Megérkezett a balhés múltú, de bivalyerős és Európában ismét teljes gázzal nyomuló Vivo is hazánkba.
Most már biztos, hogy 2024 az elmúlt egy évtized legizgalmasabb esztendője lesz a magyarországi telefonos piacon. Három nagy, globálisan meghatározó és egyre erősödő kínai márka megérkezett hivatalosan is Magyarországra termékeivel, alaposan felrázva az amúgy is turbulens szektort.
A Tecno és az Infinix nyári berobbanása után ősszel ugyanis a Vivo is jelezte, hogy megkezdi termékei forgalmazását hazánkban. Ezt pedig egy budapesti eseményen nyomatékosította a vállalat képviselete, ahol elárulták azt is, hogy milyen úton és milyen modellekkel képzelik el a magyar piac meghódítását.
Vivo: háttér és alapok
A Vivo brandet 2009-ben hívta életre az a BBK Electronics, amely a 2020-as évek elejére a világ egyik legnagyobb telefongyártó konglomerátumává vált. A konszernről korábban mi is írtunk részletesen, úgyhogy most csak röviden annyit, hogy stratégia részeként márkát is útjára indított a vállalat. Köztük nálunk korábban a Realme, az Oppo és a OnePlus vált ismertté, és ez utóbbi ráadásul hamar kultikus névvé nőtte ki magát.
A Vivo hivatalosan is elkezdte a termékei forgalmazását Magyarországon.
A Vivo modellek 2014-ig csak Kínában voltak elérhetőek, ezt követően merészkedett a vállalat külföldre is. Eleinte a délkelet-ázsiai országokat célozta meg, aztán következett India, Pakisztán és a közel-kelet. A szokásos „kínai megnyitást” alkalmazta, azaz olcsó modelleket terítve alapozta meg a név ismertségét, hogy aztán erre építve próbálkozzon a nagyobb hasznot hozó magasabb kategóriákban.
2020-ban döntött úgy a Vivo vezetősége, hogy megpróbálkozik az európai régióval is. Az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban épített ki hídfőállásokat, és egészen jó eredményeket ért el.
Ezzel párhuzamosan felbukkant néhány dél-amerikai országban is, így például Chilében, Brazíliában vagy Argentínában. Úgy tűnt, hogy minden sínen van, hiszen 2022-re a Vivo globálisan az ötödik legnagyobb mobil márkává vált, 8 százalékos részesedéssel.
A Nokia-ügy
A jövő fényesnek tűnt, azonban 2023-ban viszont gyökeres fordulatot vett minden. A telekommunikációs technológiai szektorban meghatározó Nokia egész pályás letámadást indított a BBK Electronics ellen, szabadalmi jogok megsértésével vádolva a konszernt.
Ennek hatására számos országban, így például Indiában, az Egyesült-Királyságban, Németországban és Franciaországban megtiltották a termékek, így a Vivo modellek forgalmazását is. Ennek hatására a holding úgy döntött, hogy gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra másikra kivonul az Európai Unióból.
Ekkor minden jel arra utalt, hogy végzetes pofont kapott a BBK Electronics, amely néhány korábbi rossz üzleti döntés, például egy elbaltázott chipgyártási beruházás miatt gazdaságilag is meggyengülni látszott.
Úgy tűnt, hogy egyszerűen nincs elég tőkéje ahhoz, hogy úrrá legyen a nehézségeken, azaz, hogy kifizesse a Nokia-nak azt az összeget, amely a bíróságok szerint járt a finn cégnek.
A vezetés 2023 végén látványos kármentésbe kezdett, hiszen bejelentette, hogy az Oppo és a Vivo mostantól független cégként működik. Ezzel a cél pedig nyilván az volt, hogy valahogy visszavezessék a brandeket az említett elvesztett területekre. 2024 januárjában azonban robbant a bomba, hiszen megállapodás született a Nokia és a Vivo között. Ezzel pedig elhárultak az akadályok a termékek globális forgalmazása elől.
Valóban független a Vivo?
Bár a Vivo azt kommunikálja hivatalosan, hogy már teljesen független a BBK Electronicstól, azért az emberben maradnak kételyek. A cég első embere továbbra is az a Shen Wei, aki anno 2009-ben Duan Yongpinggel, a BBK Electronics atyjával közösen alapította a Vivo brandet.
Duan Jongping, a Vivo atyja.
Az Opponak és a Vivonak a jövőben is szorosan együtt kell működnie, hiszen a fejlesztőközpontjaik közösek, és a gyártás is ugyanott zajlik. Ebből fakadóan a logisztikát és a komponensek beszerzését is közösen intézik.
Egészen biztosnak tűnik, hogy itt csak névleges függetlenségről van szó, és a döntéseket továbbra is Duan Yongping hozza, ő mozgatja a szálakat a háttérből.
Teljesen logikus mindez, hiszen mégiscsak ő kalapálta össze a semmiből három évtized alatt a világ egyik legnagyobb telefonos vállalatát.
Visszatérés Európába is
Mindenesetre a Vivo nem sokat szórakozott, és 2024-ben teljes erőből rohant újra Európába is. A vállalat azonnal visszatért a kontinens néhány kiemelt országába, és, hogy erejét mutassa, rögtön az idei futball Európa-bajnokság egyik hivatalos szponzoraként tündökölt nyáron.
A cég logói látványosan megjelentek a pálya széli hirdetőtáblákon, ami világosan jelezte mindenkinek, vásárlóknak és vetélytársaknak egyaránt, hogy új seriffjelölt érkezett a városba, azaz a kontinensre.
A legfrissebb, konkrétan októberi piackutatási adatok szerint a Vivo globálisan a negyedik legerősebb szereplő 5,67 százalékkal.
Hajszállal előzve az Oppo-t, és messze lemaradva a Xiaomi mögött. De hát a negyedik hely egy ilyen hatalmas, bőven több, mint 1000 milliárd dolláros piacon, az bárhogy nézzük, fantasztikus teljesítmény.
Célkeresztben: Magyarország
A hivatalos honlap szerint már 23 európai országban van jelen a vállalat termékeivel, és folyamat részeként helyezte célkeresztbe Magyarországot is. A hazai képviselet munkatársai pedig már végre egy csomó konkrétumot elárultak arról, hogy nálunk mit, hol, milyen konstrukcióban és mennyiért lehet majd megvásárolni.
Milyen modellek lesznek?
A Vivo ma már eszméletlen széles portfolióval rendelkezik, amely az alap tudású, ám igen olcsó modellektől a hajtogatható csúcskészülékekig terjed. Első körben Magyarországon azonban sokkal szűkebb lesz a választék, de hát teljesen érthető, hogy egy friss piacot nem akar elárasztani termékekkel.
A csúcskategóriás termékeket nem hozzák most még el Magyarországra. Ennek oka, hogy ebben a szegmensben most zajlik a generációváltás, és a friss, X-szériás készülékek első példányai csak januárban érkeznek a kontinensre.
Modellek
Vivo V40 5G: Ez a nálunk elérhető modellek közül a legnagyobb tudású, ám ez is csak a középkategóriához elég. Tehát a hardvere, képernyője és kamerája is átlagos. Ezt az ára is jelzi, hiszen ~170 000 forintba kerül.
Vivo V40 SE: A közékategória alját képviselő okostelefon, amely nálunk közel 70 000 forintos áron vásárolható meg.
Vivo Y28: A belépő szint, tehát kis tudású, sok kompromisszum megkötésére készteti a felhasználókat. Ám cserébe olcsó, hiszen durván 55 000 forintért lehet hazavinni.
Vivo V40
Hol lehet megvenni?
Öt partnernél kezdi meg a Vivo a termékek értékesítését Magyarországon:
Media Markt
Alza
Firstphone
BestByte
Yettel
Ezek közül egyértelműen a Yettel a legérdekesebb. Magyarországon a telefonok eladásában még mindig kulcsszerepet játszanak a szolgáltatók, hiszen a forgalom nagy része rajtuk keresztül zajlik. Viszont hozzájuk hagyományosan nem könnyű bejutni, az említett Tecno-nak és Infinixnek mind a mai napig nem sikerült, és például a megújult Motorola is évekig küzdött ezért.
Az viszont, hogy a Vivo azonnal bekerült a Yettelhez már önmagában erőt jelez.
Horányi András, a vállalat hazai képviseletének értékesítési igazgatója elárulta, hogy már zajlanak a tárgyalások a másik két szereplővel, és ha minden jól megy, akkor jövőre a Telekomnál és Vodafone-nál is elérhetővé válnak a készülékek.
A hivatalos kommunikáció szerint a cél az, hogy rövid időn belül Magyarországon is közel 5 százalékos részesedést érjen el a vállalat. Ez szép kihívás, pláne, hogy a pletykák szerint az Oppo és a Realme is kész visszatérni hazánkba. Lehet, hogy a magyar piac kicsi, de a jelek szerint a kínai telefonos brandek csatateret csinálnak belőle.
The post Hatalmas kínai telefonmárkák csataterévé válik Magyarország idén appeared first on Forbes.hu.