Természet, csend, friss levegő: a Börzsöny kedvence a Királyréti kisvasút

A Királyréti Erdei Vasúton egykor fa- vagy kőszállító vagonok közlekedtek, mára pedig az egyik legnépszerűbb kiránduló kisvasút hazánkban: évente több mint százezren utaznak vele Kismaros és Királyrét között. A Morgó-patak völgyében kanyargó 11,5 kilométeres vonal a Börzsöny belsejébe vezet, ahol a legszebb túraútvonalak kezdődnek.

Kismarosról indul a kirándulás

A kisvasút Kismaros vasútállomásánál indul – így akár Budapestről vonattal érkezve is könnyen elérhető. Az állomásépületben büfé, ajándékbolt és információs pont várja a kirándulókat.

A szerelvények innen indulnak Szokolya felé, majd tovább haladnak a Morgó-patak mentén Királyrét irányába. Az út nagyjából 30 perc, lassú tempója pedig lehetővé teszi, hogy útközben valóban élvezhessük az erdő hangját és látványát.

Út a Börzsönybe

Királyrét a hegység egyik ikonikus pontja. Nemcsak a kisvasút miatt kedvelt, hanem azért is, mert innen indul számos túra a Börzsöny csűcspontja, a Csóványos felé, a csodás körpanorámát mutató Várhegy kilátóhoz és a a Királyréti-tó környékére, amely kisgyerekes családok kedvence.

A terület természetvédelmi oltalom alatt áll, így a kisvasút környezetkímélő módja annak, hogy a hegységben kiránduljunk.

Építőanyagot, majd kirándulókat szállítot

A vasút eredetileg 1893-ban épült, hogy a gróf királyréti erdeiből kitermelt faanyagot elszállíthassák. A vonal akkor még 600 mm nyomtávú, ipari kisvasút volt, amely később kőbányákat és rakodóvonalakat is kiszolgált.

A két világháború között már siklópálya és drótkötélpálya segítette a kő kitermelését és szállítását. A bányák 1941-es kimerülése után azonban már csak faanyagot fuvaroztak, majd megjelent az első személyszállítás is – még nem menetrend szerint, csupán a helyiek számára.

A nagy fordulópont az 1970-es években érkezett el: ekkor teljesen átépítették a pályát, 760 mm-es nyomtávra váltottak, és megkezdődött a turisztikai üzem. A vonal így maradhatott fenn, amikor a legtöbb ipari kisvasutat felszámolták.

A modern kisvasút

2001 után a Királyréti Erdei Vasút jelentős fejlődésnek indult. A menetrend sűrűbb lett, új járműtárolók épültek Paphegyen és Kismaroson, valamint megjelentek az új kocsik és motorkocsik. 2003-ban több mint 40 év után ismét gőzmozdony állt forgalomba. A „Morgó” ma is a kisvasút nagy kedvence, és kizárólag nosztalgiavonatok élén közlekedik.

Hajtánypálya Királyréten

2007-ben nyílt meg a 750 méteres sínbiciklis pálya, amely gyorsan a családok egyik kedvenc programja lett. A négyüléses járműveket két ember hajtja, a másik kettő pedig élvezheti a körutazást.

Érdemes tudni az utazás előtt

  • A kisvasút májustól őszig minden nap jár, télen szombat, vasárnap és ünnepnapokon utazhatunk vele.
  • A kocsik egy része nyitott, így jó időben különösen hangulatos az utazás.
  • Kutya szájkosárral, pórázon vezetve szállítható, neki is kell jegyet venni.
  • Babakocsi díjmentesen felvihető, de a szűkös hely miatt kérik, hogy lehetőleg összecsukható legyen.
  • Királyréten étterem, játszótér, tóparti séta és több tanösvény várja a látogatókat.


23 fotó

Korábbi cikkeinkben ajánlottunk már több Budapest környéki kisvasutat, és bemutattuk a Gyermekvasút történetét is.

Kapcsolódó
Vonatimádóknak remek kikapcsolódást kínál a Magyar Vasúttörténeti Park
A gyerekeket és a felnőtteket is elbűvölik a hatalmas mozdonyok.

The post Természet, csend, friss levegő: a Börzsöny kedvence a Királyréti kisvasút first appeared on Sokszínű vidék.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed