A Volkswagen évtizedek óta fejleszt Kínában, ám korábban az olcsóbb, itt készült járműveiket kizárólag a Kínai piacon forgalmazták, globálisan pedig főként az európai, illetve a helyben gyártott típusokat árulták. A Reuters riportja, illetve a vállalat kínai fejesének friss bejelentése alapján azonban mindez megváltozik. A Volkswagen ugyanis Kínában fejlesztett és gyártott autók exportját tervezi több globális piacra. A német autógyártó állítólag csak így tud versenyképes maradni a többi kínai gyártóval, illetve az egyéb, árérzékeny piacokra tervezett riválisokkal szemben. A vállalat körülbelül hat héttel ezelőtt kezdte meg a kínai gyártású benzines szedánok értékesítését a Közel-Keleten, a gyors sikerre reagálva pedig már azt vizsgálják, hogy milyen más, Kínában gyártott autókat dobhatnak piacra világszerte, illetve pontosan mely piacokon.
Thomas Ulbrich, a Volkswagen Group China technológiai igazgatója elmondta, a közeljövőben a délkelet- és közép-ázsiai országokban gondolkoznak, ám jó eséllyel hamarosan ennél messzebb is forgalmaznák a Kínában fejlesztett modelleket. „Mindezt a németországi központunkkal egyeztetve tesszük, hiszen figyelnünk kell arra, hogy minden piacon a megfelelő autóportfólióval rendelkezzünk” – tette hozzá Ulbrich. [idezet]Nem tervezik viszont a Kínában fejlesztett és gyártott autókat Európába exportálni, állítólag az elektronikus architektúra és a szoftvertechnológia eltérései miatt.[/idezet] A Volkswagen az utóbbi években eurómilliárdokat fektetett be a kínai központ fejlesztésébe a „Kínában Kínának” stratégia részeként, amelynek eredeti célja az volt, hogy visszaszerezze a Volkswagen piaci részesedését az agresszív kínai riválisokkal szemben a döntéshozatal és a termékfejlesztés felgyorsításával. A Volkswagen kínai részlege már képes új járműplatformokat és kulcsfontosságú technológiákat teljes mértékben kint fejleszteni, németországi jóváhagyás és beleszólás nélkül. Egy új villanyautó fejlesztése például Kínában akár 50%-kal is olcsóbb lehet. Erre kiváló példa az új AUDI márka is, ami lényegében a négykarikás német prémiumgyártó Kínában fejlesztett, Kínai modelleket forgalmazó testvérvállalata.
Ez a stratégia egyelőre csak kisebb sikereket ért el, a VW piaci részesedésének visszaszerzése Kínában esélytelennek tűnik. A kínai riválisok ráadásul már külföldön is terjeszkednek, ami újabb komoly probléma, hiszen az európai Volkswagenek itt sem tudnak versenybe szállni a kínai autókkal. Így a kínai Volkswagenek lényegében az utolsó esélyt jelentik az egyre növekvő globális versenyben a gyártó számára. Mindez nemzetközi viszonylatban megmentheti a Volkswagent, ám ez újabb szöget verhet az európai részleg koporsójába. Így ugyanis az Európában fejlesztett modellek még kisebb példányszámban készülhetnek majd, ami darabra leosztva jóval nagyobb fejlesztési költséget jelenthet. Hogyha mindez tényleg így lesz, akkor természetesen ezt a felárat is az európai vásárlóknak kell majd megfizetni.



