Kolléga, nem munkavállaló – Ilyen egy emberközpontú HR-stratégia

Az Erste Torony különleges  irodaház, mert már a portán becenéven, Krisztiként emlegetik a HR-vezetőt Az irodákban éppen kevesen vannak (a munkaidő 60%-a home office), de már a liftnél látják: nem vagyok „helyi” – és megkérdezik, miben segíthetnek. Az Erste hét éve indította el nagy kultúra átalakítását: törődés, bizalom, együttműködés, fejlődés és szenvedély – az öt core-érték, amelyek mára már hétköznapi gyakorlattá váltak. Dr. Mihók Krisztina HR-vezető meséli el, hogyan.

Hitelesség: nem szlogen, működési elv

A magyarországi Erste-csoportban ma 3500 kolléga dolgozik, és az elmúlt évben 80%-os elégedettséget mértek a munkatársak körében.

„Nem szeretjük a munkavállaló szót” – mondja dr. Mihók Krisztina – túl erős az alárendelő jellege. Mi egy csapat, kollegák vagyunk.”

Ez azonban nem volt mindig így. 2017-ben még 45%-os volt a munkavállalói elkötelezettség. A menedzsment stratégiai irányváltása után – elégedett ügyfél-kolléga-tulajdonos hármas fókuszával – az arány 2020-ra 78%-ra, 2024-re 80%-ra emelkedett.

Nálunk természetes, hogy Radován (a vezérigazgató, Jelasity Radován) beszélget a liftnél, vagy ha valaki hívja, leül vele kávézni – mondja Krisztina – és ez itt nem PR-szöveg, hanem a hétköznapi működés része.”  

Home office, mint bizalom-gyakorlat

A COVID alatt a bank néhány nap alatt állt át teljes remote működésre, ma pedig 60% a home office aránya a központban. A rendszert nem kontroll, hanem bizalom tartja össze – a vállalati kultúra egyik alappillére.

„Ha valaki visszaél vele, az nem a rendszer hibája – mondja Krisztina – ilyenkor nem a rendszert szüntetjük meg, hanem levonjuk a megfelelő következtetéseket.”

A kihágás egyébként rendkívül ritka – és nem is éri meg. Például azért, mert a részvényprogram révén az itt dolgozók magukért (is) dolgoznak.

A HR-vezető mint alkalmi iratfutár

Az Erste munkavállalói részvényprogramjában a magyar leányvállalat esetében 80% fölötti a részvételi arány. A kollégák összesen 747 ezer eurónyi (mintegy 300 millió forint) osztalékot kaptak idén. A program 4 éve indult – ekkor 21,89 Eurot ért egy Erste részvény – most 90 Euró felett jár az árfolyam. Egy kikötés van: a papírokat 5 évig tartani kell.

És egy érdekesség: azért, hogy az osztalék ne adózzon duplán, idén Krisztina 6 órát autózott kollégáival.  501 borítékot kellett eljuttatni az osztrák adóhatósághoz – postán ~8000 Ft lett volna darabja.

Múlt csütörtökön beraktuk a négy dobozt az 501 borítékkal a kocsimba és személyesen adtuk át Bécsben az osztrák adóhatóságnak. 4 millió forintot spóroltunk a kollégáknak.”

Karrierkép, átjárhatóság, jövő

Egy „átlagos” erstés 10 éve van a banknál – de van, aki jóval régebb óta. Például maga Mihók Krisztina több mint húsz éve 2004-ben munkajogi gyakornokként érkezett. 2018-ban lett HR vezető.

„Nem volt olyan év, amikor unatkoztam volna. Ha volt ötletem, hogy hogy lehetne jobbat, mást, másképp, mindig támogatást kaptam” – mondja.

 A szervezet horizontálisan átjárható: 2024-ben például 400 kollégánk váltott munkakört. A nyitott pozíciók kb. 20%-át munkatársainkkal töltjük be.

Sokszínű juttatási lehetőségek: Erste Care

A banknál a kollegák jól-léte érték. Erről szól az Erste Care. A lojalitással kombinált well-being program négylépcsős rendszerben ad extra – először 1, a következő „mérföldkőnél” már 2, majd négy hetes – alkotói szabadságot, valamint választható egészségbiztosítást, lakáshitel-törlesztést, nyugdíjpénztár hozzájárulást, vagy tanulmányi keretet (és ebből akár gitárleckét is lehet finanszírozni). A tanulás házon belül is adott. Nemrég vezették be az AI-asszisztenseket a fiókokban, sokan használnak copilotot is. A terület iránt érdeklődő kollégák között AI-championok segítenek, és volt már AI literacy képzés is.

Béren kívüli juttatások: pénzügyi tudatosság – egyszerűbben

Az ERSTE reprezentatív kutatást rendelt nemrégiben a teljes népességre és házon belül is a béren kívüli juttatások rendszeréről.

Mit tudnak – és mit nem – a dolgozók a béren kívüli juttatásokról?

(ERSTE országos, 1159 fős kutatás)

  • Legfontosabb juttatásnak tartják:– SZÉP-kártya: 57%

    – Extra szabadság: 38%

    – Munkába járás térítése: 34%

  • Valójában legtöbben ezt használják:– SZÉP-kártya: 76%

    – Munkába járás térítése: 61%

    – Home office támogatás: 60%

  • Ismerethiány:– A dolgozók 54%-a azt hiszi, a SZÉP-kártya adómentes (nem az).

    – Az otthoni munkavégzés térítésének adómentességéről csak 17% hallott.

    – Az adómentes juttatásokat ismerők aránya 20% alatti.

„A kutatás eredményei házon belül kicsit jobb számokat hoztak, de egyértelműen kell a segítség – mondja Mihók Krisztina – a rendszer bonyolult és sokat változik. És csak évente egyszer nyilatkozunk, így érdemes mindig felfrissíteni az ismereteket.”

Az első intézkedés a belső juttatási felület átdolgozása volt: itt már élethelyzetek szerint (pályakezdő, kisgyerekes, gondozó családtag, távmunkában dolgozó) is meg lehet jeleníteni a különböző lehetőségeket. Emellett TikTok-tartalmak készülnek: fiatal kollégák 1 percben magyarázzák el, mi micsoda. A bank a tájékoztató fórumok számát is növeli, és Q&A alkalmakat indít.

Jó PR ≠ Hitelesség

Az Erste Bank nemrégiben a wherewework.hu felmérésén – ahol anonim adnak értékelést a volt és a jelenlegi kollegák – a legjobb munkahely lett Magyarországon, de a PWC felmérésén is a pénzügyi szektorban második legvonzóbb munkahely lett. 

Mihók Krisztina szerint a jó employer branding igazából egyetlen szóban összegezhető: hitelesség.
„Lehet hangzatos mondatokat írni Instagrammon és Linkedin-en, de a kolléga már az első napon megérzi, hogy igaz-e…, és ha nem, akkor minden kommunikáció hiábavaló – mondja. – Nem elég elmondani a TikTok-on, hogy nálunk minden nap gyümölcsnap. Hanem valódi értékekre, hitelességre van szükség.”

The post Kolléga, nem munkavállaló – Ilyen egy emberközpontú HR-stratégia appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed