Tudtad? Minél nagyobb a kamion, annál környezetkímélőbb az áruszállítás!

Te képben vagy a különböző szállítmányozási módok és rakománytípusok témakörében?

Gyűjtőszállítmányozás, komplett és részrakományok – ismerős fogalmak a logisztikában dolgozók számára, de a három rakománytípus közötti különbséget azoknak is érdemes megismerniük, akik például megrendelőként találkoznak ezzel a szolgáltatással. Legfőképpen azért, mert jelentős összegek takaríthatók meg vele, és helyes választással nagymértékben csökkenteni lehet a vállalatok ökológiai lábnyomát.

Komplett rakomány (FTL)

Az FTL (full truck load), azaz komplett rakomány a szállítmányozás legegyszerűbb esete

A full truck load kifejezésből származó FTL rövidítés, azaz a komplett rakomány a szállítmányozás terén mindenki számára a legegyszerűbb eshetőség. A megrendelő ebben az esetben jellemzően olyan nagy mennyiségű árut szállíttat, amely elfoglalja egy teljes jármű rakterét, ráadásul a küldeménynek a lehető leggyorsabban, közbenső megállók nélkül kell célhoz érnie. Hagyományosan a 40 tonnás kamionok használatát értik komplett rakomány alatt a logisztikában. Ha a feladott termék ennek teljes rakterét elfoglalja, akkor alighanem az FTL lesz a legolcsóbb és egyben leginkább környezetkímélő szállítási forma. Amennyiben az áru kevesebb, azaz nem tölti meg a teljes rakteret, akkor viszont már érdemes elgondolkodni alternatív megoldáson és nem csak ezt az árut szállíttatni egy teljes kamionban. Ilyenkor ugyanis az FTL módszerrel kevesebb árura oszlik el ugyanannyi szállítási költség és ugyanannyi szennyezés: magyarra fordítva a termékenkénti végösszeg és környezeti lábnyom is jelentősen emelkedik.

Egyetlen, minden helyzetre tökéletes megoldás azonban nem létezik a szállítmányozásban – mindig a körülményektől, a küldeménytől, a feladó- és célállomástól függ, hogy melyik rakománytípus a megfelelő választás.

Olykor kisebb, 18, 12 és 7,5 tonnás teherautókat, vagy akár 3,5 tonnás furgonokat is használnak FTL szállításban. Minél könnyebb viszont a teherautó, annál inkább emelkedik a fajlagos szállítási költség, mivel a fogyasztás nem csökken olyan mértékben, hogy kiegyenlítse a kevesebb teherbírást. Így ezen a téren a legdrágább furgonnal szállíttatni nagy távokra. Károsanyag-kibocsátás tekintetében is ugyanez a helyzet: hiába alacsonyabb a kisebb tehergépkocsi fogyasztása a kamionokhoz képest, ha ez a fogyasztás jóval kisebb árumennyiségre oszlik el.

Részrakomány (LTL)

Részrakományok és gyűjtőszállítás során több feladó áruja között osztják meg a rakteret.

Kisebb árumennyiségek esetén jól bevált gyakorlat a rakterek megosztása, az úgynevezett LTL (less than truck load), azaz részrakomány-szállítás. Itt is a feladott áru mennyisége határozza meg leginkább, hogy érdemes-e ezt választani: olyan szállítás esetében ez az ideális megoldás, ahol a küldemény a komplett rakományhoz kicsi, a gyűjtőszállítás számára viszont túl nehéz. Az ügyfél ebben az esetben az áruja által felhasznált rakodóhelyért fizet – összegszerűen kevesebbet, mint ha ugyanezt a mennyiséget FTL-küldeményként adta volna fel, de fajlagosan valamivel többet, mert az LTL-szállítás tonnánkénti díja jóval magasabb, mint az FTL-é. Használata akkor a leginkább költséghatékony, ha a szállítás nem sürgős, hiszen a kamion több állomáson, rakodási ponton is meg fog állni. Mivel a kamion rakterét nem tölti meg egy feladó áruja, ezért a szállítmányozó feladata, hogy további rakodást szervezzen. A tehergépjármű a további szállítmányok felrakását követően indul a rendeltetési állomások felé. A különböző feladóktól származó rakományt ezt követően különböző helyekre kell eljuttatnia, ami a gyakorlatban az útvonal és a szállítási idő meghosszabbodását jelenti. Az egyes részrakományok szállítási ideje így hosszabb lesz, hiszen azt befolyásolja a többi, mások által feladott áru rendeltetési célállomása is. A szolgáltatás díjára hatással van azonban egy különleges szempont is. Első pillantásra az LTL olcsóbb megoldásnak tűnhet, mint a gyűjtőszállítás. Lényeges azonban megjegyezni, hogy az LTL és egyébként az FTL árát is jelentősen befolyásolja a szezonalitás. A szállítási csúcsidőszakokban, például decemberben vagy húsvét előtt ugyanaz a szállítmány lényegesen többe kerül, mint „uborkaszezonban”, például a nyári időszak alatt. Ez bonyolítja a tervezést és a költséggazdálkodást, és mindenképpen érdemes éves elemzéssel megvizsgálni, hogy adott esetben melyik az optimális megoldás.

Gyűjtőszállítmányozás

A Dachser a gyűjtőszállítmányozásban a költségek optimalizálása és a hatékonyság növelése érdekében csereszekrényekkel dolgozik

A gyűjtőszállítmányozás során számos ügyfél kisebb méretű és tömegű áruja indul útnak egy kamionnal különböző célállomásokra, akár országhatárokon keresztül. A küldeményeket átrakóraktárakban, logisztikai csomópontokon az adott irányba tartó, máshonnan érkező áruval együtt egy másik járműre rakodják, és így továbbítják a címzettig. A Dachser fuvarozási vállalat esetében például ennek egy sűrű, több mint 200 telephelyből álló hálózat és a mindezt kezelni képes egységes informatikai rendszer az alapja Európában. Egy ilyen rendszerrel naponta lehet fix menetrend szerint kamionjáratokat indítani egész Európában, amely az ügyfelek számára egyszerű tervezést és akár nemzetközi terjeszkedést tesz lehetővé. Ez a rakománytípus kisebb és könnyebb szállítmányok számára alkalmas, 6 tonnáig és 12 raklapig terjedő küldeményeket tudnak ezen a rendszeren belül szállítani. A rugalmasságot és gyorsaságot az egyidejűleg 76 raklap szállítását lehetővé tevő csereszekrények biztosítják.

Úton a gyűjtőszállítmány: ha megnézitek, ezen a teherautón jól látszik a két levehető, konténerszerű csereszekrény

Összefoglalásként ismét hangsúlyozandó tehát, hogy nem létezik minden egyes árutípus és árumennyiség szállításához egyaránt tökéletes megoldás, hiszen mindig a körülményektől, a küldeménytől, illetve a feladó- és célállomástól függ, hogy melyik a leginkább költséghatékony és/vagy környezetkímélő választás. Egy biztos, a legjobb megoldás megtalálásához a legfontosabb lépés a tervezés, az igények és lehetőségek minél pontosabb felmérése, illetve hogy olyan szolgáltatóval dolgozzon a céged, amely kellő választékkal tud szolgálni a lehetséges megoldások terén.

Ne feledd, hogy a kamion nem véletlenül foglalja a helyet az autópályán: az sem kizárt, hogy épp olyan árut visz – ha csak részben is – amit majd pont te fogsz megvásárolni

 

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed