Rohamtempóban növekednek, megverik a nyugati versenytársakat, és idén bevételük megduplázását tervezik. A Péntech csapata túl van egy nagy tőkebevonáson, most stabil alapokon építik cégekre szabott halasztott fizetési megoldásukat. A régióban egyedül.
Amikor 2021-ben először írtunk a Péntechről (a cikk a Forbes.hu-n jelent meg), éppen új irodájukba, egy budai villába költöztek be. Négy évvel később egy másik, frissen felújított irodában fogadnak, még érezni a festék szagát, a falon lógó képkeretek üresek. Most költöztek, kinőtték az előző helyüket.
Ha a számokat nézzük, ez nem meglepő. Négy éve 4,5 millió forintos árbevételt értek el, a 2024-es eredmény, bár a hivatalos beszámoló még nem érhető el, a két alapító, Réti Bálint és Berényi Benjamin szerint 278 millió forint (700 ezer euró) volt. Ennek nagyjából fele jött külföldről. A Pastpay nevű megoldásukkal a magyar mellett nyolc országban vannak jelen, olyan kereskedőknél fizethetünk vele többek között, mint a MediaMarkt, a Cerbona vagy a Diego.
Nem azért nőttek ekkorát az utóbbi években, mert valami hatalmas technológiai újítást hoztak, hanem mert jókor látták meg a lehetőséget, és jól építették fel a céget. A Péntech sztorija digitális faktoringgal indult kis- és középvállalatoknak, a stratégiájuk arra épült, hogy beágyazódnak különböző, elsősorban könyvelőplatformokba, mint például a Billingóba vagy a számlázz.hu-ba. Ezeken az oldalakon, illetve a Péntech felületén továbbra is elérhető a digitális faktoring.
Csakhogy nem működött úgy, ahogy várták, nem látták benne azt a hozzáadott értéket és skálázhatóságot, amit látni szerettek volna. Így alakult meg a Pastpay, amivel vállalkozásoknak nyújtanak halasztott fizetést, úgynevezett BNPL (buy now, pay later) fizetési megoldást. Nemcsak online, hanem offline is a velük szerződött kereskedőknek.
A BNPL (azaz „vásárolj most, fizess később”) tranzakcióban három szereplő van: a kereskedő, a vevő és a szolgáltató. Az a lényege, hogy a vevőnek nem kell a vásárláskor egyből fizetnie, megteszi helyette a szolgáltató, ő pedig később, például kilencven nap múlva egyenlíti ki a számláját. A kereskedő szerződik a Péntechhel, és fizeti a tranzakció díját is. Ez általában alacsonyabb, mint a bankkártyás fizetésnél lenne, és azért is jobb, mert ilyenkor a kosárérték kimutathatóan magasabb, a vevő többet vásárol. Miután regisztrált (ami egy ÁSZF elfogadásából és pár adat feltöltéséből áll), likviditási problémáit tudja így megoldani, többet rendelhet egyszerre, és növelheti a biznisze teljesítményét. A szolgáltató pedig megkapja a kereskedőtől a tranzakciós díjat, de a kockázatot is ő futja, ha esetleg a vevő nem tud fizetni.

Továbbra is digitális faktoringról van tehát szó, csak egy kifinomultabb, win-win-win fajtájáról, technológiai újdonság itt nincs. Technológiai fejlettség annál inkább, a Péntech rendszere kockázatelbírálásban nemzetközi szinten is nagyon erős. Algoritmusuk begyűjti az összes fontos információt a vevő pénzügyi helyzetéről, tulajdonosi struktúrájáról, mindezt úgy, hogy annak csak pár percet vesz igénybe a regisztráció.
Benjamin és Bálint szerint növekedési lehetőség bőven van a piacon, az üzlet ragadós, ha valaki egyszer Pastpay-jel fizet, a jövőben is azzal fog. Ráadásul, ha egy cég vevőként elkezdi használni, nagy rá az esély, hogy egy idő után kereskedőként is fogja, és fordítva. A startupok tipikus növekedési spiráljába ugyanakkor nem szeretnének bekerülni, amikor az alapítók a gyors és biztos növekedés illúziójával túlpörgetik a céget, majd a végén általában ugyanolyan gyorsan bezuhannak.
A 2010-es évek végtelenpénz-időszakának vége, most az óvatos építkezésen és a stabil fundamentumokon van a hangsúly. Ehhez tavaly ősszel tizenkétmillió eurót kaptak, de újabb tőkét is csak akkor terveznek bevonni, ha az a további terjeszkedéshez kell. Idei céljuk, hogy a bevételeik fedezzék a működéshez szükséges kiadásaikat.
Az utóbbi időszakban ráadásul megnőtt a fizetésképtelen vevők száma. Tavaly ősszel újra is kellett írniuk az egész kockázatkezelési algoritmust, bár azt mondják, a bedőlések aránya még így is bőven a nyugati versenytársaké alatt volt. Az, hogy magyar cégről van szó, szintén óvatosságért kiált. „A nyugat-európai versenytársaknak sokkal nagyobb lehetőségük van hibázni és kísérletezni a nagyobb tőkebevonások miatt. Mi nem hibázhatunk” – mondják.
Az óvatosság ellenben korántsem jelenti azt, hogy ne akarnának bővülni, ne lennének további ötleteik. Idénre a bevételek megduplázását tervezik, a következő negyedévben behozzák a részletfizetés lehetőségét is, ugyanis a vevők most csak egy összegben tudnak fizetni. Hosszú távon egy komplett fizetési platform a terv, ahol a vállalkozók egy helyen megtalálják a legjobb árakat és a legjobb fizetési feltételeket.
The post Mi nem hibázhatunk appeared first on Forbes.hu.

