Az AI egy olyan világot ígér, ahol a légi közlekedés gördülékenyebb, élvezetesebb és fenntarthatóbb, miközben a légitársaságok számára is jövedelmezőbbé válik. Az IntellAct vezérigazgatója öt pontban vázolta, miben tud azonnali megoldást kínálni a mesterséges intelligencia a repülőtereken.
Az ünnepi szezonban világszerte több millió ember utazik, és a légitársaságok üzemeltetői óriási kihívásokkal szembesülnek, hogy ezt a forgalmat kezeljék. Az Eurocontrol 2024-es adatai szerint 2023-ban a járatok közel 30 százaléka több mint 15 perces késéssel érkezett meg. Sajnos, a helyzet idén is sok utazó számára mindennapos, április óta a magyar légiirányítási gondoknak több mint 1,8 millió utas volt áldozata. Zsúfolt repülőterek, hosszú biztonsági sorok, késő járatok, a kapuk keresésének káosza – ez egy logisztikai rémálom, amely a legfelkészültebb utazási szakembereket is próbára teszi.
Azonban az iparág az AI technológiájára támaszkodva kezd némi megnyugvást találni ebben a zűrzavarban.
„Az AI valódi ereje az emberekre gyakorolt hatásában rejlik” – mondta Udi Segall, az IntellAct vezérigazgatója.
„Ez nem a technológiáról szól, hanem arról, hogy családok időben találkozhassanak, a személyzet ne legyen kitéve hosszabb késéseknek, és az utasok nyugodtabban navigáljanak az ünnepi forgalomban.”
Az AI már az idei ünnepi szezonban segíti a repülőterek és légitársaságok hatékonyabb működését, csökkentve a költségeket és javítva az utasélményeket. Jövőre még több ilyen megoldással találkozhatunk világszerte. Segall szerint az AI a következő öt területen fejti ki jótékony hatását a légi közlekedésre:
1. Késések diagnosztizálása és a járatok időben tartása
Az AI egyik legnagyobb ígérete a légi közlekedési iparban az, hogy képes nyomon követni, elemezni és javítani a repülőgépek fordulóidejét. Segall elmagyarázta, hogy az AI-alapú elemzések minden lépést figyelnek a fordulási folyamatban, a poggyász kirakodásától az utastér takarításán át az utasok beszállításáig.
Az AI által gyűjtött több száz adatpont tiszta képet ad arról, mennyi időt vesz igénybe egy-egy lépés. Így amikor késések fordulnak elő, az AI képes feltárni az okokat, például a vártnál lassabb beszállást vagy poggyászkezelési problémákat.
2. Problémák megelőzése, mielőtt azok súlyosbodnának
Az AI nemcsak a késéseket diagnosztizálja, hanem előre is látja, és adott esetben meg is előzi a reptéri problémákat. A történelmi és valós idejű adatok elemzésével az AI megjósolhatja, mennyi időbe telik egy adott folyamat, majd javaslatot tehet a reptéri késések dominóeffektusának mérséklésére.
A prediktív elemzések például adhatnak ajánlást arra, hogy érdemes-e várni egy késlekedő utasokra vagy nem.
3. Hatékonyság és fenntarthatóság
A késések idő- és pénzpazarlást okoznak. Az ilyen helyzetek nemcsak az utasok számára frusztrálóak, de a légitársaságok számára is jelentős költségekkel járnak, például az üzemanyag-pazarlás, a munkaerő bére és az elégedetlen utasok kompenzációja miatt.
Az IntellAct AI-alapú rendszerei segítenek a légitársaságoknak hatékonyabban kihasználni a kapukat, repülőgépeket és a személyzetet, csökkentve az üresjáratokat és az üzemanyag-fogyasztást. Ezekkel nemcsak pénzt takarít meg a cég, de közelebb is kerülhet a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátási célok eléréséhez.
4. Biztonságosabb repülőterek
Az IntellAct platformjai segítik a biztonsági szabványok betartását, valós időben észlelve és jelentve a szabálysértéseket. Akár nem megfelelően rakodott poggyászokról, akár engedély nélküli személyek megjelenéséről van szó védett területeken, az AI-alapú megoldások egyre hatékonyabbak a biztonság növelésében is.
5. Utasélmény
Az AI-alapú eszközök rövidebb várakozási időt, kevesebb stresszt és nagyobb kiszámíthatóságot kínálnak az utazóknak, javítva az általános utazási élményt. Segall egy olyan jövőt képzel el, ahol az utasok zökkenőmentes utazást élvezhetnek az AI-vezérelt innovációknak köszönhetően.
Az AI optimalizálhatja a becsekkolási időket, kezelheti a kapukiosztásokat, és javíthatja a fedélzeti szolgáltatásokat, új élményeket nyújtva az utazóknak.
Az AI integrálása a légi közlekedésbe nemcsak a működési hatékonyságot növeli, hanem jelentős gazdasági értéket is teremt.
Az egyik fő veszteségforrás a légitársaságok számára a járatzavarokból ered. Ha az utasok kevesebb időt töltenének várakozással a reptereken, és több időt fordíthatnának hasznos tevékenységekre, az világszerte GDP-növekedést eredményezhetne. Az AI tehát nemcsak a működési hatékonysághoz, hanem a globális gazdasági növekedéshez is hozzájárulhat, véli az IntellAct vezérigazgatója.
The post Idén csúnyán leszerepelt a légi közlekedés, jövőre már az AI oldhatja meg a problémákat? appeared first on Forbes.hu.