Az európai autóipar beteg, a tünetek pedig egyre nyilvánvalóbbak. Ezúttal Olaszországból érkeztek nem túl pozitív hírek, méghozzá az Federazione Italiana Metalmeccanici (Olasz Fémmechanikai Szövetség (FIM CISL)) névre hallgató szakszervezettől. Eszerint az ország személygépkocsi-gyártása 46 százalékkal esett vissza, vagyis 1956 óta nem készül ilyen kevés autó a “csizmában”. Az óriási csökkenés nem kis részben a Stellantisnak köszönhető, a konszern ugyanis mindössze 475 090 példányt gyártott az országban, míg 2023-ban 751 384-et – ez 37 százalékos mínusz. A haszongépjárműveknél sem sokkal jobb a helyzet, ott “csupán” 17 százalékos csökkenést könyveltek el – írta meg a Portfolio a Reuters jelentése alapján.
Bár a konkrét adatok csak most érkeztek meg, a Stellantis visszaesése már a múlt évben borítékolható volt. Szeptember végén a vállalat bejelentette, nem tudja teljesíteni az előzetesen ígért “két számjegyű” tisztított profit marzsot. A lelombozó eredmények miatt egy időben még arról is szó volt, hogy a 14 márkát birtokló konszern a megválik a legrosszabbul teljesítőktől, ám ez egyelőre úgy tűnik, lekerült a napirendről – más kérdés, hogy az új vezérigazgató, hogyan vélekedik majd erről. Ugyanis a múlt év egyik utolsó nagy meglepetését a ma már csak volt cégvezér Carlos Tavares szolgáltatta, amikor lemondott a vezetői székről. Egy biztos, az utódjának nem lesz könnyű dolga.
A Stellantis olaszországi gyárairól a 2024-es esztendő utolsó időszakában sokat cikkezett a sajtó. Ezt sem a fényes eredmények miatt, főként az elektromos Fiat 500-as gyártásszüneteltetése miatt, amelyből múlt év decemberében egyetlen egy darab sem készül a csekély kereslet miatt. Tavares akkor mindezt úgy értékelte, hogy nem az autó rossz, hanem a “marketingesek alkalmatlanok”.