Lesújtó híreket közölt az Audi Hungaria elnöke

Michael Breme, a megyei lapnak elmondta, hogy az Audi Hungaria anyavállalata a Volkswagen konszern is kihívásokkal küszködik, aminek három fő oka van.

  • Az elektromobilitás irányába való transzformáció hatalmas feladat a vállalat számára. Egy meglévő technikai alapra, járműplatformra egy modellvariáns kifejlesztése sok száz millió euróba kerül, a kifejlesztett modell gyártásba való integrálása további eurómilliókat vesz igénybe, így egy új autó gyártásának megkezdésekor már nagyon sok pénzt fektettek be. Ha kétféle járműtípust – elektromost és belsőégésű motorral hajtott modellt egyaránt ki kell fejleszteniük, akkor ez dupla költség, úgy, hogy ennek megtérülése természetszerűleg kétszer annyi idő, hiszen ezt a dupla költséget nem terhelhetik rá járművásárlókra.
  • A másik tényező, hogy új piaci szereplők jelentek meg, a kínai márkák. Ezek a gyártók óriási gyártási kapacitással rendelkeznek ázsiai gyáraikban, sőt terjeszkednek Európa-szerte. Kínában az elmúlt öt évben több mint 100 új márka nőtt ki a földből.
  • A globális helyzet harmadik oka pedig a vámok bevezetése, ugyanis Kína mellett az Amerikai Egyesült Államok egy másik fontos piaca a konszernnek. Ez a piac így egyre nehezebbé válik, hiszen a vámok okán Amerikában drágulnak autóik. Mindez kiegészül azzal, hogy ha a világban békétlenségek vannak, akkor érezhetően általában kevesebb autót vásárolnak az emberek – tette hozzá.

A globális autóipari kihívások közül Győrben fejtörést okoz, hogy a többi gyártóhoz hasonlóan az Audinál is azzal számoltak, hogy gyorsabb lesz a transzformáció az elektromobilitás irányába. A Volkswagen konszern épp ezért számos gyártókapacitását teljesen átalakította e-autók gyártására. Ez költséghatékonyság szempontjából is logikus lépésnek tűnt. Öt-hat évvel ezelőtt a Volkswagen, Audi konszern gyáraiban megkezdődött a transzformáció az elektromobilitás irányába. Most azt látják, hogy ez a folyamat hosszabb ideig tart, mint korábban gondolták.

Azok a gyárak, amelyek már teljesen átálltak az e-autók gyártására, a mérsékelt kereslet miatt most alacsonyabb kiterheltség mellett működnek.Michael Breme elmondta, hogy a győri Audi járműgyárában rendkívül magas a megrendelésállomány. A járműgyárban a műszaki kapacitás véges, amit kifejezhetünk egy maximális darabszámmal is, ugyanakkor a piac igénye a Q3 esetében meghaladja ezt a volument. Ezért aztán azt a plusz mennyiséget, amelyet a piac igényel, egy, az anyavállalat ingolstadti üzemével kialakított munkamegosztásban fogják legyártani.

A motorgyártásban az Audi Hungárianál is érzik azokat a hatásokat, amelyek a többi konszern motorgyárat is érinti. Az elmúlt években sok pénzt fektettek az elektromos motorok gyártásához szükséges technológiákba. Új fejlesztésű, nagy teljesítményű PPE elektromos motorjaikat az Audi és a Porsche modelljei számára készítik, azonban nem olyan a kapacitáskihasználtság, mint amivel korábban terveztek. Ugyanakkor előny, hogy belsőégésű motorokat is gyártanak, ezzel igyekszünk kiegyensúlyozni az aktuálisan a kapacitás leterheltségben meglévő különbségeket – mondta.

Azoknak a munkatársaknak, akiket ideiglenesen nem tudunk a motorgyárban foglalkoztatni, más munkahelyet ajánlanak a járműgyárban, így a fizikai állomány számára tudják biztosítani a foglalkoztatást. Ugyanakkor nem minden munkatársuk él ezzel a lehetőséggel, hiszen sokuk immár több mint 25 éve épít motorokat, nehezen, vagy nem vált a járműgyártásba.

Vannak tehát olyan kollégáink, aki másfelé orientálódnak a munkaerőpiacon.

– hívta fel a figyelmet.

Jövőre is csökken a dolgozói létszám

A cégvezető elmondta: mindent megtesznek annak érdekében, hogy új projekteket hozzanak Győrbe. Ennek érdekében optimálják költségeiket és struktúráikat is. Kevesebb munkatárssal kell ugyanazt, vagy még jobb teljesítményt nyújtaniuk.

A következő években nem fog nőni az Audi Hungaria munkaerőállománya, inkább csökkenéssel számolunk.

– emelte ki.

A demográfia mentén a nyugdíjazásokat nem pótolják, és a határozott szerződéseket sem hosszabbítják meg. Ugyanez a helyzet a fluktuációval, ezt sem pótolják. Szerinte ez kell ahhoz, hogy a jövőben is versenyben tudjanak maradni. Különösen fontos a hatékonyságnövelés az indirekt munkahelyeken, ugyanis az ezekkel kapcsolatos személyügyi költségek is terhelik az előállított termékek, szolgáltatások eladási árát. (Mint megírtuk, az Opten adatai alapján 2024. szeptember és 2025. szeptember között mintegy 700 fővel csökken az Audi Hungaria dolgozói létszáma.)

A jövő évi bértárgyalásokra kapcsán elmondta, hogy az Audi Hungaria bérstratégiáját már megalapításakor a legjobban fizető vállalatokhoz igazította. Úgy látja, mára a vállalat bérszínvonala meghaladja nem csak a magyarországi átlagos autóipari bérszínvonalat, hanem jóval magasabb, a legjobban fizető magyar vállalatok bérszínvonalánál is.

Jövőképességünk érdekében ez az aktuális bérszínvonal nem tartható hosszú távon.

Kifejtette: ha maradna a korábbi béremelési dinamika, a vállalat gazdaságossága jelentősen csökkenne, termékeit és szolgáltatásit túlságosan drágán tudnák csak előállítani.

Az éves eredmények kapcsán ugyanakkor elmondta: szeretnék, ha az idei évet a járműgyártás tekintetében magasabb számmal zárnák, mint a 2024-est. A motorgyártás tekintetében ugyanazon a magas szinten zárják az évet, mint tavaly.

The post Lesújtó híreket közölt az Audi Hungaria elnöke first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed