Milliárdokat keresett a Facebook Kínában, pedig pontosan tudták, miből jön a pénz

A Meta belső beszámolói egyre súlyosabb visszaéléseket jeleztek bizonyos kínai szereplőkről, azonban a bevételi szempontok rendre felülírták a szigorúbb fellépést. Zuckerberg maga lépett közbe – a Facebook kínai bevételei meg is duplázódtak.

A Meta, azaz a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa az elmúlt években tudatosan elfogadta, hogy kínai hirdetői tömegesen csalásokat futtatnak a platformjain – derül ki a Reuters nyomozásából. A belső dokumentumok szerint a vállalat célja az volt, hogy minimalizálja a bevételkiesést, amit a csalókkal szembeni keményebb fellépés okozott volna. Az ugyanis működött, de azt a legfelsőbb szintről állították le.

Ellentmondásos helyzet, hatalmas üzlet

Kína autoriter rendszere tiltja a Meta közösségi platformjainak használatát a saját állampolgárai számára, ám a pekingi vezetés engedélyezi, hogy kínai cégek külföldi fogyasztókat célozzanak hirdetésekkel a globális platformokon. Ez az ellentmondásos helyzet hatalmas üzletté vált a Meta számára: a cég kínai hirdetési bevételei 2024-ben meghaladták a 18 milliárd dollárt, ami a vállalat globális árbevételének több mint egytizede.

A Reuters több olyan belső Meta-dokumentumba is betekintést nyert, amelyek arról szólnak, hogy ennek az összegnek közel 19 százaléka – több mint 3 milliárd dollár – csalásokból, illegális szerencsejátékból, pornóból és egyéb tiltott tartalmakból származott.

A dokumentumok egy négyéves időszakot fednek le, és több Meta-részleg anyagai szerepelnek benne.

Ezekből kirajzolódik, hogy a vállalat pontosan tisztában volt a visszaélések mértékével, ugyanakkor vonakodott olyan intézkedéseket hozni, amelyek veszélyeztették volna a bevételeit.

A Meta saját becslése szerint a globálisan futó tiltott vagy csalásokról szóló hirdetések mintegy negyede Kínából ered. Az áldozatok között tajvani vásárlók, amerikai és kanadai befektetők egyaránt szerepelnek. Egy 2024 áprilisi belső prezentációban a Meta munkatársai figyelmeztettek: „jelentős beruházásra van szükség a növekvő károk csökkentéséhez”.

Ennek nyomán a vállalat 2024 második felében létrehozott egy kifejezetten a kínai csalásokra fókuszáló egységet. Az erőteljesebb ellenőrzések eredményeként a problémás hirdetések aránya fél év alatt 19 százalékról 9 százalékra csökkent a kínai bevételeken belül.

Ám a fellépés rövid életű volt.

Több ebből

A 23. órában vagyunk: mutatunk néhány példát, hogyan mossa össze végérvényesen a Google új MI-modellje a valóságot a fikcióval
Amikor a geopolitika kevés: Kína még több Nvidia AI-chipet akar
Kína ingatlanpiaci gondjai nem csak a kínaiaké

Egy 2024 végi belső dokumentum szerint „az integritási stratégia átalakítása és Mark Zuckerberg vezérigazgató visszajelzései után” a csapatot arra utasították, hogy függessze fel a munkáját. A Meta később fel is oszlatta a Kínára specializált csalásellenes egységet, feloldotta a kínai hirdetési ügynökségek befagyasztását is, és további, a csalások kiszűrésére korábban hatékonynak tartott intézkedéseket is félretett.

„Ezen a szinten ez nem védhető. Nem értem, hogyan gondolhatta bárki, hogy ez rendben van”

– mondta Rob Leathern, a Meta korábbi üzleti integritásért felelős vezetője.

A Meta bevont egy külsős tanácsadócéget, hogy vizsgálják meg a hirdetéskezelésüket. A londoni Propellerfish jelentése arra figyelmeztetett: a vállalat saját gyakorlata és ösztönző rendszere rendszerszintű korrupciót táplál a kínai hirdetési piacon.

A Meta által megrendelt Propellerfish-jelentés összehasonlította a nagy platformok gyakorlatát is. Eszerint a kínai piacon a Meta volt a leginkább elnéző az illegális és megtévesztő hirdetésekkel szemben, náluk még a kínai kommunista párthoz bekötött TikTok is szigorúbb fellépést alkalmazott, de messze a Google volt a legszigorúbb, ők alapos személyazonosság-ellenőrzést követelnek meg a hirdetőktől.

De vissza 2024-be és Zuckerberg iránymutatásához: a fellépés visszavonása után néhány hónapon belül újabb kínai ügynökségek árasztották el a Meta-platformokat tiltott hirdetésekkel, és 2025 közepére a problémás hirdetések aránya ismét 16 százalékra nőtt.

Mark Zuckerberg, a Meta (Facebook) alapítója.

Kik a megrendelők Kínából?

A Meta szóvivője, Andy Stone a Reutersnek azt mondta: a kínai csalások elleni különcsapat eleve ideiglenes volt, és Zuckerberg utasítása az volt, hogy globálisan fokozzák az erőfeszítéseket. A vállalat szerint az elmúlt 18 hónapban 46 millió kínai partner által benyújtott hirdetést blokkoltak vagy távolítottak el, jellemzően még a megjelenés előtt.

A belső dokumentumok azonban azt mutatják, hogy a Meta hosszú távon elfogadhatónak tartja a kínai hirdetőknél tapasztalt magasabb visszaélési szintet.

Egy 2025 februári anyag szerint a vállalat „nem törekszik arra, hogy a kínai hirdetések minősége elérje a globális szintet, csupán arra, hogy fenntartsa a globális kárszintet”.

A csalások mögött egy többlépcsős, nehezen átlátható ügynöki rendszer áll. A Meta Kínában 11 nagy „felső szintű viszonteladóval” dolgozik, amelyek kisebb ügynökségeket és hirdetőket toboroznak. Ezek az ügynökségek jutalékot kapnak, miközben különleges védelmet élveznek: a gyanús hirdetések sokszor napokig futnak, mire emberi ellenőrzésre kerülnek.

„Sajnos ez az idő elég ahhoz, hogy a csalók elérjék a céljukat” – áll egy belső jelentésben.

A Reuters újságírói tesztként kínai közvetítőkön keresztül futtattak tiltott befektetési hirdetéseket a Meta felületein. A hirdetések akadálytalanul terjedtek és tucatnyi felhasználót értek el.

A Meta kínai hirdetési bevételei 2022 és 2024 között több mint megduplázódtak, 7,4 milliárdról 18,4 milliárd dollárra. Miközben a cég belső elemzései egyre súlyosabb visszaéléseket jeleztek, a bevételi szempontok rendre felülírták a szigorúbb fellépést.

Milyen csalásokról van szó – és hol találkoznak velük a felhasználók?

Fontos, hogy a Reuters által feltárt visszaélések nem elszigetelt átverések, hanem iparszerűen szervezett, több platformon és több lépcsőben működő csalási rendszerekhez köthetők.

A Meta belső dokumentumai szerint a problémás hirdetések túlnyomó többsége az alábbi kategóriákba sorolható:

1. Befektetési és „gyors meggazdagodást” ígérő csalások

Ezek a legnagyobb kárt okozó kampányok.

  • A Facebookon és az Instagramon irreálisan magas hozamot ígérő befektetési hirdetések jelennek meg (kripto, részvény, forex).
  • A kattintás után a felhasználókat WhatsApp-csoportokba terelik, ahol magukat amerikai vagy európai befektetési tanácsadónak kiadó személyek veszik át az irányítást.
  • A cél: a sértetteket manipulált részvények vagy hamis befektetési konstrukciók vásárlására rávenni.
  • Egyetlen ilyen ügyben az FBI 214 millió dollárt foglalt le, a gyanúsítottak többsége Kínából, Tajvanról és Délkelet-Ázsiából működött.

2. Hamis webáruházak és nem létező termékek

Különösen gyakoriak voltak:

  • Egészségügyi termékek, étrend-kiegészítők, „csodaszerek”,
  • Márkás termékeket utánzó olcsó webshopok,
  • Olyan oldalak, amelyek rendelést vesznek fel, de soha nem szállítanak.

A vásárlók gyakran Tajvanon, Európában vagy Észak-Amerikában élnek, miközben az oldal mögött kínai ügynökségek állnak.

3. Illegális online szerencsejáték

  • Tiltott kaszinók, sportfogadási oldalak hirdetései,
  • Gyakran így álcázva: „játékos közösség”, „tippek”, „ingyenes próbajáték”,
  • A fizetés sok esetben kriptovalutával történik.

4. Pornográf és tiltott tartalom

  • Szexuális szolgáltatások, illegális termékek,
  • Meta-szabályokat sértő hirdetések, amelyek az automatizált ellenőrzésen átcsúsznak.

A csaló oldalak gyakran kínai állásportálokon keresnek e-kereskedelemben jártas szakértőket, akiknek van tapasztalatuk „kis fekete áruk” terjesztésében Európában és Amerikában, ahol a kis fekete áruknak megfelelő mandarin szlengkifejezés pontosa arra utal, amit sejteni lehet: illegális árukra vagy szolgáltatásokra.

Lépett a Meta – de már mindegy?

Egy dokumentum szerint az év elején a Meta – annak érdekében, hogy fenntartsa az általa még elfogadhatónak ítélt csalási szintet – elkezdte módosítani a kínai hirdetési ügynökségeknek fizetett jutalékokat. Az új kifizetési rendszer célja, hogy figyelembe vegyék az ügynökségek által elhelyezett hirdetések minőségét: ha túl sok csalást vagy hamis hirdetőt hoznak, a Meta kevesebbet fizet nekik.

A változtatás azonban nem tűnik úgy, hogy érdemben megváltoztatta volna sok ügynökség taktikáját.

Májusban például – egy dokumentum szerint – a Meta munkatársai kínai hirdetéseket vizsgáltak meg a platformon tapasztalt szabálysértések megugrása miatt. Arra jutottak, hogy az előző hónapban egyetlen alkalommal vizsgált, 800 hirdetési fiókból álló csoport összesen 28 millió dollár értékben futtatott olyan hirdetéseket, amelyek megsértették a Meta szabályait.

A kampányok olyan csalásokat, „megtévesztő üzleti gyakorlatokat”, valamint olyan hirdetéseket tartalmaztak, amelyek megsértették a Meta tiltását az illegális online kaszinók, a szexuális tartalom, a fegyverek és az állatkínzás reklámozásával szemben.

A dokumentum szerint a hirdetési költések több mint 75 százaléka olyan fiókokból származott, amelyek élvezték a Meta partnervédelmi kedvezményeit.

Egy belső dokumentum szerint, amikor felmerült ezeknek a kínai fiókoknak a lekapcsolása, a válasz ez volt: „nem lehet, mert a bevételi hatás túl nagy.” Ehelyett a Meta egyik csapata azt javasolta, hogy a fiókok egy kis részét zárják csak be.

A Meta szóvivője a Reutersnek azt mondta, hogy a dokumentumban szereplő konkrét számok nem voltak véglegesek, és hogy az intézkedések eredményeként több tucat fiókot távolítottak el. Új adatokat azonban nem közölt.

Pedig az egyik belsős dokumentum szerint ezeknek a fiókoknak a lezárása segíthet a Metának kezelni a csalások és a tiltott hirdetések jelenlegi megugrását, ám hosszú távon már nem valószínű, hogy ez megváltoztatná a szereplők viselkedését. A hirdetők – jegyzi meg az anyag – rövid időn belül más, a Meta által nem lezárt fiókokon keresztül terelhetik át hirdetéseiket.

„Valószínű, hogy a bevétel újratermelődik” – írja zárásként a dokumentum. A Metának eddig nem fűződött sok érdeke ahhoz, hogy ezeket a hirdetéseket hatékonyan kiszűrje. Más kérdés, hogy így rengeteg felhasználóját is megkárosította, legalábbis addig, amíg a matek a kínaiak mellett szólt.

The post Milliárdokat keresett a Facebook Kínában, pedig pontosan tudták, miből jön a pénz appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed