Na jó, ez mégis micsoda?
Biztos vagyok benne, hogy első ránézésre nehéz feldolgozni a kínai terepjáró látványát, szóval kezdjük az alapoktól mi is ez. Az MHERO a Dongfeng prémium almárkája, ennek az első típusa az 1-es (van ahol 917-esként hivatkoznak rá), amely nem titkoltan a már jól bejáratott prémium gyártók konkurensévé kíván válni, például az elektromos G-osztály alternatívájaként is lehet rá tekinteni, ha az valakinél már túlságosan “elcsépelt”. Ami az árát illeti az is ebben a tartományban található, de a pontos összeget direkt csak a cikk végén fogom elárulni.
Ez ekkora?
Az alaphelyzetben is 23 centiméteres hasmagasság (amely terep módban 33,5 centire módosul) miatt óriásinak tűnik, viszont a számok valamelyest árnyalják a képet. 4,99 méter hosszú, 2,08 méter széles, 1,94 méter magas, a tengelytávja pedig 2,95 méter hosszú. Ennél egy fokkal meghökkentőbb a saját tömege, amely 3293 kilogrammra rúg az elektromos kivitel esetében, de a REV (range extended electric vehicle = hatótávnövelő belső égésű motorral felszerelt elektromos gépjármű) esetében is 3130 kilogramm. Szóval minden szempontból jókora helyet követel magának, de azért nem olyan óriási, mint amilyennek látszik.
Mi hajtja?
Értelemszerűen ekkora tömeg mozgatásához bizony szükség van a lóerőkre. Kétféle változatban lehet majd megvásárolni, ahogyan az már a korábbiakból is látszik, egyrészt tisztán elektromosként, és hatótávnöveltként.
EV
Az elektromos kivitel 4 villanymotorral dolgozik, a rendszerteljesítmény 1073 lóerőre (800 kW) jön ki. Ehhez kerek 1400 newtonméteres nyomaték társul. Ezeknek köszönhetően álló helyzetből rajtprogrammal 3,7 másodperc alatt tud 100 km/órára felgyorsulni ideális időjárási körülmények között.
Ami a hatótávot illeti, az 1 EV a kínai CLTC szabvány szerint 505 kilométert képes megtenni két töltés között köszönhetően a 142,7 kilowattórás Terner-lítium akkumulátornak. 30-ról 80 százalékra 47 perc alatt pumpálható fel DC töltőn.
REV
A hatótáv növelt változatban “csak” 3 villanymotor áll a felhasználó rendelkezésére, viszont bekerült a képbe egy belső égésű motor is, amely semmilyen mechanikai kapcsolatot nem ápol a hajtott tengelyekkel, csupán generátorként funkcionál, vagyis az akkumulátort tölti menet közben. A teljesítmény ebben a kivitelben “mindössze” 805 lóerő (600 kW), valamint 1050 newtonméter. Az akkumulátor kapacitása 65,9 kilowattóra, az üzemanyagtartály mérete pedig 84 liter. Ezzel a kombóval 1026 kilométer hatótávot ígérnek, lokálisan emissziómentesen pedig 200-at tud ugyancsak a CLTC szerint.
De mit tud terepen?
A REV és az EV között terepképességekben nincs különbség. Az első megközelítési szög terep módban 36,8 fok, az elhaladási szög 27,9 fok, míg a hátsó terepszög 37,5 fok. Az offroad menetpróbát komolyan vette a szervező, ezért az osztrák-magyar határtól nem messze lévő Driving Camp Pachfurth vezetéstechnikai pályára vitt minket. Ezen rengeteg lejtő-emelkedő váltotta egymást, viszont a szakasz fénypontja egyértelműen a „patak” volt. Mielőtt erről részletesen mesélnék, megmutatom videón is, hogyan boldogult.
@autonavigator.hu 75 milliós kínai terepjáró? Ezt (is) tudja! #menetpróba #dongfeng #mhero #mhero1 #autonavigator #terepjáró ♬ eredeti hang – Autónavigátor
A sofőrülés mögül megélve is ennyire egyszerű volt a mutatvány, sőt. A szoftver ügyesen fogta az autót, minden ponton igyekezett segíteni, persze az ehhez hasonló menetpróbák értékelésénél fontos szem előtt tartani, hogy nyilván nem fognak olyan terepre engedni, ahol a gépjármű elvérezne. A lejtőket-emelkedőket is hasonlóan könnyedén vette, viszont a lejtmenetvezérlő hajlamos volt a lejtők alján elengedni a terepjárót, ami a 3,3 tonnás saját tömeget figyelembe véve több mint aggasztó, viszont egy szoftverfrissítéssel mindez orvosolható.
A modell egyik különleges képessége az úgynevezett „rákjárás”. Mivel a hátsó kerekek is kormányozhatók, így keményebb terepen ebből is igyekszik profitálni az 1-es, viszont ez is sokkal látványosabb mozgó képen, mint így leírva, szóval ezt is megmutatom.
@autonavigator.hu “Rákjárásban” az MHERO 1 #dongfeng #mhero #menetpróba #mhero1 #rákjárás #autónavigátor ♬ eredeti hang – Autónavigátor
Az offroad pálya után egy rövid „közúti” tesztre is elvihettük az MHERO 1-est, amely egy szlalompályában merült ki. Itt főként a 360 fokos kamerát, illetve a manőverezhetőséget vizsgáltuk meg. Előbbi első ránézésre meglepően sokat torzít, viszont némi akklimatizálódás után könnyen hozzá lehet szokni, így a legtöbb bója túlélte a kínai óriást. A tempósabb kerülgetés során nehezítő körülmény volt a szemerkélő eső, valamint a nedves aszfalt, de az abroncsokat sem kifejezetten erre találták ki. Ennek eredményeképp már középgyors tempónál is hajlamos volt a hátsó tengely elúszni, viszont a menetstabilizátor hamar irányba állította.
Mennyibe kerül?
Így a végén, nézzük mennyi az annyi. A kettő közül a REV változat az olcsóbb, már ha ebben a kategóriában bármire is rá lehet ezt húzni. Ezen sorok írásakor az ára 71 196 200 forint mindenféle extra nélkül, a villanyos pedig alaphangon 75 171 300 forintba kerül. A hazai képviselet szerint nemsokára megérkeznek Magyarországra is az első példányok, szóval valószínűleg nem kell sokat várni, hogy az útjainkon is felbukkanjon.

