Trump betett a villanyautóknak az USA-ban, ennek pedig Európa is örülhet egy kicsit


 

Bár az EU-ban jóval szigorúbban léptek fel a belső égésű motorok kapcsán, az utóbbi években az USA-ban is sokat szigorítottak az emissziós kvótán. Kalifornia államban például – az Unióhoz hasonlóan – 2035-től betiltották volna a benzines vagy dízeles erőforrással ellátott új személygépkocsik forgalomba helyezését. Ezt a szabályozást pedig további 17 állam vette volna át, ugyanakkor szövetségi (az egész USA-ra kiterjedő) döntés sosem született ez ügyben.

Mindez még a Biden adminisztráció idején történt. Már a második elnöki ciklusának megkezdése előtt sejteni lehetett, Trump másképpen vélekedik a kérdésben. Idén júniusban mindez bizonyítást is nyert, hiszen a korábban említett megállapodást egy az egyben semmissé tette.

A frissen kiadott fehér házi dokumentum szerint Trump visszaállítani az üzemanyag-fogyasztási előírásokat (CAFE) is arra a szintre, amely még teljesíthető villanyautók “bevonása” nélkül is. A közlekedési minisztérium alá tartozó NHTSA javaslata szerint a korábbi flottaszintű 4,7 l/100 kilométeres kvótát 6,8 liter/100 kilométerre módosítanák a 2031-es modellévre vonatkozóan, sőt, visszamenőleg a 2022-2026-os elvárásokat is enyhítenék.

Ennek eredményeképp egy benzines vagy dízeles új autó ára akár 1000 dollárral (kb. 330 ezer forinttal) is olcsóbb lehetne, viszont a magasabb fogyasztás miatt jó eséllyel többet is tankolnának el a kutakon. Utóbbi megállapítás kapcsán nem meglepő módon a környezetvédők rögtön éles kritikával illették a javaslatot, mivel álláspontjuk szerint Trump az olajipar érdekében cselekszik.

Ugyanakkor mind az iparági szereplők, mind a tőzsde jól fogadta Trump módosítóját. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója – aki nemrég személyesen is találkozott az USA elnökével – üdvözölte a döntést, majd ígéretet tett, számos új, kedvezőbb árú modell érkezésére. A bejelentés hatására az európai székhelyű autógyártók részvényei is megugrottak. Többek között a Porsche, a Stellantis, a Volkswagen, a Mercedes, valamint a BMW papírjait is magasabban jegyezték, mint a javaslat nyilvánosságra hozása előtt.

 

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed