Egy friss tanulmány alapján a Delhi fő repülőterére érkező repülőgépek nagy mennyiségű port nyelnek el, az anyag pedig idővel felhalmozódva komoly károkat okozhat – számol be az Independent. A szakértők azt javasolják, hogy az Indira Gandhi Nemzetközi Repülőtéren több járatot helyezzenek át éjszakára, ezzel ugyanis harmadával csökkenthetnék a hajtóművek porfelvételét.
A por és a homok azért veszélyes a repülőgépekre, mert a por megolvadva üvegszerű lerakódásokat képez a lapátokon, vagy kemény ásványi kérget hoz létre a hajtóművek belsejében.
A kéreg megzavarja a légáramlást és túlmelegedést okoz, ami a motorok gyorsabb elhasználódásához vezet” – mondta Claire Ryder, a Readingi Egyetem munkatársa és a csapat tagja
„Bár a repülésenként felvett por mennyisége nem óriási, a mennyiség gyorsan összeadódik. Egy repülőgép, amely érkezésenként és indulásonként öt gramm port vesz fel, 1000 repülés alatt 10 kilogramm port nyel el” – tette hozzá.
A kutatók mintegy két évtizednyi műholdas és légköri adatot elemeztek, hogy kiszámítsák, mennyi port fogyasztanak el a gépek a világ néhány legforgalmasabb repterén. Az eredmények alapján az érték a Szaharához közeli, valamint a közel-keleti és északi-indiai helyszíneken a legmagasabb porviharok idején.
A legtöbb port a nyáron, Delhiben landoló gépek veszik fel: érkezéskor átlagosan 6,6 grammot, induláskor pedig több mint 4 grammot. Ezt követik a nigeri Niameyben landoló repülők 4,7 gramm porral érkezésenként, illetve 4,3 grammal a dubaji járatok.
A landolásnál jellemzően azért magasabb az érték, mert ilyenkor a gépek a reptér felett, a leszállási engedélyre várva több anyagot tudnak elnyelni. A számítások alapján ha Delhiben és Dubajban a landolásokat éjszakára ütemeznék, közel harmadával csökkenne a hajtóművek porfelvétele.
Mivel az éghajlatváltozás elsivatagosodáshoz vezet, és a viharok valószínűségét is növeli, félő, hogy a jövőben a probléma még súlyosabb lesz. Igaz, a jelenlegi klímamodellek nem alkalmasak annak megállapítására, hogy a pormennyiség mennyivel nőhet.
The post Komoly veszélyt jelenthet a repülőgépekre a por first appeared on National Geographic.