A KSH és a MÁV-Start adatai meglepő hatékonyságról árulkodnak, a trükk az országbérletek számolásában rejlik.
Mi történt? A kormány szerint kiemelkedően eredményes a május 1-jétől bevezetett országbérletrendszer, bár sem a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium, sem a MÁV-csoport nem volt hajlandó megosztani az adatokat, ami igazolná az állítást. A G7 összevetette a MÁV, a MÁV-Start és a KSH válaszait, úgy vélik, kozmetikázott adatokról lehet szó.
Mire következtethetnénk az adatokat látva?
a növekedés mértéke 2024. első negyedévében a 2019-es év hasonló időszakához képest mesés, 69 százalékos lett,
a második negyedévben 123 százalékos volt a hivatalos utasszám-növekedés.
A MÁV és a MÁV-Start adatai alapján a magyar szolgáltató hatékonyságban megelőzi a svájci SBB-t, a német Deutsche Bahnt, de még a japán vasutat is.
Mi a probléma ezzel? Ez idő alatt mindössze 40 darab Stadler Kiss emeletes vonattal bővült a flotta, és közben sok szerelvényt kellett selejtezni.
A járvány előtti, 2019-es és 2023-as negyedik negyedéves adatokat összevetve:
12 százalékkal nőtt a a közlekedő vonatok száma,
13 százalékkal nőtt a vonatok által által megtett távolság (vonatkilométer),
18 százalékkal nőtt a biztosított ülőhelyek száma (ülőhely-kilométer).
Ha a kimutatott utasszám-növekedés valós lenne, óriási zsúfoltságnak kellene lennie a vonatokon: a MÁV-Start 2023. IV. negyedéves adatai szerint az összes közlekedtetett ülőhely közül már közel minden második foglalt volt.
A kozmetikázott adatok mögött az állhat, hogy azon utazásokat, amiket a 2023. május 1-je óta vett ország- vagy megyebérlettel bonyolítottak le, automatikusan 7 százalékkal magasabb értéken regisztrálták, mint korábbi havi bérletével. Itt is hasonló technikáról lehet szó.
Idén az első negyedévben pedig már 10-ből 8 ülőhelyen kellett volna valakinek utaznia.
The post Tokióban is megállná a helyét a MÁV, legalábbis a hivatalos számok szerint appeared first on Forbes.hu.