Minden jel arra mutat, hogy a kínai piactérnek európai nagymárkákra fáj a foga. Ehhez az EU-nak is lesz egy-két szava. Temu-akták.
TEMU-AKTÁK
2024 a Temu éve. Rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal.
Legutóbb: ennyit kaszál itthon a Temu. A rovat eddig megjelent cikkeiért kattints ide!
Érdekes elemzésbe futottam az online piacteres szakértő, a cseh David Cikanek LinkedInjén. Más iparági szakértőkre hivatkozva megírta a maga értelmezését arról, szerinte mi a kínai piactér mesterterve az európai piacon.
A piac túlreagálta?
Augusztus 26-án tartotta a Temu anyacége, a PDD Holdings a legutóbbi negyedéves jelentését, 13,6 milliárd dolláros negyedéves bevételt közöltek a 14 milliárd feletti várakozással szemben. Éves alapon ez 86 százalékos növekedés, a PDD második negyedéves üzemi eredménye is 156 százalékot ugrott.
De hiába, a piac rossz hírként értelmezte az alulteljesítő bevételeket, és a részvény nagyot zakózott augusztus végén, majdnem 30 százalékot.
Aztán a kínai jegybank szeptember végén bejelentett gazdaságélénkítő csomagja miatt roham indult a kínai befektetésekért, így a PDD-ért is, újra az éves csúcs környékén járt az árfolyam. Aztán a csomaggal kapcsolatos konkrétumok híján alábbhagyott a piac lelkesedése, és lefele fordultak a kínai cégek a tőzsdén.
A PDD Holdings. részvényárfolyama 2024. január elsejétől. Ábra: Google Finance
Akár túlreagálta a piac a számokat, akár nem, a PDD óvatos nyilatkozatai a jövő akadályairól, beruházásokról, nyereségességre gyakorolt hatásokról sem biztos, hogy használtak az árfolyamnak. Kínában a PDD komoly versennyel néz szembe a JD.com-mal, az Alibabával vagy a Sheinnel, globális szinten pedig az Amazonhoz hasonló cégek törhetnek borsot az orra alá, az amerikai e-kereskedelmi óriás például már nyíltan temusodna.
A mesterterv
A fogyasztás lassul, a kínai e-kereskedelmi piac telítődik, nincs tehát könnyű dolga a PDD webshopjainak sem (Temu, Pinduoduo). Hogyan lehet versenyképesnek maradni a filléres kacatok piacán? Nincs mese, rá kell feküdni a termékminőségre. Ez persze jelentős beruházásokat igényel, rövid távon pedig alacsonyabb nyereséget eredményez.
De ha az Amazon korai éveire visszanézünk:
a cég eleinte a forgalmazóktól vásárolt terméket,
majd elképesztő eladási számokkal próbálta a nagy márkákat magához vonzani,
akik így belátták, hogy kénytelenek közvetlenül együttműködni az Amazonnal.
Valami hasonlóra készülhet a PDD, és így a Temu is, még akkor is, ha ez kezdetben veszteséggel járna. Mint ismert, a kínai gazdaság túltermelése is alapul szolgált a Temu európai terjeszkedésének (tulajdonképpen átexportálta hozzánk a problémáját). Csakhogy a kínai eladók egyre inkább vonakodnak a Temu európai raktáraiba szállítani a beragadt áruk és a magas szállítási költségek miatt
Szóval a szakértők szerint a Temu fő célja most az lehet, hogy nagy európai és amerikai márkákat is vonzzon a platformjára. Hiszen ha nem lépik meg, örökre a márkátlan, filléres kacatok webáruházaként maradnak meg az emberek fejében.
Korábban az Alibaba is hasonló reputációs gondokkal bajlódott, emiatt inkább kevesebb, mint több sikerrel egyezkedett a nagy márkákkal, eladókkal.
De milyen áron?
Ez szép és jó, de hogy lesz népszerű a jónevű kereskedők körében egy olyan platform, ami épp a nevetségesen alacsony árairól és precíz árazási rendszeréről ismert? Úgy, ha átáll erről, és hagyja a kereskedőpartnereket, hogy ők gyakorolhassák az árképzést. Kockázatos lépés lenne, a nagy márkák nyilván kevésbé áraznának annyira agresszíven, mint a Temu a mostani modellben.
Persze, ettől még lehet finomhangolni a rendszert. Szép lassan át lehet állni egy hosszabb távú márka-együttműködési stratégiára, ahol bizonyos elemeket – ismert márkákkal szerződni, harmadik félre bízni az árképzést, drágább termékekkel szélesíteni a kínálatot –, ha nem is azonnal, de be lehet majd vetni.
A Temu hivatalosan nyáron nyitotta meg az európai kereskedők számára is a platformot, az indulással valóban előnyökkel kedveskedett az új eladóknak.
Például elengedték az alapdíjat és az értékesítési jutalékot, és az eladók ingyenesen hirdethettek a platformon.
Viszont most még a Temu határozza meg a fogyasztói árakat, a kereskedők pedig a termékválasztékért, a készletkezelésért és az eladott termékek szállításáért felelnek.
Még egy aprócska bökkenő
Mégpedig, hogy az EU új szintre emelte a szabályozói harcot. Az Európai Bizottság (EB) épp a napokban jelentette be, hogy hivatalos eljárást indít a Temu ellen. Azt vizsgálják, hogy a Temu
„megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt (DSA) az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás potenciálisan függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszerekkel, valamint a kutatók adatokhoz való hozzáférésével kapcsolatos területeken”.
„Egyenlő versenyfeltételeket” akar teremteni az EB, és mivel a Temut május 31-én jelölték ki online óriásplatformnak (mint amilyen az Amazon, az Apple, a Google és a Microsoft is), a Bizottság immár a Temu havi 92 millió uniós felhasználóját is kiemelten szeretné védeni. A Temu reakciója a szokásos volt – „együttműködünk a hatóságokkal”.
Szóval az EB nemcsak változtatásokra kényszerítheti a piacteret, de akár a globális bevételek hat százalékát is beszedheti büntetésként – ami súlyos eurómilliárdokban mérhető. Ha valamire, hát akkor a növekedésre, vagy épp az európai mestertervükre pláne rossz hatással lehet az EB vizsgálata.
Kérdés? Témajavaslat?
Nyakunkon a black friday és az ünnepi szezon, szóval a Temu-akták nem áll le. Ha temus kérdésed vagy témád van, esetleg olvastál, hallottál valami izgalmasat, akkor írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az ivan.vaszko (kukac) forbes (pont) hu-ra!
The post Itt a Temu világhódító terve, 92 millió felhasználó a tét appeared first on Forbes.hu.