Itthon minden ötödik online vásárló azért rendelt a Temuról, mert az szerinte megbízható – derült ki egy friss felmérésből. A magyar e-kereskedelem ötöde valójában már import.
Mi történt? Tovább zsugorodik az online kiskereskedelem súlya a teljes hazai kiskereskedelemben, a 2023. évi 9,5 százalékról 9 százalékra csökkent 2024 első három negyedévében – hangzott el a PwC Magyarország múlt csütörtöki előadásán a Magyar Marketing Fesztiválon.
Miért fontos ez? Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelmi csapatának régiós vezető menedzsere a készülő reprezentatív felmérésükből, a legújabb Digitális Kereskedelmi Körképből osztott meg ízelítő adatokat a hazai e-kereskedelemről.
A fő megállapítás, hogy a covid elején tapasztalt megindulás, majd a 2022–23 évi turbulens korszakot 2024-re felváltotta az erősödő importkereskedelem korszaka.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A PwC forgalmi adatokat is hozott 2024 első három negyedévére. E szerint a teljes magyar e-kereskedelem 1200 milliárd forintos forgalmat generált, a 2023. évi azonos időszakhoz képest plusz 15 százalékot.
Igen ám, de a növekedést már nem a belföldi forgalom (998 milliárd forint, +7,8 százalék egy évvel ezelőtthöz képest), hanem az import hajtja, a Temu, a Shein és társai. Az import 202 milliárd forintot tesz ki a vizsgált időszakból, a teljes forgalom csaknem ötödét.
A forgalmi adatok összesen 81 millió rendelést takarnak a hazai e-kereskedelemben (belföld: 63 millió darab; import: 18 millió darab), ami 30 százalékos plusz a 2023. évi Q1–Q3-hoz képest. A belföldi rendelések száma viszont itt is csak 9 százalékkal nőtt, a növekedés itt is az importnak köszönhető inkább.
Forrás: Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II. Ábra: PwC Magyarország
*Belföldi piac
A PwC szerint a belföldön kiszállított, Magyarországon vagy az EU-n belül működő, forintban árazó, magyar nyelvű webáruházakból megrendelt teljes e-kereskedelmi volument jelenti.
Temu? A terméket is online vásárlók köre itthon 300 ezerrel nőtt 2024-ben, ami így már 4,2 millió főre rúg. Ebben biztos hatalmas szerepet játszott a filléres kínai óriás is.
Azok körében, akik vásároltak a Temuról az elmúlt 12 hónapban, arra a kérdése, hogy miért vásároltak onnan, 77 százalék jelölte meg, hogy „az olcsóbb, kedvezőbb árak miatt”.
Két érdekes adat: 29 százalék emelte ki a magyar nyelvű weboldalt, 22 százalék pedig azt hogy a Temu „megbízható – nem kell tartanom attól, hogy átverés áldozata leszek”.
A hazai online vásárlók közül legtöbben a Temu mobilappját használják, 34,4 százaléknak van rajta a telefonján, sőt a 18–29 éves korosztály körében 47 százalék az app letöltésének aránya. A Temut követi az Emag (28,2 százalék), a Tesco (26,5 százalék), valamint a Jófogás (20,1 százalék).
Forrás: Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/II. Ábra: PwC Magyarország
Hogyan tovább? A gazdasági helyzet miatt az emberek visszafogottabban költenek, kisebb lesz a vásárlóerő és kereslet, valamint többen vásárolnak majd külföldi webáruházakból – a magyarországi webáruházak szerint ebben volt leginkább más a mostani e-kereskedelmi szezon. Érdekesség, hogy mindhárom várakozás összefügg egymással.
Kapcsolódó. A kínai filléres óriás, a Temu online piactér egyre több helyi raktárral üzemel Európában, a jövőben a kontinens rendeléseinek 80 százalékát már ezekből a raktárakból szeretnék ellátni, a helyi kiszállítás pedig már Magyarországon is elérhető – írtuk meg nemrég a Forbes.hu-n.
The post Minden harmadik mobilon ott a Temu: itt tart a magyar e-kereskedelem appeared first on Forbes.hu.