Sok mindent hozzá lehet vágni a Volkswagen fejéhez az elmúlt időszak fényében, viszont azt semmiképpen, hogy ne igyekeznének kezükbe venni a sorsukat. Egyrészt a héten bemutatkozott az ID.EVERY1, amely a márka 8 millió forint környékére pozicionált villanyautójának koncepciója, másrészt az ellenkező irányba is terjeszkednek, hiszen tavaly leleplezték egy vadiúj SUV-ot, a Tayront, amely ráadásul belső égésű motorral érkezik. Utóbbi ütőkártyája a hétüléses kivitel és a széles hajtásláncválaszték lehet, amely magába foglal dízel és benzines erőforrást is, a PHEV-ről már nem is beszélve. De haladjunk csak szépen sorban!
Tayron néven eddig nem forgalmazott autót a Volkswagen Európában, viszont nem először szerepel a kínálatukban ezzel a nevezékkel ellátott autó. A kínai belpiacon 2018-ban mutatkozott be az első generáció, amelyből még SUV-kupé variáns is kapható volt. Ezzel a most szóban forgó modell nem áll rokonságban. Nálunk közvetlen elődjének a Tiguan Allspace tekinthető, ugyanis a Tayron előtt ez volt az európai piac hétüléses VW-ja. Így nem meglepő, hogy dimenzióit tekintve a mostani Tiguan és a Touareg közé érkezik a modellpalettára.
Semmi extra, de azért feltűnő!
A Tayron ugyan nem villant extrém külsőt, de azért az unalmas kifejezés sem helytálló esetében. A frontrészen a két lámpatestet LED csík köti össze, ha ez nem lenne elég, még az embléma is kontúrvilágítást kap. Hátul szintén ezt a filozófiát alkalmazták, annyi különbséggel, hogy a grafika kicsit díszesebb, illetve a márkajelzés nem képzi a LED csík részét, valamivel alatta helyezkedik el, közvetlenül a típusjelzés felett. Oldalról szemlélve klasszikus SUV sziluett rajzolódik ki, ezt némi krómhatású díszbetétekkel igyekeztek feldobni.
Hallgatnak a vásárlókra
A Volkswagen úgy tűnik, hallgat a vásárlói visszajelzésekre, legalábbis ami az utasteret illeti. Ez a tendencia mindenképpen tetten érhető a kormánykerekeken. Például a frissítéssel a 8. generációs Golfból is száműzték az érintésérzékeny gombokat, de az ígéretek szerint az ID.2-ben és az ID.1-ben is hagyományos kapcsolók kerülnek a kormányra. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a Tayronban is ezzel a megoldással találkozunk. Ezt leszámítva viszont fölösleges túl sok nyomógombot keresni. A legtöbb funkció a 12,9 colos multimédiás érintőképernyőről vezérelhető, ami magasabb felszereltségi szinteken akár 15 colos is lehet. A kormány mögött viszont egységesen 10,25 colos digitális műszeregység található. Ha valakinek ez sem elég, HUD is rendelhető feláras extraként.
Mennyire kényelmes?
Az ülések megjelenése nagyban függ a felszereltségi szinttől. Ebből négyféle érhető el: Life, Prime, Elegance, valamint R-Line. A menetpróbán utóbbihoz volt szerencsém. Az első sorban a gerinctámaszték kiváló, remekül tart, a combtámasz lehetett volna vaskosabb, bár a mostani megoldás legalább nem hátráltatja a ki-beszállást. Ezt leszámítva az ülőlap és a háttámla párnázottságára sem lehet panasz, mindkettő remek. Mindez az anyaghasználat esetében is helytálló. A fő matéria, amit használtak szövet, de a különböző támasztékok külső pereme bőrhatású bevonatot kap, az alapvetően sötét tónust pedig kék cérnákkal igyekeztek feldobni az R-Line kivitel esetében.
Ahogyan a bevezetőben is említettem, a Tayron hétülésesként is rendelhető. Sajnos a menetpróbán kizárólag ötüléses verziót sikerült megkaparintanom, viszont tavaly ősszel a világpremieren is részt vettem, így az akkori tapasztalatok alapján előbbi verzióról is tudok mesélni. Azzal talán semmi meglepőt nem árulok el, hogy a második sorban kiváló a térkínálat, nagyobb termetű felnőttek is kényelmesen elférnek. A harmadik sor értelemszerűen szűkösebb, de az átlagos termetűeknek még ez is kényelmes alternatíva.
A csomagtér mérete nagyban függ a hajtáslánctól és a kiviteltől. Az ötüléses 885 litert kínál, az üléseket lehajtva viszont 2090 literre módosul a kapacitás. A PHEV értelemszerűen kisebb értékeket tud felmutatni a nagyfeszültségű akkumulátor miatt (705l-1915l). A hétüléses amennyiben az összes fotel használatban 345 litert ígért, két üléssorral 850 litert, míg a maximum pedig 1905 liter ebben az esetben.
Csak elektromos nincs, minden más igen
A Tayronhoz számos különböző hajtáslánc elérhető. Adott a lágy hibrid, mellette két benzines, két dízelmotoros, illetve két PHEV megoldás is. Ezek részletes specifikációját az alábbi táblázatban találjátok.
Hajtáslánc neve | Teljesítmény | Váltó | Hajtás |
1,5 eTSI (MHEV) | 148 LE | Hétfokozatú DSG | elsőkerék-meghajtás |
2,0 TSI | 201 LE | hétfokozatú DSG | 4MOTION (összkerékhajtás) |
2,0 TSI | 261 LE | hétfokozatú DSG | 4MOTION (összkerékhajtás) |
eHybrid (PHEV) | 201 LE | hatfokozatú DSG | elsőkerék-meghajtás |
eHybrid (PHEV) | 268 LE | hatfokozatú DSG | elsőkerék-meghajtás |
2,0 TDI | 148 LE | hétfokozatú DSG | elsőkerék-meghajtás |
2,0 TDI | 190 LE | hétfokozatú DSG | 4MOTION (összkerékhajtás) |
Milyen vezetni?
A menetpróbán a legtöbb időt a 261 lóerős, 2,0 literes, TSI benzinmotoros Tayronnal sikerült eltöltenem. Ez esetben a hajtásláncot összkerékmeghajtás és hétfokozatú DSG váltó teszi teljessé. Hiába a közel 2 tonnás saját tömeg, a négyhengeres blokk bőven elegendő erőt kínál, normál körülmények között nem találkoztam olyan szituációval, amely meghaladta volna a képességeit. A futómű hangolása inkább a lágy felé tendál, bár Sport üzemmódban valamivel keményebbé varázsolható, nagy kontrasztot nem érdemes várni. Elöl McPherson, hátul többlengőharos felfüggesztés található, opcionálisan pedig a hétüléseshez is elérhető a DCC Pro adaptív lengéscsillapítás. Bár az általam tesztelt példány rendelkezett ezzel, a franciaországi Nizza közelében lévő utakon szám szerint nulla kátyúval találkoztam, így ennek hatékonyságára a hazai teszt szolgál majd válaszul.
Mennyibe kerül?
A Tayron hazai árlistája nagyjából egy hónapja elérhető már itthon. Mivel rengeteg módon konfigurálható, így az árak is széles spektrumon mozognak. A legolcsóbb kivitel már 17,5 millió forinttól elérhető, míg egy fullextás változat vételára könnyen felkúszhat 27 millió forint környékére is. A hétülésest a németországi Wolfsburgban gyártják, de néhány példány már itthon is fellelhető.

