Úgy tűnik, a Netflix nem tud rosszul kijönni abból, hogy az Ellison család megpróbálja elorozni előlük az év nagy médiaüzletét.
Mi történt? A Wall Street Journal szerzője, Holman W. Jenkins Jr. arról ír, hogy a Netflix nem biztos, hogy rosszul jár azzal, ha kútba esik a nagy Warner-üzlet, amire a milliárdos Larry Ellison és fia is bejelentkezett. Ahogy arról korábban a Forbes.hu-n már írtunk, a Trumpot támogató Ellison család ugyanis a Paramount-on keresztül agresszív ellenajánlatot tett a Warner Bros. Discovery-re, hogy elhappolja a zsákmányt a Netflix elől. Jenkins szerint a
„legrosszabb esetben – a Netflix saját részvényárfolyama alapján – a befektetők ötszörösen visszakaphatnák az 5,8 milliárd dolláros bánatpénzt, ha lefújnák az üzletet. Talán ezt is kellene tenniük.”
Miért tűnt jó üzletnek a felvásárlás? A Netflix stratégiája egyértelmű: szélesíteni a portfóliót, így ma már sportközvetítésekkel és videójátékokkal (és persze hirdetésekkel is) bővült a kínálat, ebbe jól illeszkedik a Warner tartalomkönyvtárának felvásárlása is. Bónusz: így meg tudják akadályozni a Warner-Paramount összeborulást, vagyis egy erős versenytárs létrejöttét.
Ahogy arról korábban is írtunk, a Paramount-ot megszerző Ellisonéknak ugyanakkor szintén illik a Warner a terveikbe, ráadásul jó pontokat remélnek szerezni az elnöknél, Trumpnál is, akinek bírják a támogatását.

A Netflixnek nem volt ideje felépítenie a többgenerációs franchise-okat, a Warner-üzlettel azonban ez is meglehet: Harry Potter, Bugs Bunny, Superman, Trónok harca, csak néhány azon címek közül, amik bekerülhetnének a portfólióba az olyan klasszikusokkal együtt, mint az Aranypolgár és a Casablanca.
Mi az őrült nagy kockázat? A Netflix ma már 400 milliárd dolláros cég. A Warner, amelynek értéke alig 20 milliárd dollár volt nemrég, Jenkins becslése szerint a menedzsment idejének 80%-át vinné el, miközben az érték 10%-át tenné ki. Ezenfelül hiába az értékes Warner-tartalmak, a Netflix középszerű kínálatában erodálódhat ez az érték.
72 milliárd dollárt költeni arra, hogy a világ legértékesebb szellemi tulajdonai (IP) egy vertikálisan integrált, mennyiségi tartalomgyár darálja be? Nem kicsi kockázat
– von mérleget. Ha az üzlet félremegy, azt az okosan építkező Netflix reputációja is megszenvedheti. Az is jól látszik, hogy miközben a Netflix szeretne abban a szerepben tetszelegni, hogy az elvakult Trump-tábor, a MAGA nyomulását képes megállítani a médiapiacon, a társalapítók azért keresik az elnök kegyeit. Az ekkora médiaüzletekbe Washingtonból mindig is beleszóltak, ami most új elem, hogy Trump elég nyíltan vállalja is ezt.
„Ami biztos: a végkimenetel nem lesz katasztrófa az emberiség számára (legfeljebb a Netflix részvényeseinek). Nehéz komolyan venni a hollywoodi reakciósok és feltörekvő podcasterek jajveszékelését. Az átlag amerikai számára a nap ugyanúgy felkel majd, akárki nyeri is a Warnerért folyó licitet.”
Megváltozott a médiatér. Jenkins szerint kár a Netflix túlterjeszkedése miatt „hisztériázni” és temetni a mozit, az ugyanis már az 1940-es években elvesztette a monopóliumát, helyét a televízió vette át. A nagy üzlet és a rivaldafény ugyanakkor most lehetőséget ad arra, hogy a moziláncok újra feltalálják, hogyan győzik meg a családok és a nézők milliót, hogy hozzájuk és ne a nappalijukba üljenek be egy jó filmre.
A médiatér vitathatatlanul megváltozott, ami Trump felemelkedéséhez is hozzájárult, és hiába támadja az elnök környezete a hagyományos, televíziós hírmédiát, a hírgyártás ma már a nagy médiakonszernek bevételének elenyésző részét adja csupán. Leegyszerűsítve: a Warner-portfólióba tartozó CNN-nek már nincs akkora befolyása, mint a 80-90-es években volt.
„A hidegháború utáni korszak nagy története az amerikai üzlet és technológia globális térhódítása volt – benne a Netflix elképesztő felfutása. De a történet megváltozott. Hogy kié lesz a Warner (amely az elmúlt tíz évben három különböző tulajdonosváltáson esett át), valójában eltörpül amellett, hogy a világban most a háború, a béke és a globális jólét fennmaradása a tét.”
The post Trump, Ellison, Netflix: médiaóriások játszmája, de csak egy nyerhet – vagy mégsem? appeared first on Forbes.hu.