Tavaly a csehek közel 4000 milliárd forintot költöttek online, három év után nőtt újra a helyi e-kereskedelem. Náluk is van Temu-hatás.
Mi történt? 2024-ben 194 milliárd koronára (közel 3200 milliárd forintra) becsülik a cseh e-kereskedelem belföldi méretét. A külföldi rendeléseket (a Temu és társait) is beleszámítva 228 milliárd korona (kb. 3750 milliárd forint) lehetett a teljes forgalom – írta meg közös felmérésében a cseh ár-összehasonlító, a Heureka csoport (itthon Árukereső), valamint a cseh Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (APEK).
Miért fontos ez? Még mindig magas az inflációs nyomás, a beszerzési és üzemeltetési költségek továbbra is elszállóban, a cseh fogyasztók pedig óvatosak maradtak. Mindent összevetve mégis tudott bővülni a belföldi online forgalom, éves alapon 5 százalékot. Reálértékben is sikerült nőni, Csehországban 2,4 százalékos éves inflációt mértek. 2023-ban még hatszázalékos mínuszban volt a helyi e-kereskedelem.
A cseh e-kereskedelem forgalma (milliárd koronában). Forrás és ábra: Heureka csoport, APEK
Volt honnan visszajönni. 2022–23-ban, a covidbumm után, az inflációs és energiaválság alatt zuhanórepülésbe váltott a cseh piac (is), volt, hogy két számjegyű volt az esés (2021-ről 2022-re -12 százalék). Tavaly is még több tíz százalékkal nőttek az árubehozatali költségek, enyhén csökkent is a webáruházak száma a cseh piacon, 49 900-ról 49 700-ra.
Ehhez képest? A cseh gazdaság élénkülni, az inflációs félelem pedig valamelyest enyhülni látszik, mondja David Chmelař, a Heureka csoport vezérigazgatója. A csehek elkezdték pótolni a korábban halogatott online vásárlásokat, olyan termékek iránt kacsingatni, amik korábban nem nagyon voltak interneten elérhetők.
A slágerkategóriák. Biciklissort (2023-hoz képest +694 százalékos forgalom!), napelemes készlet, kerti bútor gyermekeknek, kávézás. A Temu-hatás, a külföldi piacterek és az olcsóbb termékek térnyerése a cseh e-kereskedőknek is fejtörést okoz, nem örülnek a Temu agresszív stratégiáinak.
Sok múlt a Q4-en. Hagyományosan október és november szokott erős lenni a cseh online piacon. Tavaly pont ezek lettek a gyengébb hónapok, a csehek decemberig vártak az ajándékvásárlással.
A csehek átlagos online költése decemberben közel 7500 korona volt (kb. 123 ezer forint), a többi hónapban mintegy háromezer koronával kevesebb, írja a CzechCrunch. Nálunk az online vásárlók átlagosan 84 036 forintot terveztek tavaly ajándékra költeni a PwC kutatása szerint.
A prágai nemzetközi rádió riportja szerint (via Kosárérték) év végén az összes nagy cseh csomagküldő túlszányaralta a szállítási rekordját. Egyes decemberi napokon hárommillió csomagot szállítottak ki együttesen.
Hogyan tovább? A cseh e-kereskedők ismét bebizonyították, hogy gyorsan tudnak alkalmazkodni az új trendekhez, igényekhez, nehézségekhez – mondja Jan Vetyška, az APEK ügyvezető igazgatója. 2025-ben még több feladat, még nagyobb verseny vár a webshopokra, folytatja Vetyška, a piac pedig tovább fog fejlődni. Tavaly 96,3 százalékkal magasabb elégedettségi szintet mértek a webshopoknál.
Magyar e-kereskedelem
Csehország a régiós online piac egyik fellegvárának számít, a Rohliktól (itthon Kifli) az Alzáig a magyar piacot is erősen formálják. A régió e-kereskedelmi erőviszonyairól itt írtam nemrég.
A PwC 2024-ben 261 milliárd forint karácsonyi költést várt itthonra, ebből csaknem 145 milliárdot (56 százalékot) hazai és külföldi webshopokban terveztek elkölteni a magyarok.
2024-ben 1600 milliárd forint alatt zárhat a magyar belföldi online forgalom. Ehhez kell hozzáadni a külföldit, például a magyar piac legforgalmasabb felületét, a Temut. Tavaly csak náluk 10 millió rendelést adhattak le 130 milliárd forint értékben.
A borítóképen az Alza egyik üzlete Prága külvárosában.
The post Infláció és Temu után: romjaiból támad fel az e-kereskedelem fellegvára appeared first on Forbes.hu.