A Terminátor-filmek meghozták a sikert, ami után perfekcionista lett, és ennek megvolt az ára. A Titanic bemutatása előtt a stúdió bukást várt, de a Cameron-stratégia akkor is bejött. Most dollármilliárdos, Hollywoodon belül is egyedi, ahogy ezt a státuszt elérte.
9 milliárd dollár bevétel
Több, minden idők legnagyobb bevételű filmjei közé tartozó kasszasikerrel a háta mögött, valamint egy harmadik Avatar-epizóddal, amelytől a piac több mint 2 milliárd dolláros globális bevételt vár, az Oscar-díjas rendező immár a hollywoodi elit legszűkebb köréhez tartozik: a Forbes becslése szerint vagyona már elérte az 1,1 milliárd dollárt.
A Golden Globe-jelölések december 8-i bejelentésekor az egyik legnagyobb meglepetést az okozta Hollywoodban – legalábbis a Warner Bros. Discovery körüli üzleti csatározásokon túl –, hogy az Avatar: Fire and Ash egyetlen fő kategóriában sem kapott jelölést. Az elismerést osztó testület ugyanakkor jelezte, mennyire biztos a film üzleti sikerében: a még mozikba sem került alkotást máris beválasztották a Cinematic and Box Office Achievement kategóriába, jelezve, hogy az év legnagyobb kasszasikerének tartják.
Ez a fajta magabiztosság immár négy évtizede kíséri James Cameront. A 71 éves rendező pályafutása során egyre nagyobb tétekkel játszott: filmjei rendre hatalmas elvárások közepette készültek, és mindegyiktől azt várták, hogy újabb aranybányát nyisson a mozipénztáraknál. A Terminátor és az Aliens filmektől a Titanicon át az első két Avatar-epizódig Cameron alkotásai közel 9 milliárd dollárnyi bevételt termeltek világszerte. Ezekből a bevételekből származik vagyonának döntő része, amelyet a Forbes jelenleg 1,1 milliárd dollárra becsül.
Bárcsak milliárdos lennék
Ezzel Cameron azon rendkívül szűk körbe került be, amelybe George Lucas, Steven Spielberg, Peter Jackson és Tyler Perry tartozik. A különbség azonban lényeges: míg a többiek jelentős, Hollywoodon kívüli üzletekkel is rendelkeznek, Cameron szinte kizárólag filmjeinek kereskedelmi sikeréből érte el a milliárdos státuszt. Ennek ellenére interjúiban következetesen hárítja a vagyonáról szóló kérdéseket – az amerikai Forbes megkeresésére sem reagált.
„Bárcsak milliárdos lennék” – mondta nemrég Matt Belloni podcastjában. „A milliárdos státusz olyan szerződéseket feltételez, amelyek nálam nem léteztek, ráadásul az elmúlt 30 évben egy fillért sem vettem ki a filmjeim sikeréből.”
Az adásban Cameron ezzel arra utal, hogy nem kötött olyan szerződéseket, mint például Spielberg vagy Lucas, nem adott el nagy pénzért szellemi tulajdont, vagy az általa teremtett univerzumokat, nem alapított vagy adott el stúdiót sem. Azaz: nincs likvid vagyona, mert szinte minden pénzét visszaforgatta a mozifilmjeibe.
Mindezek ellenére – figyelembe véve Cameron mélytengeri expedícióit, természetvédelmi célú adományait, ingatlanügyleteit, valamint azt, hogy karrierje során rendszeresen lemondott saját fizetéséről a kreatív kontroll érdekében – a Forbes számításai szerint rendezői és produceri díjai, profit-megállapodásai, vidámparkos és játéklicenc-bevételei, valamint a Lightstorm Entertainment produkciós cégben meglévő részesedése együttesen bőven indokolják a milliárdos státuszt az esetében.
Lehet, hogy Cameron nem „cashelt ki” a filmjeiből, de cége, a Lightstorm Entertainment nemcsak filmeket gyárt, hanem például az Avatar univerzum szellemi tulajdonát és a hozzá kapcsolódó technológiákat is birtokolja. Ezen keresztül fejleszti és gyártja le filmjeit, gondozza azt a vagyont, ami művészi hagyatéka.
Cameron vagyona jelenleg 1,1 milliárd dollár, de hamarosan még tovább nőhet. Az amerikai Forbes szerint Cameron legalább 200 millió dollárt kereshet az Avatar: Fire and Ash-en , amennyiben a film valóban hozza az elvárt bevételt.
Egy dollárért adta el a könyvet, világsiker lett
A történet különösen figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük Cameron indulását. A későbbi világhírű rendező egykor egyetemet sem végzett, húszas éveiben teherautósofőrként dolgozott, majd heti 175 dollárért lett gyártási asszisztens Roger Corman New World Pictures stúdiójánál. Első rendezése, az 1981-es Piranha II: The Spawning alig hozott több pénzt: két hét után kirúgták kreatív nézeteltérések miatt, és csak a megígért 10 ezer dollár felét kapta meg.
Az áttörést a Terminátor hozta el 1984-ben – egy ötlet, amely Cameron szerint lázas álomban született Rómában, miközben a Piranha II-n dolgozott.
Annak érdekében, hogy ő rendezhesse a filmet, Cameron 1 dollárért adta el a forgatókönyvet Gale Anne Hurd producernek. A film 78 millió dollárt termelt világszerte 6,4 millió dolláros költségvetésből, és elindította Cameron és Arnold Schwarzenegger karrierjét, valamint egy később 2 milliárd dollárt meghaladó bevételt hozó franchise-t.
Cameron pályáját ezután végigkísérte, hogy milyen költségvetéssel dolgozott a filmjein, és azok mennyit hoztak – főleg azért, mert a kereteket nem nagyon tudta tartani. Hírhedt perfekcionistává vált. „A nyolcvanas években seggfej voltam” – ismerte el később, aki hajlamos volt túlköltekezni, ezzel óriási nyomást helyezve minden egyes film sikerére. A kockázatvállalás azonban szinte mindig bejött.
Ez csúcsosodott ki igazán az 1997-es Titanic esetében. Amikor a költségvetés 200 millió dollár fölé nőtt, Cameron felajánlotta, hogy visszaadja a rendezői és produceri díját (7 millió dollár), valamint lemond a backend részesedéséről (ez a bevételarányos utólagos részesedést fedi).
A média katasztrófát jósolt – a stúdió pedig a bukásra készült.
A film végül 1,8 milliárd dollárt hozott a mozikban, majd további 800 millió dollárt VHS-eladásokból. A Fox végül „make-good” jelleggel a profit 10%-át adta Cameronnak, ami a Forbes becslése szerint nagyjából 150 millió dollárt jelentett számára.
A milliárddolláros kasszasikerek
A Titanic sikere után Cameron már más pozícióból tárgyalt. Az Avatar esetében nemcsak a bevételből részesedett, hanem a Lightstormon keresztül a franchise alapjául szolgáló szellemi tulajdon (IP) is az ő kezében maradt. Az első film közel 3 milliárd dolláros bevételt termelt, Cameron pedig több mint 350 millió dollárt keresett rajta, azóta pedig folyamatos licencbevételeket kap játékokból, merchandisingból és a Disney vidámparkjaiban működő attrakciókból.
A 2022-es The Way of Water újabb 2,3 milliárd dollárt hozott, Cameron pedig egyes becslések szerint a 20%-os „first-dollar gross” megállapodásnak köszönhetően mintegy 250 millió dollárt tett zsebre.
Ma Cameron Új-Zélandon él, több ezer hektárnyi földtulajdonnal, miközben továbbra is aktívan dolgozik filmeken és technológiai fejlesztéseken.
Produkciós cége, a Lightstorm új 3D- és vizuális technológiákon dolgozik, Cameron pedig igazgatósági tagja lett a Stability AI-nek is. Utóbbi egy brit startup, amely szövegből generál videót.
Egy dolog azonban nem változott: ha kockáztatásról van szó, Cameron étvágya kifogyhatatlannak tűnik. Ahogy maga fogalmazott:
„Ha az első film nem hozott volna ennyi elképesztő pénzt, ezt az egészet soha nem csinálhattuk volna végig. Őrültség.”
The post Teherautósofőrből lett legenda: Hollywood megszállott rendezője pénzben is a csúcsra ért appeared first on Forbes.hu.