A környezetvédelem mindig és minden területen sokkal több munkával, odafigyeléssel és gondolkodással jár, mintha nem törődnénk a világgal, ami körbevesz minket. A Cup Revolution Kft. alapítói a magyarországi vendéglátás és fesztiválszervezés régi motorosai, akik évek óta azon dolgoznak, hogy egyre egyszerűbb és megérősebb legyen az újrahasználható poharak és tányérok alkalmazása – fogyasztóknak és vendéglátósoknak egyaránt.
„A repoharas rendszerek itthon a 2010-es évek elején kezdtek el begyűrűzni, de akkoriban még egyik üzemeltető sem gondolkozott rendszerben, szolgáltatásban. Az üzleti modell lényegében csak vastagfalú műanyag poharak eladása volt. Mi azt gondoljuk, hogy a pohár mellett ugyanolyan fontos a szolgáltatás, a logisztika, a tárolás, a környezetvédelem és a mosogatás minősége, valamint a fogyasztók életének megkönnyítése is” – mondja Maros Róbert, a Cup Revolution Kft. egyik tulajdonosa és alapítója.
Márpedig, ha valakik jól fel tudják mérni a különböző igényeket azok ők, hiszen a cég tulajdonosai nem akárhonnan szerzik a tapasztalataikat arról, hogyan működik jól a vendéglátás: Maros Róbert és Gaspari Zsolt 25 éven át vezették a Sziget fesztivál vendéglátását, Zsendovits Ábel pedig Budapest ikonikus romkocsmájának, a Szimplának a tulajdonosa. A négyfős csapat 6 évvel ezelőtt, a korábban egy másik repoharas cégnél dolgozó Révész Zoltán és Ábel csatlakozásával vált teljessé. Akkor álmodták meg közösen a fenntartható pohárrendszert, amit 2019-ben sikeresen el is indítottak.
A folyamatos termékinnováció mellett a felhasználói élményt is szakadatlanul fejlesztik
„Az újrahasználható poharak területén a RevoCup előtt a szolgáltatói oldalon komoly hiányosságok voltak, amiknél mi egy jobb megoldást akartunk nyújtani, és egy olyan rendszert kialakítani, amely a fenntarthatóságot és az átjárhatóságot helyezi előtérbe” – mondja Zsendovits Ábel.
A kezdeti klasszikus, letéti rendszerű működést először tokenes rendszerre cserélték, amit mára kiegészít egy országos szinten átjárható, a RevoToken applikációval is elérhető, fogyasztók számára díjmentesen is használható digitális tokenrendszer.
A RevoToken mobilapplikációnak köszönhetően a fogyasztók díjmentesen 72 órán át használhatják a kiváltott repoharat, amit aztán a cég poharait vagy Cupler bögréit használó bármelyik Revotoken vendéglátóipari egységbe visszavihetnek. Így a fogyasztók számára a pohárhasználat teljesen ingyenes, az ügyfeleik pedig a teljes szolgáltatásért – a mosogatást is beleértve – rendszerhasználati díjat fizetnek.
Az új digitális rendszert a berlini Future of Festivals közönségének is bemutatták. Az ottani fesztivál és buli szervezőknek pedig annyira megtetszett, hogy azóta több nemzetközi projekt is előkészület alatt áll. „Ez egy költséghatékonyabb alternatívája a hagyományos depozitos rendszereknek, amik még mindig nagyon népszerűek Európában, mindamellett, hogy ott is halad a digitalizálódás. Sok helyen már smartbin-ekbe lehet dobni a poharat, ami automatikusan visszautalja a fogyasztó bankkártyájára a depozitot, de a smartbin-ek se nem fenntarthatók, se nem költséghatékonyak” – meséli a Szimpla tulajdonosa.
A körforgásban rejlő lehetőségek = nemzetközi sikerek
A Cup Revolution nemcsak a termékek gyártására koncentrál, hanem egy teljes körforgásos gazdasági modell megvalósítására is. Ez magában foglalja a poharak életciklusának figyelemmel kísérését, újrahasznosítását és a fenntarthatóság minden területén történő innovációt.
Miután számos újrahasználható rendszer üzemeltetőjét is felkerestem az Egyesült Államokban és Európában, úgy gondolom, hogy a Cup Revolution működési modellje és mosogató üzeme messze felülmúlja a versenytársakét.
Mondja Derek Mak, a 99Bridges alapítója és vezérigazgatója, aki a fenntartható ökoszisztémák létrehozásán és a körforgásos gazdaságra való áttérés elősegítésén dolgozik nemzetközi partnerségeken és pilot programokon keresztül az USA-ban és Európában.
Nem véletlenek a dicsérő szavak. A magyar vállalkozás az egyszer használatos, eldobható poharak, ételdobozok, bögrék helyett megvalósította a műanyag termékek teljes körforgását a lehető legalacsonyabb karbonlábnyommal. A termékeik magyar alapanyagokból készülnek helyben. A pormentesen zárható szállítóládáknak köszönhetően a tiszta és használt eszközök szállítását egykörös logisztikával oldják meg, Budapesten már kizárólag csak elektromos járművel. A mosogatáshoz a lehető legkevesebb vizet, 3 centiliter/pohár mennyiséget használnak fel és egy óra alatt 10 000 pohárral végeznek. A repoharak életciklusuk végén újrahasznosulnak: bedarálás után műanyag járólapokat, virágládákat, vagy esőgyűjtő konténereket gyártanak belőlük. Ezzel szemben az ételdobozok és a forró italos bögrék életciklusuk végén saját magukká hasznosulnak újjá. Az új telephelyükön pedig nagyrészt megújuló energiával fognak dolgozni. Nem csoda, hogy míg tavaly több mint 5 millió poharat mostak el, idén már 7 millió pohár kerül vissza a rendszerbe, ami jelentős mennyiségű egyszer használatos pohár kiváltását jelenti. „Jelenleg ott tartunk, hogy a mosogatógép gyártója, a HOBART, hozzánk hozza az ügyfeleit üzembejárásra. Európában mi vagyunk a referenciaüzem, többek között amiatt is, hogy Covid csíra- és baktériummentes mosást garantálunk. Jövő tavasszal pedig Európa szerte elsőként bevezetjük a minőségellenőrzés és a válogatás automatizálását is, amit szintén árgus szemekkel figyelnek” – hangsúlyozza az alapító.
Új termékek a jelen és jövő kihívásaira felkészülve
A Cupler kifejezetten meleg italokhoz, kávézóknak, teázóknak, forralt bor árusoknak készült pohár, amely a RevoCuppal együtt teljesen átjárható az applikációval és token rendszerrel az egész ország területén – sőt egy hamarosan induló nemzetközi projekt keretén belül még a Lettországban is.
RevoBox
A RevoBox egy elviteles újrahasználható ételdoboz kínálat, amely szintén digitális applikáción keresztül használható. A pohárhoz hasonlóan a vendég számára a dobozok is díjmentesen használhatóak, kézhezvételtől számítva 7 napon át.
„A RevoBox ötlete a saját irodánkban felhalmozott ételdoboz szemét mennyiségéből jött. Nem vagyunk sokan, mégis hetente két kukányi egyszer használatos szemetet halmoztunk fel. Elképesztő az a mennyiség, ami egy nagyobb irodaházban keletkezik az egyszer használatos csomagolások miatt. A célunk, hogy ahol lehet, ezt kiváltsuk a RevoBox-szal. Mindemellett az ESG 2030 kihívásokra is válaszolunk azzal, hogy nagyvállalatoknál és irodaházak kantinjaiban terjesztjük el a RevoBox-okat, hogy kiváltsuk az egyszer használatos anyagokat” – magyarázza Maros.
A RevoGlass törhetetlen, üvegszerű műanyag pohár, amely már piacon van és nagy népszerűségnek örvend, különösen azok körében, akik korábban üvegpoharakat használtak. A hamarosan bevezetésre kerülő RevoBag pedig a műanyag zacskók alternatívájaként kínál fenntartható megoldást és ugyanazon token rendszerrel működik majd, mint a többi termékük
#revobox
#revobox
#revobox
The post Környezetvédelem: macera, de megéri appeared first on Forbes.hu.