Ford Transit gyorstalpaló – 60 éves a kékoválos teherhordó!


Európában elképesztően népszerű a Ford Transit, amelynek első példánya 1965. augusztus 9-én gördült le a gyártósorról, azóta pedig 13 millió darabot adott el belőle a kékoválos márka. Népszerűségének egyik titka, hogy folyamatosan egyre szélesebb igények kielégítésére vált alkalmassá. Mostanra már kompakt platformtól kezdve a nagy, klasszikus furgonig mindenféle Transit megvásárolható, sőt még egyedi igényekre szabott változatokat is elkésztenek, amiben a hazai márkaképviselet is segít. Nemcsoda, hpgy íg már 11. éve piacvezető a Ford haszonjárműves üzletága, itthon pedig 16. éve állnak az élen. 2024-ben az európai 1 tonnás és 2 tonnás
haszonjárművek szegmensében közel minden ötödik eladott jármű Ford Transit vagy Ford Transit Custom volt, és ez azt is jelenti, hogy 2024-ben Európában átlagosan 2 percenként értékesítettek egy új Transitot, és most el is érkeztünk a ponthoz, amikor már érdemes részletesebben is belemenni, hogy miféle Transitok léteznek.


Courier

Ez a legkisebb Transit, és mindjárt az elején érdemes tisztázni, hogy a furgonok személyszállításra kialakított változatai Tourneo néven futnak hivatalosan. De senki ne lepődjön meg, ha a köznyelvben ezeket is Transitként említik a legtöbben. Szóval a Courier furgon 4,3 méter hosszú furgon, ami 1,8 méteres rakodási hosszúságot kínál, ami 2,6 m-re nő a rakodónyílással ellátott válaszfal használatával. A kerékjárati ívei között 1,22 méter a szélesség, így két EURO raklap fér be az autóba, amelynek hasznos teherbírása akár 850 kg is lehet, és a villanyhajtású változat +50 literes pakolóhelyet kínál még az autó orrában. Mert bizony már ebből is létezik tisztán villanyhajtású változat. Aki nem az egyliteres, háromhengeres EcoBoost benzinmotorral kéri, viheti a 136 lóerős villanymotorral. Ennek 43,6 kilowattórás akkumulátora 290 km vegyes és 430 kilométeres városi hatótávot ígér.


Connect

Egy mérettel feljebb a Connect már kétféle tengelytávval támad, és itt is igaz, hogy Tourneo néven létezik személyszállító változata is. Furgonként 3,1, vagy épp 3,7 köbméteres raktérrel is rendelhető, ám tisztán villanyhajtás itt csak korlátozottan áll rendelkezésre a konnektoros hibrid hajtáslánccal, ami így is nagyon jó megoldás a városi fuvarozás esetén. Akinek szükséges, választhatja kétliteres dízelmotorral 102, vagy 122 lóerővel, viszont az 1,5 literes benzinesre épülő PHEV is tud villannyal 116 kilométert vegyes használat során, vagy városban akár 148 kilométert is a 19,7 kilowattórás akkumulátorral. A 150 lóerős plug-in hibrid terhelhetősége 761 kg, míg a dízel 792 kilóval rakható tele.


Custom

Igazából ez A TRANSIT, eredetileg ez az, amire furgonként szoktunk hivatkozni, de még nem ez a kínálat csúcsa, viszont itt is ugyanúgy létezik Tourneo. Továbbá az eddigieknél jóval többféle funkció és ugyancsak különböző tengelytávok. A Custom esetében is a villanyhajtás, illetve a konnektoros hibrid a nagy újdonság. Előbbinél háromféle teljesítményszint (135 LE/215 LE/280 LE) választható, mindegyik hátsókerék-hajtással és 64 kWh akkumulátor kapacitással. Ez 328 kilométeres vegyes hatótávra elég, vagy 440 km városi használatra. Itt kell megemlíteni, hogy a Ford felmérései alapján a kisebb haszonjárművek tulajdonosainak 46 százaléka naponta körülbelül 50-100 kilométert tesz meg, és 86 százalékuk maximum 250 kilométert. Szóval tökéletes számukra a villanyhajtás, amellyel 3 nap folyamatos használatot tudnak 1 feltöltéssel kivitelezni.  A tisztán elektromos Transit egyébként 1,184 tonnás teherbírást és 2,3 tonnás vontatóképességet tud felmutatni, tehát ugyanolyan jól használható, mint a dízel.




Természetesen továbbra is elérhető dízelmotorral azok számára, akiknek ez az ideális, de létezik egy középút is, méghozzá a PHEV. Ebben a 2,5 literes benzinmotor a hibrid hajtáslánc alapja. Rendszerteljesítménye 232 lóerő, az akkumulátora pedig 11,8 kWh kapacitású. Ez 55 kilométeres tisztán elektromos hatótávot eredményez vegyesben, vagy 78 kilométert városban. Teherbírása ugyanúgy 1,1 tonna, vontatási kapacitása 2,3 tonna.



Transit

Végül a sima Transit név jelenti a nagy furgont, amiből szintén létezik már tisztán elektromos. Ennek már minimum 5,7 köbméteres a raktere, de elérhető 15,1 köbméteres is, vagy személyszállító esetleg alvázas konstrukció, amire szabadon lehet felépítményt rakatni. Itt már kétféle akkumulátor közül lehet választani. A kisebbik 68 kilowattórás, a nagyobb pedig 89 kWh kapacitású. Utóbbival akár a 402 kilométeres hatótáv is elérhető, és Európa legkelendőbb villanyfurgonja ebben a kategóriában.


Röviden így néz ki a Transit kínálat, a vezetése pedig mindegyiknek személyautós. A vezetéstechnikai pályán nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy minél hosszabb a tengelytáv, annál stabilabb az autó. A rántópadon a nagy Transit és a Custom szinte megingathatatlan volt, de a Connect és a Courier is bőven uralható maradt, a menetstabilizálók is szépen végezték a dolgukat. Végső soron a vezetési élménye mindegyiknek különleges, és valószínűleg a Transit sikeréhez ez is hozzájárul.



 














Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed