„Napról napra tökéletesedett Adrian Brody magyar akcentusa” – interjú Petrányi Viktóriával, A brutalista társproducerével

A brutalista nagyot ment az idei Golden Globe-on: elnyerte a legjobb filmdráma díját, Brady Corbet a legjobb rendező, míg Adrien Brody a legjobb férfi színész lett. Az első szavam a gratuláció, az első kérdésem pedig természetesen az, hogy társproducerként a helyszínen izgulta-e végig a díjátadót Beverly Hillsben?

Nem, mi Budapestről drukkoltunk. Büszkék vagyunk a filmre, a partnereinkre és a magyar stáb kiemelkedő teljesítményére. De leginkább arra, hogy egy ilyen minőségű alkotói folyamat részesei lehettünk.

És hogyan lett a részese? Azaz miképpen lesz társproducer az ember egy ilyen produkcióban? Dolgozott korábban ezzel az amerikai stábbal?

Brady Corbet-t ismertem, és érdeklődéssel követtem munkásságát. Amikor ezzel a könyvvel – Mundruczó Kornél és Jancsó Dávid biztatására – megkeresett minket, akkor azonnal világossá vált, hogy az ilyen munkák miatt érdemes ebben az iparban dolgozni. Nagyon tetszett a történet, egy kivételes film rajzolódott ki már a forgatókönyvben is. Mi kivitelező szerviz cégnek voltunk felkérve, de időközben ez valódi partneri viszonnyá alakult. Közel két évig harcoltunk azért, hogy ezt a filmet megcsinálhassuk, újra és újra akadályokba ütközött a finanszírozás, és mi addig kerestük a megoldásokat, amíg végül el nem dőlt, hogy a film Magyarországon, a Proton Cinema gyártásában készülhet el. A reményeink beigazolódtak a gyártás során is. Igazi kreatív együttműködés alakult ki az alkotók és hazai csapat között.

Universal Pictures Jelenetkép A brutalista című filmből.

Azt mondja, akadályokba ütközött a finanszírozás. Itt magyarországi bürokratikus akadályokra kell gondolni vagy általános üzleti nehézségekre?

Egy független film finanszírozása mindenhol komoly feladat. Az amerikai független filmek mögött állandóan változó piaci összefüggések vannak. Időről időre változik az értéke a rendezőknek, a műfajoknak, a színészeknek – hasonlóan a tőzsdei működéshez. Egy fajsúlyos történet, egy alapvetően arthouse rendező tollából mindenképp nagy kockázat piaci értelemben. Sok bátorság és felhajtóerő kell ahhoz, hogy egy ilyen munka létrejöjjön, hiszen egy ilyen forgatókönyv pusztán az említett tőzsdei szemléletben nem születhetne meg. Az alkotók, a befektetők, a gyártócégek és a producerek töretlen hite szükséges éveken keresztül. A brutalista esetében az egyik legnagyobb felhajtóerő maga Brady Corbet volt. Kitartóan küzdött, és addig ment előre, amíg a megfelelő színészeket és partnereket meg nem találta. S ha már Magyarországot említette: az utóbbi időben sajnos nagyon kevés saját munkán dolgozhattunk.

A Nemzeti Filmintézet felelőssége, hogy értékes alkotásokat hozzon létre, hogy a hazai alkotókat is támogassa, nemzetközi piacra érdemes koprodukciós projekteket hívjon életre, gondozza a tehetségeit. Kimondhatjuk, hogy ennek a kötelességének az intézet az elmúlt években nem tett eleget. Anélkül, hogy szellemi teljesítmény maradna az országban, óhatatlanul összeszerelő üzemmé válunk.

Ez az ipar prosperáló, az ország és a szakma nagy büszkesége, de egy egészséges iparban a hazai tehetségek munkái és a külföldi megrendelésre készülő filmek egyensúlyban vannak, támogatják egymást. Ezért is kiemelkedően fontos számunkra, amikor olyan alkotásokban vehetünk részt, amelyeket ennyire sajátunknak tudhatunk.

Mi az a Proton Cinema?

A Proton Cinema egy budapesti székhelyű, független produkciós társaság, amelyet 2003-ban alapított Petrányi Viktória producer és Mundruczó Kornél rendező, akik az egyetemi évek óta barátok és alkotótársak. Saját munkák gyártása mellett a cég produkciós szolgáltatást nyújt, ezen kívül elsőfilmes alkotók munkáit is segíti. A Proton Cinema olyan filmek-sorozatok elkészítésében vett részt többek között, mint a Magyarázat mindenre, A besúgó, Jupiter Holdja, Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan vagy a Fehér Isten.

Önt mi ragadta meg a forgatókönyvben, hogy ennyit küzdött a filmért? A magyar zsidó szál? A sztori? A főhős karaktere?

A történet számomra igazi nagyregény, olyan formátum és lépték, amit leginkább az irodalomból ismerhetünk. Nem egyetlen ember története, nemcsak a háború utáni zsidó sors elbeszélése, hanem mindazok története, akik elhagyták az otthonukat, hogy egy új világban szerencsét próbáljanak. A mindenkori új világ reménye és kegyetlensége, amiről A brutalista beszél. Az európai értékek értékvesztése, a zsidó identitás túlélési hajszája egy változó világban. Minden része fájdalmasan aktuális és időtlen egyszerre.

A forgatás alatt közelebbi kapcsolatba került Adrien Brodyval? Beszélgettek az ő magyar zsidó gyökereiről?

The post „Napról napra tökéletesedett Adrian Brody magyar akcentusa” – interjú Petrányi Viktóriával, A brutalista társproducerével first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed