Hogy Szujó Zoltánt lemondatnák, az csak a jéghegy csúcsa az autósportosok vitájában

Nem olyan régen ebben a stúdióban járt egy Magyar Gyorsulási Szövetség nevű szervezetnek a képviselője. Nagyon egyszerűen fogalmazva, ilyen szervezet nem létezik

– mindezt Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke mondta március közepén, amikor az ATV-n vendégeskedett. A helyzet pillanatok alatt odáig fajult, hogy az említett gyorsulási szövetség első embere, Kurtyán Ferenc nyílt levélben szólította fel lemondásra Szujót.

„Javaslom, hogy ne velünk foglalkozzon, hanem a saját szervezetével. Önt nem azért választotta az MNASZ tagsága, hogy szétverje mindazt, ami a sportágakból még talpon maradt, vagy elvegye a konyhapénzből autót építő amatőrök kedvét és lehetőségét a sportgyakorlástól, de azért sem, hogy TV-adásban más, Önök által el nem ismert sportszövetségek hitelét rontsa” – olvasható a lemondásra felszólító írásban.

Bár külső szemlélőként úgy tűnhet, hirtelen ugrottak egymásnak a felek, a valóságban a vita már régóta folyik a háttérben.

Sőt, alapvetően a Magyar Gyorsulási Szövetség (MGYSZ) 2006-os törvényi bejegyzése, alapítása óta zajlik, csak éppen most tört felszínre és vált nyilvános adok-kapokká.

Már az MNASZ 2006 környékén regnáló elnöke, Ferjáncz Attila is bajuszt akasztott a gyorsulási és driftversenyeket szervező Kurtyánnal, mivel a sporttörvény 65.§ (4) bekezdése szerint „Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem)”. Márpedig az autóversenyek – legyen az drift vagy gyorsulási – ilyenek. Akkor is, ha

  • azokat bizonyos értelmezések szerint szabadidős tevékenységként és hobbi címen, saját családi költségvetésből, közutakon végzik,
  • de akkor is, ha – mint a Kurtyán féle MGYSZ – a tököli reptéren, a versenyzőktől nevezési költséget szedve, a nézőknek jegyet értékesítve, saját szabályrendszer és versenybírók alkalmazásával szervezett eseményeken szívják magukba az aszfalton elfüstölő gumi szagát.

Mi az a gyorsulási és drift autóverseny?

A gyorsulási versenyeken az egymással vetélkedők az autóik, motorjaik gyorsulását mérik össze egy adott útszakaszon, szervezett körülmények között lezárt területen, például repterek aszfaltján, de illegális versenyeken gyakran közutakon. Szomorú példa erre a tragédiához vezető Árpád hídi baleset is.

 

A driftversenyeket kijelölt zárt pályákon tartják, hiszen a driftelés lényege pont az, hogy az autó hátulját a kanyarvételek alkalmával a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor, azt uralva csúszásban és megfelelő irányban tartsa a sofőr anélkül, hogy elhagyná a kijelölt pályaszakaszt.

The post Hogy Szujó Zoltánt lemondatnák, az csak a jéghegy csúcsa az autósportosok vitájában first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed