Ilyen egy igazi SUV-kupé!


A Century több mint fél évszázada a japán császári család autója, a japán vállalati elit és a visszafogott presztízs jelképe. A Toyota mostani döntése azonban nem a hagyományok leporolása, hanem a márka teljes újrafogalmazása. Tojoda Akio világossá tette: a Century feladata, hogy a japán kézművességet, szellemiséget és méltóságot tárja a világ elé.

A Century Coupe ennek az új korszaknak az első látványos jele. Már első pillantásra nyilvánvaló, hogy nem csak egy tanulmányautó a sok közül, hanem szándéknyilatkozat. A borostyánszínbe hajló fényezés annyira mély és rétegzett, hogy a fény szinte beleolvad a karosszériába – nem véletlenül, hiszen hatvan réteg fényezést vittek fel a fémtestre. Ez olyan egyedi eljárás, amelyet a nagy sorozatban készülő autók kénytelenek mellőzni, a Century márkának viszont deklarált célja, hogy minden elkészült autó ne csupán „termék”, hanem mestermunka legyen.

A Century kupé formája merész, elegáns. A rejtett kilincsek, a külső tükröket helyettesítő digitális kamerák és a finom metszésű LED fényszórók futurisztikus megjelenést kölcsönöznek, de közben megmarad az arányosság és a visszafogott monumentalitás, amely mindig is a Century sajátja volt. Emellett a legnemesebb kupék hagyományait idéző megoldás a B oszlop hiánya, ám a Century alkotói az ajtók esetében is különlegességre törekedtek: az egyik oldalon két, villanymotorral mozgatott tolóajtó van (az egyik előre, a másik hátrafelé mozdul el), míg a másik oldalra választható hagyományos, zsanéros ajtó is.

Az utastérben a tervezők szakítottak a megszokott elrendezéssel: a sofőr minimalista, a technológiára fókuszáló térben foglal helyet, míg a bal oldalon egyetlen, hátrébb tolt ülés várja a tulajdonost, aki így a kétülésesben is a limuzinokra jellemző kényelemben utazhat. A két zóna között fából készült konzol húzódik, fölötte pedig vékony, vörös fényvonalak választják el a teret – a sofőrt az utastól. A részletekben ott a japán kézművesség minden rétege: Nishijin-ori szövésű betétek, a finom fémgravírozás, a meleg tónusú faburkolatok és az analóg óra, amely nem dekoráció, hanem üzenet: itt a hagyományos és a modern megfér egymás mellett. A főnixmotívum – a Century hagyományos jelképe – több apró részleten is megjelenik – hol gravírozva, hol intarziaként.

A technikáról a Toyota kevés konkrétumot árult el, de nem valószínű, hogy a Century SUV plug-in hibrid rendszerére épülő hajtáslánc dolgozna majd a kupéban is. A 3,5 literes V6-os benzines és a nyomatékos villanymotor együttműködése ugyan 400 lóerő körüli teljesítményt eredményez, de ha a Century a kupéval robban be a világpiacra, akkor nagyobb teljesítményt és kettővel több hengert jósolunk a géptető alá.


Az igazi különlegesség azonban úgysem a motor, hanem a gyártási filozófia lesz. A Century modelljeit továbbra is kizárólag Japánban, alacsony darabszámban, kézzel készítik. A Century nem gyártóként, hanem manufaktúraként működik: minden autó egyedi, a fényezéstől az utastéri anyagokig mindent a megrendelő igényeire szabnak. A Century Coupe tehát nem koncepcióautó, inkább iránytű. Megmutatja, hogy merre tart a Toyota ultraluxus stratégiája, és milyen formában szeretnék a japán mesterségbeli tudást és nemes hagyományokat a világ elé tárni. A hátsó szélvédő hiánya pedig újabb metafora: a Century nem visszatekint, hanem előre.

 

Forrás: Smarter Media

 

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed