Kit érdekelnek a balekok? Hatalmasat kaszál a Meta a csalók hirdetéseivel

Mintegy 16 milliárd dollár bevételük volt tavaly a felhasználókat átverő és megkárosító hirdetésekből.

Megjelent a Magyar100 lista a Forbestól – nézd meg, melyek idén a legértékesebb magyar cégek!

Mi történt? A Meta adatai szerint a 2024-es bevételeinek 10 százaléka csalásokhoz és tiltott termékekhez kapcsolódó hirdetésekből származott – derül ki a Reuters birtokába került dokumentumokból. A Facebook és az Instagram üzemeltetőjének becslése szerint platformjai naponta 15 milliárd csaló hirdetést jelenítenek meg a felhasználóknak. Egyik lépésük a gyanús hirdetőkkel szemben: felárat számítanak fel nekik, és „A legnagyobb csalók” címmel belső jelentéseket készítenek.

A Meta belső dokumentumai szerint a vállalat 2024-ben nagyjából 16 milliárd dollárt szerzett csaló vagy tiltott termékeket reklámozó hirdetésekből.

A Reuters által megszerzett, korábban nem ismert dokumentumok szerint a cég legalább három éven át képtelen volt megfékezni a csaló hirdetések özönét, amelyek a Facebook, Instagram és WhatsApp milliárdnyi felhasználóját érték el. Ezek között vannak átveréses e-kereskedelmi és befektetési ajánlatok, valamint illegális online kaszinók és tiltott orvosi termékek reklámjai.

Egy 2024 decemberi dokumentum szerint a Meta platformjai naponta körülbelül 15 milliárd „magas kockázatú” csaló hirdetést jelenítenek meg. A csalások nagy része olyan hirdetőktől származik, akiket a Meta rendszerei már gyanúsnak minősítettek. A vállalat azonban csak akkor tiltja le őket, ha az automatizált rendszerek legalább 95 százalékos bizonyossággal állítják, hogy csalást követnek el. Ennél alacsonyabb szint esetén a Meta felárat számít fel nekik, hogy ezzel próbálja elrettenteni a gyanús hirdetőket – derül ki a dokumentumokból.

Ördögi kör. Kiderült az is, hogy a csaló hirdetésekre kattintó felhasználók később még több hasonló hirdetést láthatnak, mivel a Meta hirdetési algoritmusa a felhasználó érdeklődéséhez igazítja a megjelenített reklámokat.

A dokumentumok szerint a Meta különböző osztályain 2021 és 2025 között készült jelentések azt mutatják, hogy a cég tudatosan mérte a visszaélések mértékét, de habozott olyan lépéseket megtenni, amelyek árthatnának az üzletnek.

Mit mond a Meta? A társaság szóvivője, Andy Stone közleményében azt írta, hogy a Reuters által látott iratok „szelektív képet festenek, és eltorzítják a Meta csalás elleni megközelítését.” Szerinte a 10,1 százalékos becslés „durva és túlságosan tág” volt, mivel sok legitim hirdetést is beleszámítottak. Pontosított adatot nem közölt, de azt mondta, hogy az újabb számítások szerint az arány alacsonyabb.

The post Kit érdekelnek a balekok? Hatalmasat kaszál a Meta a csalók hirdetéseivel appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed