Mi történt Kisvárdán? Csökkent a profit a magyar baromfi-birodalomban

Automatizálnak, de vendégmunkásokat is hoznak a Fülöp-szigetekről, közben építik saját márkájukat is. Ilyen évet zárt a piacvezető Master Good.

Bárány László 97,7 milliárdos vagyonával a Forbes listán a huszonnegyedik leggazdagabb magyar, cége, a Master Good Csoport pedig a tizedik legértékesebb családi cég a maga 96,5 milliárdos értékével.

A baromfihús-feldolgozással és tartósítással foglalkozó Master Good piacvezető a területen, többek között a McDonald’s beszállítója. Óránként tizenhatezer állatot vágnak le, a hazai baromfiállomány felét a Master Good dolgozza fel. A kisvárdai központú céget az alapító két fia, László és Péter vezetik.

Ifj. Bárány László (Master Good) / Fotó: Sebestyén László

43 országba exportálnak, tavaly előtt még a forgalom felét az export tette ki, idénre némileg változott az arány, és valamivel hangsúlyosabb lett a hazai piac. 2022-ben 84,3 milliárd forint volt az exportforgalom, ami idén 84,4 milliárdra jött ki, vagyis minimális volt a növekedés, ezzel szemben a belföldi árbevétel a 78 milliárdról 89 milliárd forintra nőtt. A cég teljes forgalma tavaly 173,6 milliárd forint volt, ami 11 milliárdos növekedést jelent az azt megelőző évhez képest.

Az adózott eredményük mégis csökkent, a 2022-es 15,3 milliárd helyett tavaly 12 milliárd lett a nyereség. A tulajdonosok 2,4 milliárd osztalékot vettek ki, az eredménytartalékot pedig 7,7 milliárdról 10 milliárdra növelték.

Több ebből

Kasza Tibi több milliárdos, Majka több mint félmilliárdos, Rúzsa Magdi több százmilliós eredményt produkált
Milyen éve volt a Megafon mellett a propaganda sajtó legnagyobb kiadójának?

A kiadások közül a vásárolt alapanyagok ára nőtt leginkább, 95,4 milliárd forintról 108,3 milliárdra, emögött valószínűleg a takarmány-alapanyagok drágulása áll. Az energiaárak normalizálódásának és az üzemek folyamatos fejlesztése miatt a cég energiaköltsége viszont jelentősen csökkent, 9,2 milliárdról 5,1 milliárdra.

2023-ban átlagosan 17,6 százalék volt az infláció Magyarországon, ezen belül az élelmiszerek ára nőtt a leginkább, 25,9 százalékkal. A hatósági árak csak kis mértékben hatottak a cégcsoportra, azok ugyanis szinte egy az egyben a kiskereskedelmet sújtották.

A Master Good kisvárdai üzeme. Fotó: Orbital Strangers

Több mint 20%-kal többet költöttek bérekre, mint egy évvel korábban, ezek költsége 7,9-ről 10,3 milliárd forintra nőttek, miközben a dolgozói létszám érdemben nem változott. A munkaerőhiányt egyfelől külföldi, jellemzően Fülöp-szigeteki munkaerővel, másrészt automatizációval próbálja áthidalni, ez utóbbiban ifj. Bárány László szerint világszinten is élen járnak.

Arányaiban a cég hirdetési költségei növekedtek a legnagyobbat, erre a 2022-ben 1,6 milliárdot költöttek, 2023-ban viszont már 2,8 milliárdot fordítottak, vagyis 75%-kal többet, mint az előző évben. Ez nem meglepő, hiszen a csoport stratégiája, hogy a cégnévből fogyasztói márkát építsenek.

A csirke csipogásán kívül mindent hasznosítunk”

A Master Good csoport teljesen integrált cégként működik, van vágóüzemük, aminek a melléktermékeiből állateledelt gyártanak, vagy állati fehérjefeldolgozójuk, ezen felül gyártanak mirelit ételt, tartozik hozzájuk panírozó gyár és a Sága 2020-as felvásárlásával már húskészítmény-gyáruk is van.

„Magunk gyártjuk a takarmányt, mi tenyésztjük a csirkét, mi keltetjük ki, a partnereinkkel együtt mi hizlaljuk fel, mi dolgozzuk fel, felhasználjuk a melléktermékeket és abból is terméket állítunk elő, sőt, az istállótrágyából is fermentáció után terméket készítünk, amit visszajuttatunk a szántóföldekre, és így valósítjuk meg a teljes körforgásos gazdálkodást” – nyilatkozta ifj. Bárány László a Forbes.hu-nak.

The post Mi történt Kisvárdán? Csökkent a profit a magyar baromfi-birodalomban appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed