„Merjünk nagyot álmodni” – 25 éves a GE HealthCare Magyarországon Így lett világszinten is meghatározó a hazai csapat

Hogyan indult a GE HealthCare magyarországi története? Melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek az elmúlt 25 évben?

2001-ben kerültem a céghez, így szinte az indulástól részt vettem a vállalat életében. A GE HealthCare, akkori nevén GE Medical Systems Magyarország 2000-ben lépett be a magyar piacra a Medicor  Röntgen felvásárlásával, és megtartotta a meglévő mérnököket és termékeket. Az anyavállalat franciaországi központjából rögtön hozzánk került két termék is fejlesztésre. Az első saját termékünk, az AdvantageSim alkalmazás – amely a sugárterápiás tervezést és kezelést támogatja – 2003 körül lett elérhető. Ezt hamarosan követte az Advantage Workstation munkaállomás fejlesztése is. 2005-ben megnyitottuk a budaörsi telephelyünket, majd a Szegedi Tudományegyetemmel való együttműködésre építve  2007-ben a szegedi irodát is, mely először az egyetem területén, később külön épületben működött tovább, de szintén az egyetem közelében. Ott kezdtünk el CT kép-alapú  rizikószervek szegmentálásával foglalkozni.

GE HealthCare Ferenczi Lehel, a GE HealthCare adat és analitikai igazgatója, a magyarországi leányvállalat ügyvezetője

2014 és 2017 között egy nagy hazai pályázati projekt révén egészségügyi munkafolyamatokat támogató rendszer fejlesztését, azon belül pedig a radiológiai, neurológiai, onkológiai alkalmazások fejlesztését indítottuk el. Ebből a pályázatból nőtt ki többek közt a mai mesterséges intelligencia csapatunk is. 2016-ban a riói olimpiára mi készítettük az elektronikus egészségügyi rendszert, amely annyira jól teljesített, hogy később még két téli olimpián alkalmazták, és más országok sportszervezetei is átvették.

2017-ben létrejött a regionális szervizközpont, amely CT- és MR-készülékeket újít fel – ez fenntarthatósági szempontból is kiemelten fontos. Ma az  Európai Szervíz, Felújítási és Újrahasznosítási Központunk Pátyon működik, ahol a régióból érkező, nagy diagnosztikai berendezéseket is szervizeljük. Ma a budapesti irodánk támogatja a GE HealthCare európai régiójához tartozó szolgáltatóközpontot, például pénzügyi szolgáltatások, ügyfélszolgálat, értékesítés, szervíz, HR és egyéb adminisztratív tevékenységek területén.

Az egész AI-történetünk kezdete is magyar ötlet volt: négy-öt adattudós panaszkodott, hogy már unja a különböző termékek loganalízisét. Ekkor azt mondtam: csináljunk valami izgalmasabbat, támogassuk meg a termékeinket AI megoldásokkal, például automatikusan szegmentáljuk a rizikószerveket CT- és MR-képen. Fél év alatt prototípus lett belőle, amit megmutattunk az üzletágaknak, majd három év alatt termék lett. Ez indította el a mostani AI fejlesztési vonalat.

Mi az, ami Ön szerint különlegessé teszi a magyar csapatot?

A magyar felsőoktatás jó mérnököket képez. Figyeljük, hol milyen AI és mérnöki képzések futnak, hiszen a világ vezető egyetemein képzett kollégákkal kell versenyeznünk a cégen belül. Nálunk sok hallgató már harmad- vagy negyedéves korában bekapcsolódik a munkába, itt írják a diploma- és PhD munkájukat és nagy részük velünk is marad. Fontos, hogy a kiválasztásnál a személyiség is számít: motivált, nyitott embereket keresünk, akik szeretik a változatosságot. Nálunk nincs monoton feladat. A GE HealthCare kultúrája is meghatározó: tisztesség, emberi megbecsülés, egyenlő esélyek, valamint a minőség iránti elköteleződés.

Mennyire nehéz versenyezni a globális technológiai piacon?

Az ázsiai cégek nagyon hatékonyak és gyorsak: akár hétvégén és több műszakba nyúlóan is dolgoznak. Az amerikaiak pedig rendkívül fókuszáltak és eredményorientáltak. Magyarországon és Közép-Európában sokszor túl szabálykövetőnek tartanak minket, de ez ugyanakkor előny: ipari sztenderdeknek megfelelő, minőségi termékeket fejlesztünk. Egyúttal szeretném, ha a kollégák nem csak jól strukturáltak, szabálykövetők, de merészek is lennének. Nem kell megvárni, hogy felülről mondják meg a fejlesztési irányt. Az innovációhoz bátorság és kitartás kell. A világ tempója is változott: amikor 1996-ban diplomáztam, a tudásom 4-5 évig szinten maradt. Ma fél év alatt avul el minden. Aki nem tanul folyamatosan, lemarad – ez persze egyszerre lehet fárasztó és inspiráló.

GE HealthCare

Ha már innováció: melyek azok a fejlesztések, amelyekre a legbüszkébb a magyar csapat?

Egyrészt az MR-üzletágban értünk el hatalmas áttörést. A CT-alapú szervszegmentációtól ihletve fejlesztettünk egy MR-en működőt verziót is. Épp csökkenő igény jelentkezett a piacon, de mi pályáztunk, nyertünk, és 2018-ban elkezdtük a fejlesztést. Ez a megoldás ma a GE HealthCare egyik zászlóshajója, amit a 2025-ös ASTRO konferencián, San Franciscóban jelentettünk be. 2022-től nagyobb belső támogatást kapott ez a projekt és folytatjuk a fejlesztését. Ez már nemcsak a „Made in Hungary”, hanem az „Invented in Hungary” szemlélet, ami nagy büszkeség. Sok kollégát inspirál, hogy ilyen nagy, globális hatású innovációkon dolgozhatnak. A másik mérföldkő a légmell-detektáló algoritmus, a GE HealthCare első AI-terméke, amelyet 2018-ban az RSNA-n mutattak be Chicagóban, majd 2019-től termék lett – ezt is Magyarországon fejlesztettük. Ma már több mint 45 adattudós és orvos dolgozik a csapatban, és további 20 hallgató kapcsolódik hozzájuk.

Hogyan tudják a mostani fejlesztések támogatni a magyar egészségügyet?

Több mint húsz éve dolgozunk együtt nagy egyetemekkel és magánintézményekkel is Magyarországon és Európában, sok projektünk volt, amik hatékonyabbá teszik az egészségügyi dolgozók munkáját. A legfontosabb problémát abban látom, hogy kevés az interoperabilitás a különböző rendszerek között. A magyar e-egészségügyi rendszer egy jó platform, de ma még többnyire csak adattárolásra használjuk. Sokkal többre lenne képes: a mesterséges intelligencia segítségével lehetne előre jelezni, hogy kik lesznek a potenciális jövőbeli betegek, kinél van rizikó, ezeket mind be lehetne építeni a rendszerbe. Hiszen köztudott, hogy jobb megelőzni, mint kezelni. Az orvosok egyébként egyre nyitottabbak, és apró protokollváltozásokkal óriási minőségi ugrásokat lehet elérni. Ezért fontosak a közös kutatások: az ő tudásukkal és a mi fejlesztéseinkkel gyorsan lehet haladni.

Volt korábban ellenállás az AI-val szemben az orvosok részéről?

Igen, volt, de nem egy AI példával válaszolok. 2016-ban bemutattunk egy nemlineáris regisztrációt, amely több képalkotó felvételeit illeszti egymáshoz. Ezt egy húszfős orvosi célcsoportnak mutattuk be, de az orvosok húzódoztak. Aztán rájöttünk az okára: meg kell magyarázni, hogyan működik. Mi alapján dönt, milyen adatokon tanult, milyen funkciókat vizsgál. Amint átláthatóvá, érthetővé tettük a folyamatot, megváltozott a hozzáállásuk. Azóta elfogadóbbak és sokkal könnyebb együtt dolgozni. Ez mind igaz az AI-alapú fejlesztésekre is.

Hogyan alakul ma a korosztályi összetétel, és milyen előnyökkel jár ez a sokszínűség a munkában?

A csapatunk korösszetétele nagyon vegyes, ami hatalmas előny. A fiatalok lelkesek, gyorsak, friss gondolkodásúak, ami rendkívül fontos a mesterséges intelligencia és a szoftverfejlesztés világában. A tapasztaltabb kollégák pedig olyan rendszerszintű tudást, több évtizedes iparági ismeretet hoznak, amelyet nem lehet máshonnan pótolni. Nekem kifejezetten előny, hogy egyszerre dolgozhatok fiatal, motivált tehetségekkel és olyan szakemberekkel, akik már nagyon sok projektet, terméket, válságot, újratervezést és sikert láttak. Ez a kombináció teszi lehetővé, hogy a GE HealthCare magyar csapata gyors, precíz és globálisan is versenyképes legyen.

Az cikk a GE HealthCare támogatásával készült.

The post „Merjünk nagyot álmodni” – 25 éves a GE HealthCare Magyarországon Így lett világszinten is meghatározó a hazai csapat first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed