Microsoft-főnök: A legnagyobb red flagek azok az alapítók, akik azt hiszik, hogy mindent maguknak kell csinálni

A Los Angeles-i Boston Consulting Group (BCG) igazgatóságát hagyta ott Hans Yang, hogy a mesterséges intelligenciával (AI) foglalkozó startupok mentora és menedzsere legyen a Microsoftnál, a Microsoft for Startups Founders Hub akcelerációs programért is ő felel. Mit keres egy startupalapítóban? Csak AI cégeket kuttnak és támogatnak? Mit nyer a startupod, ha bejut a Microsofthoz? Hansszal Tokióban, a Red Bull Basement ötletversenye után beszélgettünk, ahol zsűritag volt. Interjú.

Forbes.hu: Mik azok a greenflag-ek és mik azok a redflag-ek, amiket figyelsz egy startup-alapítóban?

Hans Yang: A legfontosabb greenflag a szenvedély, a lendület, az elszántság. De hadd válaszoljak a kérdésre egy kicsit másképp. A greenflagek valójában különböző területeken is megjelennek. Az első a jövőkép. Az alapítónak motiváltnak kell lennie egy-egy fontos probléma megoldására. De egyszerre

képesnek kell lennie arra, hogy ne csak az épp előttük álló problémát oldja meg, hanem a jövőbeni problémákat is.

Tehát az első dolog, amit egy alapítóban keresek, hogy van-e víziója. A második a szenvedély és a lendület, hogy ezt a víziót megvalósítsa. Mert az elképzelések megvalósításához soha nem vezet egyenes út. Rengeteg akadályba fogsz ütközni, balra és jobbra fogsz kanyarodni. És őszintén szólva az is simán előfordulhat, hogy megváltozik az elképzelésed. Ezért fontos, hogy az alapítónak legyen elég elszántsága, képes legyen átküzdeni magát ezeken a kihívásokon, és végül megvalósítsa a vízióit.

Nekem a legnagyobb red flagek azok az alapítók, akik azt hiszik, hogy mindent maguknak kell csinálniuk.

Az első kérdés, amit feltettem, amikor a verseny során az alapítókkal beszéltem, az az volt, hogy meséljenek a csapatukról. Eleinte, amikor olyan egyszerű dolgokat csinálsz, mint például a pitch összeállítása, azokat az alapító egyedül is meg tudja csinálni. Amikor egy prototípus megépítéséről van szó, azt az alapító egyedül is meg tudja csinálni. Amikor viszont egy olyan vállalkozás felépítéséről van szó, ami skálázható, aminek van egy értékesítési csapata, aminek ügyfeleket kell keresnie és támogatnia, kérdésekre kell válaszolnia, és végül egy befektetőknek el kell eladnia, akkor hirtelen túl sok lesz a feladat. Ezek az alapítók gyorsan kiégetik magukat és végül nem lesznek képesek megvalósítani az álmaikat.

Ezeken felül milyen szempontok alapján szelektáltok még a Microsoft akcelerációs programjában? Te mit veszel meg? A sztorit, a bizniszt, az alapítót?

Olyan induló vállalkozásokat választunk ki, amiknek úgy gondoljuk, hogy segíthetünk. Sok startup van, ami sikeres lesz, de nincs feltétlenül szükségük a Microsoftra. Mi azokat a startupokat keressük, amik profitálhatnak az AI-platformunkból, azokat, amiknek szükségük van a skálázhatóságra és arra, hogy valós időben felhasználók millióit érjék el. Tehát többek között olyan startupokat, amelyek számára az Azure, az AI platformunk vagy más céges megoldásaink kulcsfontosságúak lesznek a sikerhez.

Ez egyfajta üzleti, koncepcionális szempont. Ami az alapítókat illeti, olyanokat keresünk, akik már túl vannak az út nehezén. Sokaknak közülük volt már sikertelen startupjuk, de

bebizonyították, hogy van bennük elég lendület a folytatáshoz még akkor is, ha aktuálisan épp kudarcot vallottak.

Vannak olyan startupjaitok is, amik nem kapcsolódnak a mesterséges intelligenciához?

A kérdés az, hogy tudunk-e segíteni az induló vállalkozásnak. Néhány startupnak nincs szüksége mesterséges intelligenciára ahhoz, hogy hasznos legyen. Az AI csak egy eszköz, és ha a AI nem a megfelelő eszköz a feladathoz, akkor ne használjunk mesterséges intelligenciát. Viszont egy ilyen startup még mindig használhat Microsoft termékeket a működés és a logisztika megszervezéséhez, de akár AI-t is, mondjuk az ügyfélszolgálati igények kielégítésére. Lehetnek olyan részei a startupnak, amik AI-alapúak, de ha nem feltétlenül ez a biznisz lényege, az is teljesen rendben van.

Mi rendelkezünk a világ legnagyobb vállalati ügyféllistájával, a világ legtöbb nagyvállalatával együtt dolgozunk. Tehát ahol még nagyon sokat tudunk segíteni, az a piacra lépés és az ügyfélszerzés, ami különösen fontos szempont a B2B vállalkozásoknál. Rajtunk keresztül olyan óriáscégeknek is értékesíteni tudnak, amik nem feltétlenül vásárolnának egy startup cégtől.

Hansszal a Tokyo Node felhőkarcoló 47-ik emeletén beszélgettünk. Fotó: Jason Halayko

Ha te lennél Magyarország egyik kiskereskedelmi vállalatának vezérigazgatója, megbíznál egy olyan startupban, ami két éve még nem is létezett? Elhinnéd, hogy az a cég még két év múlva is itt lesz?

Ha mi a Microsoftnál látjuk a fejlesztéseket, látjuk milyen rendszerre, architektúrára épül a termék, tudjuk, hogy ez a vállalat skálázódni fog, akkor egy hasonló helyzetben odamehetünk és beszélhetünk azzal a kiskereskedővel, aki végső soron valószínűleg a Microsoft ügyfele. Mondhatjuk neki, hogy „helló, ez egy olyan startup, amiben mi hiszünk!”, és ennek hatására remélhetőleg elhiszi majd, hogy ez a megoldás két év múlva is létezni fog, képes lesz a szükségleteihez mérten skálázódni.

Ti foglalkoztok startupok finanszírozásával, kockázati tőkével is?

Az én csapatom nem. Mi alapvetően a szoftveres szolgáltatásunk igénybevételéhez szükséges kreditekkel fektetünk be induló vállalkozásokba. Ilyen például az Azure AI, amivel a felhőalapú számítások (cloud computing) végezhetők. Ezeket a krediteket folyamatosan fektetjük be a vállalatokba. Amikor már bizonyították, hogy van bennük potenciál, akkor további krediteket adunk nekik, hogy eljussanak addig a pontig, amikor már tudják fedezni a saját költségeiket.

Hasonlóan fektetünk be mi is a vállalatokba, mint a kockázati tőke, csak mi technikai oldalról adunk útmutatást és támogatást, hogy jól és jó alapokra építsenek.

Természetesen van a Microsoftnak saját kockázatitőke-csapata is, az M12, de amíg ők évente 10-100 cégbe fektetnek be, addig mi 10-100 ezer cégbe – különböző szinteken. Van, aki 1000 dollár kreditet kap, és van, aki 350 000 dollárt. Hasonlóan fektetünk be, csak nagyobb léptékben és más eszközökkel.

Azok a cégek, amelyek csak 1000 dollárt kaptak, szintén napi kapcsolatban vannak veletek?

Természetesen igen, bár ahhoz, hogy ebben a nagyságrendben tudjuk segíteni, ki kellett építenünk egy önkiszolgáló platformot, a Founders Hubot. Lehet rá regisztrálni, nem kell senkivel sem beszélni hozzá. Őszintén szólva sok induló vállalkozás nem akar senkivel sem beszélni. Ahogy nőnek, és ahogy az igényeik is növekednek, úgy lesznek embereink, akik elkezdenek kapcsolatba lépni velük, és segíteni. Egy 1000 dollár kreditet kapó vállalat általában csak egy terméket próbál felépíteni. Nekik még nincs szükségük ügyfelekre. Nem kell milliós felhasználószámra tervezniük.

Megvannak az első sikertörténetek, akik azóta már saját büdzséből százezer dollárokat költenek el nálatok AI-ra és egyéb felhőszolgáltatásokra?

Nem fogok konkrét összeget mondani, de évente többmillió dollárról van szó. A szemünk előtt nőttek fel kisbabákból, garázscégekből, amik két-három év alatt még nem is léteztek, milliárd dolláros bizniszekké. És ez nagyon jó érzés látni.

Kezdetben egy kicsit segítettünk nekik, kaptak technológiát, aztán segítettünk nekik megszerezni az első vállalati ügyfelüket, most pedig óriások. Van egy Ifi nevű cég, amely ma már a világ legnagyobb technológiai szolgáltatója az autonóm kiskereskedelmi üzletek számára. A sikerük alapját szolgálta, hogy bemutattuk őket a Microsoftos standunkon az NRF kiskereskedelmi konferencián, ahol már sorban álltak a potenciális vásárlók és a sajtó, akik ki akarták próbálni ezt a nagy virtuális boltot, amelyet felállítottunk. Be lehetett menni, le lehetett venni valamit a polcról, majd a helyszínen fizetni és kisétálni. A következő NRF-re egy robotikai céggel tervezünk menni, reméljük, ők is hasonló lehetőségeket kapnak.

De hasonló sikertörténeteink vannak az egészségügyi fejlesztések és az élettudományok területein is. Vannak olyan vállalatok, amik a tipikus diagnosztikai folyamatoknál gyorsabb rákszűréssel foglalkoznak. Ma még csak kezdő vállalkozások, de reméljük, hogy öt év múlva a világ összes kórházában ott lesznek.

The post Microsoft-főnök: A legnagyobb red flagek azok az alapítók, akik azt hiszik, hogy mindent maguknak kell csinálni appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed