Újabb milliárdok a reptérre, de a kormány nem árulja el, mi a cél

A kormány 2,2 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztést hajt végre a sármelléki repülőtéren. Hogy mi a cél, egyelőre nem  árulta el.

Mi történt? A sármelléki repülőtéren 2,2 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztést hajtanak végre. Ebből az összegből megújul a futópálya és a gurulóút, lecserélik a műszeres leszállító rendszert (ILS), fejlesztik a forgalmi előtér térvilágítását, átalakítják az utasforgalmi épületet, energiahatékony fényforrásokat telepítenek, valamint megújítják a terminál hűtő-, fűtő- és légcserélő rendszerét – ír a tervekről a Népszava.

A repteret üzemeltető cég, a Hévíz-Balaton Airport Kft. a lap közérdekű adatigénylésére sem árulta el, pontosan mit remélnek a beruházástól, mekkora forgalom-, bevétel- és nyereségnövekedést várnak a munkák végeztével. Általánosságokat közöltek.

Mekkorára duzzadhat a beruházás? szakemberek szerint a tervezési költségek jellemzően egy projekt esetében a teljes fejlesztés 1,5-2 százalékát érik el, vagyis ebben az esetben 100 milliárdos beruházásról lehet szó. Ennek keretében kétszer kétsávos út épülne Hévíz és Sármellék között, míg Alsópáhok és a fürdőváros határában egy 30 hektáros aquaparkot hoznának létre a megfelelő kiszolgálólétesítményekkel, üzletekkel, éttermekkel – írja a hvg.hu.

Kié a megbízás? Két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. (WHB) között dőlt el, hogy ki fejlesztheti tovább a Hévíz-Balaton Airport létesítményeit. Végül a WHB nyert.

Kontextus. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tíz évvel ezelőtt még 28 ezres forgalmat ért el a reptér, az elmúlt évben viszont csak 4 ezer utas fordult meg itt. Tavaly csupán 34 ilyen gép szállt le a reptéren. A jelentős visszaesésben szerepet játszott a koronavírus-járvány, valamint az, hogy az orosz-ukrán háború miatt leállították az orosz charterjáratokat. Rövid ideig tartott a próbálkozás a nyugati járatokkal: Wizzair heti kétszer kötötte össze Dortmundot a Hévíz-Balaton Airporttal, de a járat csak pár hónapot élt meg 2022-ben.

A Hévíz-Balaton Airport Kft. 90 százalékos részesedése 2020 végén került az állam tulajdonába. Az állam 114 millió forintért vette meg a cég 90 százalékos tulajdonrészét, míg Hévíz Város Önkormányzata megtartotta eddigi 10 százalékos részesedését a társaságban.

The post Újabb milliárdok a reptérre, de a kormány nem árulja el, mi a cél appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed