezen időszak alatt, hogy inkább itt hagyták.
Azt is megtudtuk, hogyan működnek a leszállást jelző elektronikus berendezések, miért füstöl a gépek kereke, és a legfontosabb: hogy mégis mit keresett egy állatkert a reptér közepén. Ez utóbbit egy lelkes alkalmazott önerőből hozta létre az elkobzott állatokból. Gondozta, ápolta őket, és egy idő-után még csereberélni is elkezdett más állatkertekkel. Így olyan jószágok is felbukkantak a nagyközönség elől elzárt létesítményben, amelyek egyébként korábban nem is jártak Ferihegyen.
Átfogó képet kaphatunk egy nagy és elképesztően komplex ökoszisztéma működéséről úgy, hogy ehhez ráadásul az „idegenvezetőknek” sokszor rögtönözniük kell.
Hiszen igazodniuk kell az aktuális történésekhez, így két teljesen ugyanolyan túra nincs. Minden egyes alkalom egyedi és megismételhetetlen, ami tényleg exkluzívvá teszi a látogatást.
Megéri? És ha igen, akkor kinek?
Nem tartozom azok közé, akiket a kerozin füstje megcsapott. Azaz akik egy repülőgép orráról megmondják a pontos típusát, az ülőhelyek számát, és hogy mennyit gyártottak belőle 2020-ban. De még így is nagyon élveztem, és a 180 perc úgy röppent el, mint egy pillanat.

A ferihegyi vezetett reptéri látogatás kiváló program, annak pláne, aki szereti a repülést, oda van a különféle gépekért. Nemcsak a különleges élmény miatt érdemes minden infót magunkba szívni, hanem azért is, mert egy ilyen túra bizony nem olcsó mulatság. Napszaktól függően egy felnőtt jegy 5600-6500 forintot kóstál. A túra jár egy kis testmozgással, hiszen le-felszálltunk a buszból többször is, és a zajterhelés is extrém.
A részvételhez előzetes jelenktezésre és regisztrációra van szükség, szóval nem lehet csak úgy beesni rá. Ennek a logisztika mellett biztonsági okai is vannak, hiszen a reptérre belépés előtt végig kell menni egy rendes, megszokott ellenzőrzésen, ami magában foglalja az okmányok vizsgálatát is. Egy-egy turnus maximum 50 főből áll, hiszen ennyien férnek be a buszba, amely mintegy 40 kilométert tesz meg a program során. Kránitz Balázs, az Aeropark vezetője kérdésemre elárulta, hogy átlagosan napi 4-5 túrát bonyolítanak, de ez a szám a csúcsidőszakban elérheti hetet is. Több féle konstrukciót kínálnak, így van mód oldtimer autós, VIP vagy idegen nyelven történő túravezetésre is.
Az Aeropark múzeum
A túra az Aeroparkból indul, amire érdemes külön rászánni az időt. A múzeumban 13 repülőgép és 3 helikopter is található, köztük kifejezetten régi modellek is.

Ezek nagy többsége meglátogatható, akár a pilótafülkébe is beülhetünk, felidézve a régi szlo időket. A parkba pakoltak még rengeteg kiszolgáló járművet, alkatrészt, és még a szimulátort is kipróbálhatja, akinek van hozzá kedve. Ez önmagában egy remek családi program lehet, de ha összekötik a reptérlátogatással, az tényleg olyan élmény, amit jó sokáig nem felejt el az ember.
The post Európa legdrágább tűzoltóautója – bárki benézhet a ferihegyi reptér kulisszái mögé appeared first on Forbes.hu.

