Egy nemrégiben közzétett tanulmány szerint a közösségimédia-felhasználók többsége rendszeresen oszt meg hírcikkeket anélkül, hogy előbb elolvasná azok tartalmát – írja az Euronews.
A Nature Human Behaviour szaklapban megjelent publikáció szerint az amerikai egyetemek kutatói 2017 és 2020 között több mint 35 millió nyilvános Facebook-bejegyzést elemeztek, politikailag kiélezett időszakokban. A szakértők azt találták, hogy a közzétett linkek 75 százalékát kattintás nélkül osztották tovább: pusztán a cím, vagy a lájkok száma alapján, a tartalom ismerete nélkül.
Az eredmény elég sokatmondó és riasztó, de megmagyarázhatja, hogy miért olyan gyakori a dezinformáció a közösségi média platformokon, és miért terjed olyan gyorsan
– írták a kutatók.
A jelenség indoklása szakértők szerint az online interakciók rohanó természetében keresendő, a felhasználók ugyanis a rájuk zúduló tartalommennyiség miatt sokkal spontánabbak a megosztott tartalmakkal kapcsolatban. A megosztás hatására ráadásul a felhasználó úgy érezheti, tájékozottabb valamilyen tudományos vagy politikai témában, mint valójában.
A szerzők jelezték: a dezinformáció terjesztésében a közösségi média alkalmazásoknak is fel kellene lépnie, például sokat segítene, ha a megosztás előtt figyelmeztető ablak ugrana fel a felhasználóknak, amelyben a tartalom valós megismerésére buzdítanának. A Facebook egyébként már régóta alkalmaz ilyen megoldást, de kérdéses, hogy ennek mekkora lehet a hatása.
The post Meglepő, mennyien osztanak meg híreket pusztán a cím alapján first appeared on 24.hu.