Nem ért véget a Volkswagen problémáinak sora szilveszterkor: idén még rosszabb lehet a helyzetük
A Volkswagen eladásai még tovább eshetnek idén, mivel a márka 2025-ben nem mutat be új elektromos modellt, a kulcsfontosságú újdonságok a szoftverfejlesztés késedelmei miatt 2026-ra tolódtak. A problémák Kínában a legszembetűnőbbek, ahol a BYD-val az élen az autógyártók megfizethető elektromos és plug-in hibrid modellekkel uralják a piacot. Mindemellett az Egyesült Államokban, ahol Donald Trump leendő elnök vámtarifa-emeléssel fenyegetőzik, a Volkswagen továbbra sem kínál az amerikai fogyasztók körében népszerű, nagyobb pickup modelleket. “A következő egy-két évben a VW kénytelen lesz régi technológiát eladni új ügyfeleknek” – mondta Matthias Schmidt, hamburgi autóipari elemző. Hozzátette: “Ez nehéz lesz.”
Nem rossz autó az ID.3 sem, de a konkurensekhez képest keveset tud és erősen túlárazott
A Volkswagen persze továbbra is jelentős profitot termel népszerű belsőégésű motoros modelljeiből, de a teljesen elektromos járművekre történő átállás nem úgy alakul, ahogy tervezték. Az eladások stagnálnak Európában és visszaesnek az Egyesült Államokban, mivel a fogyasztókat elriasztják a szoftveres és hardveres problémák, az autók egyre elmaradottabb technikája és ehhez mérten magas ára, illetve a hiányos töltőinfrastruktúra. Kínában – ami a Volkswagen egyik fő profitforrása – nem sikerült betörni a prémium elektromos autók piacára, ez az Audi Q8 E-tron és a Porsche Taycan eladási számain figyelhető meg. A tömegtermékek esetében viszont a BYD, a Nio és a Xiaomi ellen kell küzdeniük, amelyek agresszívan az európai kínálat alá árazva nagy képernyőkkel és kifinomult technológiával büszkélkedhetnek.
A Volkswagen arra számított, hogy vinni fogják a villanyautóikat, mint a cukrot: a gyártási kapacitást is ehhez építették ki
A német autógyártó-óriás nem kínál olyan – rekorddöntögető hatótávval rendelkező – konnektoros hibrideket sem, amelyek népszerűvé váltak a világ legnagyobb autóipari piacán. “A Volkswagen fő problémája maga a termék” – mondta Stephen Reitman, a Bernstein elemzője. “Hatalmas termelési kapacitást építettek ki olyan akkumulátoros elektromos járművekhez, amelyeket aztán nem vesz meg senki.” Mindeközben az európai konkurencia is lehagyja őket: a Stellantis idén új elektromos modelleket kíván bevezetni, köztük a Jeep Wagoneer S-t és a Fiat Grande Pandát, hogy visszanyerje piaci részesedését az Egyesült Államokban és Európában. A Renault ugyanekkor a megfizethető, új elektromos járművek iránti keresletre épít, ezért érkezik a Renault 4. A BMW a kínálata egyik legnagyobb átalakítását kezdi meg az első Neue Klasse villanyautóval, egy 800 kilométeres hatótávú, szélvédőig érő képernyős SUV modellel, melynek sorozatgyártása idén indul Magyarországon. Mindeközben a Volkswagen még csak most kezd lépéseket tenni a villanyautó-kínálata újragondolására.
A hagyományos modellek között nagy sláger lehet a hamarosan érkező Tayron
Szerencsére a hagyományos autók terén jobb a helyzet: novemberben megkezdődött a Tayron, avagy lényegében egy hosszított, akár hétüléses Tiguan gyártása, amely hamarosan konnektoros hibridként is megérkezik a kereskedésekbe. Frissül továbbá a T-Roc és az Audi Q3, illetve hamarosan a piacra kerül a cégcsoporton belül a Skoda Elroq, ami ha nem is lesz olcsó, de legalább talán nem lesz annyira drága. Sovány vigasznak tűnik tehát, hogy Európában még meg tudta védeni a piaci részesedését a Volkswagen a benzinmotoros modellek iránti erősebb keresletnek köszönhetően. A következő generációs elektromos modellek, amelyeket az elemzők potenciális fordulópontnak tartanak Kínában is, csak 2026-ban érkeznek meg a piacra. Ezek közül a legfontosabb talán az ID.2All, egy 25 000 euró alá árazott villanyautó. Amikor a koncepciót bemutatták, a gyártó a Golf méreteit és a Polo árát ígérte a vásárlóknak. Ez a két név együtt már több mint 57 millió eladott autót jelent a gyártónak, így viszont magas lesz a léc, amit meg kell majd ugrania az új modellnek.
Az olcsóbb ID. modellek érkezéséig valahogy még át kell vészelni a 2025-ös évet is a német autógyártónak