Rendszeresen készítünk árharcokat az oldalon, amelyekben két modell alapfelszereltségét hasonlítjuk össze az áraik fényében. Ám ennek valamilyen szinten feltétele, hogy a két autó legalább nagyjából hasonló csomagot adjon extrák nélkül. De vajon mi a helyzet akkor, ha két egymástól lényegesen eltérő alapfelszereltséggel rendelkező, ám méretosztály terén hasonló modellt próbálok meg összehasonlítani, méghozzá úgy, hogy a két autót nagyjából egy szintre hozzam a választható extrákkal? Egy ilyen összehasonlítással próbálkozom meg ebben a cikkben.
Szerencsére a méretek terén nincsen probléma az összevethetőséggel, hiszen nagyjából egyforma a két autó. Amíg a Dacia szélesség és tengelytáv terén győzedelmeskedik, amit az utastér tágasságán is érezni, addig a Fabia a teljes hosszával és a csomagtartójával tud felülkerekedni. Sehol sem annyira jelentős azonban a különbség, hogy igazán számítson, ez jól látszik az alábbi mérettáblázatból is.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Dacia Sandero | 4088 | 1848 | 1499 | 2604 | 328-1108 |
Skoda Fabia | 4108 | 1780 | 1459 | 2564 | 380 – 1190 |
Nem ilyen egyszerű azonban a két autót nagyjából azonos felszereltségi szintre hozni. Az első problémába már az erőforrásnál beleütköztem, hiszen alapáron mindkét modell szívómotoros, 1,0 literes benzinest kínál, ám a csehek Magyarországon nem forgalmazzák az egyébként létező, 65 lóerős változatot. Így amíg a Fabia 80 lóerővel egy kompromisszummentes csomag, addig a Sandero 65 lóereje már valóban vérszegény tud lenni a hétköznapokban is. A Daciát a 90 lóerős motorral kérve valamelyest közelebb kerülnek a számok, ám vezetési élményre egy turbómotor és egy szívómotor között ég és föld a különbség. A 80 lóerős Fabia ugyanis 3700 és 3900 között adja le a mindössze 93 newtonméteres csúcsnyomatékát, míg a Sandero 160 newtonmétere már 2100-nál megérkezik. Éppen ezért a Skoda esetében is fellépek egy teljesítményszintet, és a 95 lóerős, 175 newtonméteres csúcsnyomatékra képes erőforrást választom. Így motorizáltság terén lényegében egy szintre kerülnek az autók, a Sandero esetében 200 ezer forintért, a Skoda esetében 482 600 forintért. Ha ez az árkülönbség számodra túl meredek, akkor sem kell aggódni, a végén úgy is összenézem majd az árakat, hogy a Skoda megtartja a szívómotorját, hiszen emellett is lehet logikusan érvelni.
A következő részlet a külső megjelenés, ahol már nem feltétlenül a Skoda osztja a lapokat alapáron. Való igaz ugyanis, hogy a Fabia belépő változata kék színű a céges fehér helyett, ám ezt a Dacia is tudja extra 190 ezer forintért. A Fabia azonban alapáron 14 colos acélfelnikkel érkezik, míg a Dacia felár nélkül adja a 15 colos papucsokat. Az extra colért 213 360 forintot kell fizetni a cseheknek. Itt gondoltam először, hogy az összehasonlításomban szereplő Fabia elérte a végleges állapotát, és ezáltal végleges vételárát is, ám sajnos 7 464 340 forintnál még nem tud megállni a Skoda ajánlata.
A Daciánál ugyanis még csak most jön a játék az extrákkal, hiszen a Sandero legolcsóbb, Essential felszereltségi szintje még a klímát és a központi érintőképernyőt is nélkülözi. Az előbbi még megoldható lenne feláras, különálló extraként, ám az Essential változat mindenképp csak egy telefontartót ad a műszerfal tetejére, így nem marad más választás, mint feljebb lépni az Expression csomagra, ami a 90 lóerős erőforrással 6,499 millióról indul.
Ezzel a konfigurációval azonban ismét olyan extrákat kap a Dacia, amit csak felárért tud a Skoda. Ilyen például a multifunkciós bőrkormány 177 800 forintért, illetve a tempomat további 73 660 forintért. Akadnak azonban egyéb költségek a Dacia esetében is. A Fabia ugyanis alapáron adja a pótkereket, ami a Sanderóba 70 ezer további forintot jelent, ahogy a Dacia 150 ezer forintos “Biztonság” csomagjába tartozó, főként parkolássegítő funkciókért sem kell felárat fizetni a cseheknél.
Ezzel el is érkeztünk a legközelebbi állapothoz, amire a két modellt csak hozni lehet, így már csak az a kérdés, hogy az árak mennyire kerültek közel egymáshoz. A Fabia 7 715 800 forintos árához összeválogatott Sandero 6 909 000 forinton áll meg, ám a Fabiához képest még így is marad hátránya. A digitális műszeregység helyett például mutatókat kínál, 6 helyett csak 4 hangszórót ad, a távolsági fényszórója a LED tompított ellenére is megmarad halogén, vezetékes a telefontükrözése, míg a Skoda vezeték nélkül is tudja, illetve hátul dobfékes, míg a csehek alapáron adják a négy tárcsát. Hogyha viszont a Fabiát a 80 lóerős erőforrással számolom, akkor minden fenti előnye megmarad, és hirtelen már “csak” 7 233 200 forint a végösszeg. Megemlítendő még ilyenkor a garancia, ám a két ajánlat ezen a téren is hasonlónak mondható. A Dacia ugyanis 5 évet vagy 100 ezer kilométert ad, a Skodánál viszont csak 4 év jár, cserébe az első kettőt kilométerkorlátozás nélkül, a második két évet pedig 200 ezer kilométeres futásteljesítményig.
Összegezve tehát nem is olyan sokkal olcsóbb a Dacia Sandero a Skoda Fabiánál: ha kiegyenlítjük a talajt, és elég a 80 lóerő, akkor alig több, mint 300 ezer forint a különbség a két modell között. Csak épp a román-francia márka jóval kevesebb extrát ad alapáron, ráadásul a Fabia egyes felár nélküli részleteit akkor sem tudja a Sandero, ha hajlandó lennél kifizetni azokat. Persze, lehet azon vitatkozni, hogy biztosan szükséges-e egy fapados Fabiába a digitális műszeregység, vagy hogy tényleg jobb-e a legolcsóbb, legbutább infotainment a telefontartóba helyezett okostelefonodnál, de ez már egy teljesen másik vita tárgyát képezi. A kérdés azonban adott: a fentiek fényében szerinted melyik éri meg jobban a két, általam összeválogatott autó közül? A majdnem alap Fabia, vagy a szinte csúcsra extrázott Sandero? Várom a válaszokat a kommentmezőben!

