Mindent ráfogunk a Temura, pedig nem ő a főbűnös

A Forbes.hu körbekérdezte a webshopokat, hogy mennyire tartanak a Temutól, és hogy ki hogyan készül az év végi hajrára, a black fridayre és a karácsonyi őrületre. E-kereskedelmi körkép a Temu-aktákban.

TEMU-AKTÁK

2024 a Temu éve. Rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal.

Legutóbb: Harminc éve lufit árul, aztán jött a Temu. A rovat eddig megjelent cikkeiért kattints ide!

Hogyan védekeztek a Temu-hatástól és a globális kereskedelmi óriásoktól az utolsó negyedévben (black friday, ünnepi szezon)?

Ezt a kérdést küldtem körbe több itthoni e-kereskedőnek így, az utolsó negyedév kapujában. A nagyobb játékosokat kérdeztem, magyar és nemzetközi hátterűt vegyesen, átfedő kategóriákkal is bíró kínálattal.

Röviden: pánikhangulatot nem tapasztaltam a körükben (ha kkv-ket kérdeztem volna, biztos más lett volna a helyzet), de többségük azért látja, a nemzetközi szereplők közül is azok jelentenek veszélyt a magyar cégekre, akik piacteresednek, ezzel ránk zúdítva saját országuk kereskedőit is (a román Emagtól kezdve a lengyel Allegrón át akár a kínai Temuig).

Érdeklődtem arról is, hogy az eddigi tapasztalatok ismeretében ki mit vár a Temutól a magyar piacon az év végi hajrában, és hogy kinél miképp befolyásolja a 2024-es számokat a kínai piactér. Itt azért nem szembesültem akkora válaszadási hajlandósággal.

Több ebből

Temu-akták: a rovat összes cikke egy helyen!
Harminc éve lufit árul, aztán jött a Temu

Mindenesetre nézzük, kinél mi a helyzet, kezdjük máris az előbb említett Emaggal.

Emag

Az Emag Magyarország sajtóosztálya „fokozott nyomásként” tekint a black fridaytől számított ünnepi szezonra, de a Forbes.hu-nak küldött válaszuk szerint fel vannak készülve.

Válaszukban nem nevezik meg a Temut, sőt igazából egy szárazabb felsorolást kaptam csak arról, hol tartanak most a platform szolgáltatásai. Mindenesetre érdemes végigvenni, mit tud ma a 2023-as forgalmi toplista vezető webáruháza (a piacon egy ideje azt pusmogják, hogy 2024 alatt már beelőzte őket a cseh webplázás vetélytárs, az Alza, de erről még nincsenek pontos, megerősített adatok vagy publikus becslések).

A sort – hogyhogy nem – saját piactér-szolgáltatásukkal kezdik, ahol már több mint 15 ezer külső kereskedőpartner kínálata érhető el náluk, ezzel együtt összesen 13 milliónál is több termék.

A Genius nevű előfizetéses szolgáltatás hosszú idő után végre a magyar piacon is elindult, ahol exkluzív kedvezmények és akár ingyenes kiszállítás is elérhető. Ezt is fontosnak tartják mint fegyvertényt, a májusi rajttól júliusig majdnem 140 ezer felhasználó regisztrált a hűségprogramra.

Megemlítik még, hogy több bank áruhiteles lehetőségét is elérhetővé tették, valamint egyre gyarapodó számú átvételi pontjaikat, csomagautomatáikat is. Ahogy arról már írtunk, a rugalmas átvétel az e-kereskedelem egyik forró buzzwordje, nemrég például két jól ismert cég egyesülésével jött létre az ország legnagyobb csomagautomata-hálózata.

Alza

„Az említett online piactér (sic!) és a hasonló oldalak mindenképp felkavarták a hazai e-kereskedelem vizét” – kezdi válaszát az Alza magyarországi ügyvezetője, Forrás Ákos. A cseh gyökerű webpláza az Emaggal van szoros versenyben nálunk, a Temu-hatást pedig az anyaországukban, a cseh nagyjátékosokon is egyre inkább érezni, legalábbis erről beszélt nekünk nemrég a Kifli.hu volt ügyvezetője, Klekner Péter.

2023 második legnagyobb hazai webshopjának vezetője szerint

a globális piactereket „a kínálat és az árak tehetik sokak számára vonzóvá, de mi nemcsak termékeket árulunk, hanem szolgáltatást nyújtunk, e-shop vagyunk, és a kettő nem ugyanaz”.

Összességében Forrás szerint az Alza.hu idén is növekedett, és nem érzi, hogy a Temu és társai „fenyegetést jelentenének a cégünkre”.

Az Emaghoz hasonlóan ők is felsorolás szinten hoznak példákat a vásárlás és szállítás sebességéhez vagy utóéletéhez köthető szolgáltatásokra. Például a panaszok, visszajelzések kezelését, a bolti szaktanácsadást, az Alza+ hűségprogramot, vagy saját csomagautomata-hálózatukat, az AlzaBoxot, amit régóta azzal reklámoznak, hogy bizonyos termékeket éjfélig megrendelve már másnap reggel kivisznek.

Utóbbi persze jól hangzik, de nem jelenti automatikusan, hogy a sok milliárd forintot felemésztő logisztikai beruházások minden helyzetben állnák a sarat. Tavaly karácsony előtt például sem az Emag, sem a Sameday nevű futárcége, sem pedig az Alza nem állt a helyzet magaslatán, volt, aki akkor többhetes késésről panaszkodott a 24.hu-nak. A következő hónapokban kiderül, idén kinek és mennyit sikerült javulnia.

MediaMarkt

Szilágyi Gábor ügyvezető (korábbi interjúnk a Temu-aktákban itt) szerint bankkártya-tranzakciós trendekből lehet következtetni a külföldi webshopok forgalmi súlyára.

„E szerint az utóbbi egy évben a hazai online piac körülbelül 15 százalékát tehetik ki most már a nem magyar webshopok. Többek között ennek is köszönhető a stagnáló magyar online forgalom, ami valójában nem stagnál, hanem nő”

– mondja. Szilágyi szerint kicsi az átfedés a globális webáruházakból rendelt termékkörök és az ő főbb kategóriáik között, és ebből is csak kisebb szeletet tudnak sikerrel lefedni tech és műszaki cikkeknél, inkább ott, ahol nem a márka és a minőség, hanem az ár dönt (mobiltelefon-kellékek, IT- és videójátékos kellékek, kiegészítők, szépségápolási termékek, konyhai kiegészítők, egyszerűbb audiotermékek).

„Technológiai élményt nyújtunk egy teljesebb életért” – foglalja össze stratégiájukat az ügyvezető, ebbe beletartozik minden kényelmi, biztonsági, finanszírozási és fenntarthatósági szolgáltatás, amit online és offline csatornáikkal együtt biztosítani tudnak.

A black fridayre több mint ezer akciós termékkel készülnek, ami pedig a logisztikát illeti, nemrég költöztek be új logisztikai központjukba is, amiről Szilágyi korábban azt mondta, hogy megalapozhat majd a webshop teljeskörű megújulását, és hogy a német MediaMarkt mintájára nálunk is piacteresedni tudjon az oldal, vagyis külsős műszaki partnerek is kereskedhessenek rajta.

Kérdés? Témajavaslat?

Nyakunkon a black friday és az ünnepi szezon, szóval a Temu-akták nem áll le. Ha temus kérdésed vagy témád van, esetleg olvastál, hallottál valami izgalmasat, akkor írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az ivan.vaszko (kukac) forbes (pont) hu-ra!

Jófogás, Vatera

Várkonyi Balázs és üzlettársa, Kelemen Gyula (korábbi Edigital-alapítók) tavaly szálltak ki az Edigitallal összeolvadt Emagból. Utóbbitól vitték magukkal a Vaterát is, valamint beszálltak az akkor elárvult Jófogás-birodalom mögé is. Részletesen itt írtuk meg a sztorit. A megkérdezettek közül most csak Várkonyi nevesíti a Temut.

„Mindenki a sötét oldalnak titulálja, ami jön és szétrombolja az e-kereskedelmi modellt. Csak részben tudok ezzel egyetérteni, igenis van pozitív hozadéka a Temunak.”

Példaként elmondja, hogy a Temu háromszázezer új, eddig sehol nem látott felhasználót integrált a magyar e-kereskedelembe, főleg időseket, nyugdíjasokat, és hogy képes volt megnövelni az átlagos e-kereskedelmi fogyasztó frekvenciáját is.

Arról szerinte keveset beszélünk, hogy a legtöbb forgalmat a kínai hagyományos üzletektől csípték el, nem a magyar e-kereskedelemi csatornáktól. „Mindent rá fogunk, de nem ő a főbűnös, az európai gazdaság teljesítménye megváltozott a covid és a háború után, az online vásárlási szokások pedig folyamatosan változnak.”

Azt azért Várkonyi sem tagadja, hogy a Temu még most is óriási pénzeket bukik minden kiküldött csomagon, emögött szerinte

„az üzleten túli politika vagy más olyan globális vonulat is lehet, amit mi kereskedelmi szinten nem realizálunk vagy értünk”.

Ahogy azt sem, hogy az itthon működő és adózó, magyar tulajdonú webshopokra nézve óriási veszély a globalizálódó e-kereskedelem, így valamennyire a Temu is, de nem egyedüli szereplőként.

Ami a számokat illeti, „a magyar e-kereskedelemben július-augusztusban volt a mélypont, szeptemberben már erősödés látszik, de az év nyögvenyelős. A piac nem nő, a kosárértékek csökkennek, az emberek kevesebbet költenek.”

Várkonyi szerint az ünnepi szezon is picit el fog maradni a tavalyitól, de úgy látja, lejjebb nincs ezután, jövőre lassú növekedésre számítanak.

Fizz.hu

Az OTP-féle piactér háttérsztoriját a Forbes.hu írta meg elsőként. Szőcs András, a Fizz.hu ügyvezetője szerint már az első hónapok is azt bizonyították, hogy

„a rugalmas, magyar és mindig elérhető ügyfélszolgálatunk az, ami egyértelműen megkülönböztet minket a külföldi kereskedőktől”.

Ötvenezer forint kosárérték felett a teljes kínálatra nyújtanak áruhitelt, és mivel náluk jellemzően nagyobb értékű, magasabb színvonalú termékeket vásárolnak, szerintük az ehhez hasonló szolgáltatásokban látnak értéket a vevőik. Amihez egyébként jól is passzol az OTP-s háttér és ökoszisztéma, ami a bank iránti bizalmi tőkét, a fogyasztási hiteltermékeket vagy a korábban már kiépített ügyfélszolgálatot illeti.

Szőcs tavasszal még úgy beszélt a Temuról: nem véletlenül az alacsonyabb kosárértékű kütyükben erős a kínai filléres óriás, szerintük a vásárlók felőli bizalom itt most meg is áll. A kérdés inkább az, hogy jelenlétük miképp edukálja a piacot, ha pedig bővül tőle az e-kereskedelmi torta, akkor milyen arányban oszlanak majd meg a szeletek a Temu és a többiek között.

Vágyaim.hu

Pörzse Norbert és az ország legnagyobb online szexshopjának sztoriját az év elején meséltük el, tanulságos sikertörténet. Elsőre nem gondolnánk, de vannak kellékek, ahol bizony a Temu kevésbé megbízható, de filléres alternatívái bizony versenyt jelenthetnek Pörzséék számára.

Ha valahol, ebben a kategóriában tényleg számít a bizalom, az edukáció, a kérdés, hogy mindebből forintban mérve meddig hajlandók engedni a vevők, csak hogy töredékáron rendeljenek kellékeket a hálószobába.

A Vágyaim.hu is jelentős hangsúlyt fektet a marketingre, csak nyilván nem akkora volumenben, mint a Temu a havi félmilliárd forintos online költéseivel. Jobban el se térhetne az üzenet a Temuétól („vásárolj úgy, mint egy milliárdos”).

„Vásárlóinkat nem arra buzdítjuk, hogy minél több terméket vásároljanak, hanem hogy tudatos életet éljenek és olyan döntéseket hozzanak, melyekkel hosszú távú párkapcsolatukat tovább tudják erősíteni”

– vallja Pörzse.

A webshop bizakodóan tekint az év végére, saját márkás termékcsaládjukkal és 17 országos működésükkel rekordforgalmat várnak 2024 utolsó negyedévére.

Hozzáteszi, hogy az utóbbi időkben megújult az oldal, bővült a termékpaletta, kiterjesztett, 45 napos ingyenes visszaküldési garanciát biztosítanak, és egyre több mesterséges intelligenciás eszközt is alkalmaznak.

The post Mindent ráfogunk a Temura, pedig nem ő a főbűnös appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed