Ötvenéves orosz hajók okoztak környezeti katasztrófát

December 15-én két orosz teherhajó szenvedett balesetet a Fekete-tenger és az Azovi-tenger közötti Kercsi-szorosnál a szélsőséges időjárás miatt. A Volgonyefty-212 gyakorlatilag kettétört az extrém hullámzásban, a Volgonyeft-239 pedig elsodródva zátonyra futott. Előbbi tanker 11 fős legénységét sikerült kimenteni, utóbbi tankernél viszont 13 főből egy életét vesztette.

A két hajó fedélzetén az előzetes információk szerint összesen mintegy 9200 tonna kőolajszármazék utazott, a hatóságok és természetvédelmi csoportok azonnal felhívták a figyelmet a súlyos szennyezésre.

December 17-én aztán egy harmadik tanker, a Volgoneft-109 adott ki vészjelzést szivárgás miatt.

A megszállt Krímet Oroszországtól elválasztó Kercsi-szoros stratégiailag kiemelt fontosságú, a helyi, globális jelentőségű hajózási útvonal átjárást biztosít az Azovi-tenger és a Fekete-tenger között. Nem véletlen, hogy a 2014 óta zajló, 2022-ben az ukrajnai invázióval kicsúcsosodó orosz–ukrán konfliktus kiemelt területéről van szó.

A katasztrófát követően nem volt egyértelmű a szennyezés mértéke, két héttel a hajótörések után azonban már valamivel tisztább a kép. Ugyan Oroszország szerint a szivárgás az eredetileg véltnél jóval enyhébb, az olaj így is egyre terjed a térségben, tovább súlyosbítva a Fekete-tengert érintő ökológiai krízist. Az esemény emellett azt is igazolja, hogy az elöregedett orosz tankerflotta komoly környezeti veszélyeket hordoz magában.

Az árnyékflotta veszélyei

A baleseteket követően a Greenpeace arról írt, hogy 3000 tonna mazut típusú nehézolaj szivároghatott a tengerbe, a közösségi oldalakon rengeteg videó jelent meg az olajfoltokról és az azokban csapdába esett madarakról. A katasztrófa után 60 kilométer hosszan jelent meg a szennyezés a megszálló oroszok által épített krími hídtól a népszerű oroszországi üdülőhelyig, Anapáig, több településen rendkívüli helyzetet hirdettek.

Natalia Gozak, a Greenpeace ukrajnai irodájának igazgatója szerint a balesetben két, 50 évnél idősebb tanker volt érintett.

A baleset egy sokkal nagyobb probléma figyelmeztető jele: az orosz árnyékflottáé.

ussian Emergencies Ministry / AFP Olajfolt a Fekete-tenger partján 2024. december 17-én.

„Oroszország ezt az elavult tartályhajókból álló flottát használja a nyersolaj exportjára és az ukrajnai háború finanszírozására” – mondta a szakember, hozzátéve, az érintett tankereket fel kellene venni az Európai Unió szankciós listájára.

A németországi Greenpeace korábbi jelentésében az árnyékflotta 192 legveszélyesebb tankerét szedte listába. A hajókban közös, hogy elavultak és nincsenek kellően biztosítva, néhány közülük pedig a múltban műszaki hibákkal, illetve kockázatos, hajóról hajóra történő nyersolaj-átemelésekkel került be a hírekbe. A környezetvédelmi szervezet korábban GPS-es bójákkal vizsgálta az orosz árnyékflottához köthető, Németország partjainál bekövetkezett balesetek lehetséges következményeit.

Nem a mostani az első olajkatasztrófa, amely a Kercsi-szorosban következik be egy Volgoneft osztályú hajó miatt. Ezeket az 1960-as és 1990-es évek között épített folyami és tengeri tankereket különböző olajtermékek, így benzin, kerozin, fűtőolaj és dízel szállítására használják, a járművek a leggyakrabban a Volga, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger között közlekednek.

The post Ötvenéves orosz hajók okoztak környezeti katasztrófát first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed