Válságban a második legnagyobb magyar webshop, de már megvan, ki mentheti meg

A hét hírei: a második legnagyobb magyar webshop, az Aqua problémáinak háttere; a román black friday a magyar Emaghoz képest egy másik bolygó. Forbes Checkout: valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve.

Forbes Checkout hírlevél #3

Elindult a Forbes új hírlevele – valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Alább a november 18-i hírlevél szerkesztett verzióját találod, de ha jövő héten már az inboxodban szeretnéd látni, akkor kattints ide és iratkozz fel most!

Forbes Checkout hírlevél – e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve Vaszkó Ivántól. A feliratkozáshoz kattints a képre!

Mindig is olyan hírlevélsorozatot szerettem volna, amelyben bátran kérdezünk. Nem követjük reflexből a bevett mintákat, és valódi történeteken keresztül mutatjuk meg, hogyan működik a piac. Nemcsak a szakmának, hanem mindenkinek, aki túl szeretne látni azon, hogy sms-t kapott az automatás cégétől.

Ez most nem a könnyű témák hete volt. Ígérem, olyan is lesz, de az ünnepi hajrában inkább a tanulásnak van ideje.

Nekem is, hiszen még csak most járom a hírlevélíró út elejét. A hét – sajnos és egyben szerencsére – bőven hozott kemény, de tanulságos történeteket az e-kereskedelem korábbi éllovasairól.

Ez itt a Forbes Checkout 3. száma! Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. A korábbi hírleveleket itt találod. Ha jövő héten már e-mailben szeretnéd megkapni, akkor kattints ide a feliratkozáshoz!


First Mile: Ahol a black friday más dimenzió

Exkluzív – először a Forbesnál olvashatsz róla!

Az Emag magyarországi raktárbázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)

Románia legnagyobb e-kereskedője, a helyi Emag november 7-én tartotta a black fridayt – a régió kevés olyan szereplőjének egyike, amely egyetlen napra időzíti az akciót. Idén rekordot döntöttek: csak ezen a napon több mint 986 millió lej forgalmat generáltak, ami a tavalyihoz képest 10 százalékkal több, közel 74,5 milliárd forint.

A cég itthon korábban piacvezető volt, de évek óta nehézségekkel küzd, ezért központosít, például eladja a százmillió euróból felhúzott dunaharaszti raktárbázisát. A hazai üzemeltető árbevétele három év alatt csaknem harmadára esett vissza; a legutóbbi pénzügyi időszakban (2024. április 1. – 2025. március 31.) 37,8 milliárd forint volt.

Bizony, ez az összeg nagyjából a romániai black friday 74,5 milliárdos forgalmának a fele. Vagyis a szomszédban egyetlen fekete péntekkel dupla akkora forgalmat ért el a webáruház, mint amennyi éves bevételt a magyar piacon realizál. A teljes elemzést a Forbes.hu-n írtam meg először.

Ami a magyar Emagot illeti: itthon november 14-én tartottak black fridayt, közel egymillió ajánlattal. Kíváncsi voltam, hogyan muzsikált a kampány forgalma, a rendelések száma, a slágerkategóriák, és hogy miben változtatott a lassuló webpláza a mostani akcióban. Pénteken kérdéseket küldtem az Emag Magyarország sajtóosztályának, a keddi hírlevél kiküldése előtt másfél órával válaszoltak.

„Az Emag a tavalyi black friday óta jelentős átalakuláson ment keresztül, így a két időszak teljesítménye nem feltétlenül vethető össze egy az egyben”

– írja a cég. Annyit azért elárultak, hogy

  • az átlagos rendelési érték 15 százalékkal volt magasabb a tavalyi kampánynál (amelynek hivatalos forgalmát szintén nem közölték);
  • közben az átlagos eladási ár 7,5 százalékkal nőtt, a rendelésenként vásárolt termékek száma pedig 12 százalékkal emelkedett.

Idén a legtöbben háztartási tisztítószereket, konyhai kisgépeket, szépségápolási termékeket, mobiltelefonokat és nagy kiszerelésű babaápolási cikkeket rendeltek. Több termékkategória is felülmúlta a várakozásokat, különösen a háztartási gépek és fogyasztási cikkek, az informatikai eszközök, valamint a mobilok és a szórakoztatóelektronikai termékek.

Az új ügyvezető, az októberben kinevezett Polgári Balázs szerint „az, hogy az idei black fridayen is egy sor különböző terméket rendeltek tőlünk a hazai vásárlók, és számos kategória erős eredményeket ért el, azt igazolja, hogy továbbra is van értelme Magyarországon klasszikus, egynapos kampányt szervezni”. Ennél részletesebb betekintést sajnos idén sem kaptunk a magyar black friday valódi teljesítményébe.

Témád van?

Írj, ha láttál vagy hallottál valami izgalmasat a saját szektorodban! Lehet, hogy beteszem a következő First Mile-ba: ivan.vaszko@forbes.hu


Smart Mile: Quo vadis, Aqua? (frissítve!)

Elemzések, interjúk, bennfentes történetek az e-kereskedelem világából

info
Kép: Aqua webáruház // Facebook
Kép: Aqua

A második legnagyobb magyar webshop, az Aqua bezárta hagyományos üzleteit. A november 13-án kiadott közlemény szerint működési gondokkal küzdenek, új struktúrába kerülnek, és átmeneti fennakadások várhatók. A nagy múltú műszaki webáruház működik tovább, de részletes tájékoztatás később érkezik.

A céget több csatornán kerestem, kérdéseim Polgár Norbert tulajdonoshoz is eljutottak, de nem reagáltak, csak annyit közöltek, hogy a kiadott közlemény a hivatalos álláspontjuk. Olvasd el az eredeti hírt a Forbes.hu-n!

Sok a kérdőjel, ezért iparági iszakértőket kérdeztem arról, mi állhat a háttérben, milyen előjelek voltak, és mit üzen az eset a hazai számtech- és online kereskedelmi piacnak.

Ha csak egy gondolatot vinnél magaddal: három nehéz gazdasági év után ebben a környezetben lesznek még hasonló sztorik.

Tanulság: semmit ne vegyünk készpénznek, meneküljünk előre.


A covid végéig piaci részesedésért folyt a verseny az e-kereskedelemben, ezt mára a rentábilis növekedés logikája váltotta fel. A piac gyorsan koncentrálódik, a technológia (piacterek, MI, omnichannel) pillanatok alatt átrendezi az erőviszonyokat. Egy magyar e-kereskedőnek hozzáadott értékkel kell helyet találnia a külföldiek mellett, és többcsatornás élményt kell nyújtania a Temuval szemben.

A fogyasztói elektronikában évek óta extrém árprés van, egy számjegyű bruttó árrésekkel kellene fedezni a működést és a fejlesztést. A piac ezért volumenen alapul, a forgalmi listák élén rendszerint elektronikai szereplők állnak – mondja egy szakértő.

Az Aqua így került a hazai online kereskedők élbolyába, de hogy valaki majdnem harminc éve a piacon van, ma már önmagában kevés.Klasszikus, forgalomorientált kiskereskedő maradt, miközben a műszaki szektor éllovasai (Alza, Euronics) innovációra, ügyfélélményre, profitabilitásra váltottak. A PwC-féle forgalmi rangsorban jól mutatnak a logók, de vásárlási gyakoriság vagy üzemi eredmény alapján teljesen más sorrend jönne ki – nem feltétlenül az IT-szereplők javára.

A webáruház üzemeltetőjének (Aqua Optima Kft.) tavalyi beszámolója szerint 2023-hoz képest ötödével csökkent az árbevétel, romlott a nyereségesség, és likviditási gondok jelentkeztek. A pénzeszközök majdnem felére estek, a készletek az eszközök háromnegyedét lekötötték, a kötelezettségek pedig a saját tőke többszörösére nőttek.

Nem maradt puffer egyetlen nagyobb sokkra sem. A kiegészítő melléklet szerint „a gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított”.

A Credit Online adatai szerint az Aqua Optima Kft. árbevétele így alakult:

Forrás és ábra: Credit Online

A döntő sokk tavaly érte a céget. Forrásom szerint biztosítójuk formai okokra hivatkozva visszavonta a hitelkeret fedezetét. Ha nincs fedezet, nincs árukeret sem – vagyis a kereskedő nem tud beszállítóktól rendelni, csak előre megfinanszírozva. Ebben a szektorban ez milliárdos tétel.

Ennek hatására drasztikusan szűkült az Aqua választéka, megugrott a készlet forgási ideje, lassult a kiszolgálás, amit már a lojális PC-s ügyfélkör is érzett. Nyárig még működtek, de ahogy sorra hátráltak ki a beszállítók, mélyült a likviditási spirál. Októberre tetőztek a készletproblémák, ekkorra az utolsó hazai beszállítók is elengedték a céget. Gyakorlatilag kifogytak az új áruból, a vásárlói élmény látványosan romlott. Ezután vált nyilvánossá az üzletek bezárása és az új üzemeltetés ígérete.

Információim szerint még nincs hivatalos megállapodás eladásról vagy új tulajdonosról, de több érdeklődővel is tárgyalnak – köztük az ország legnagyobb IT-disztribútorával, a CHS csoporttal.

Az idő szorít. Minél később születik meg az üzlet, annál kisebb lehet a cégérték, és annál nagyobb a reputációs és működési kár, mert a know-how és a csapat is sérül.

A márka már mindenképpen sérült. A hír körbement, minden szereplő (fogyasztó, konkurens, beszállító) kialakította a saját narratíváját. Egy szakértő szerint ami történik, az rossz üzenet a magyar piacnak. A kormány is nemzeti bajnokokról álmodik, ezzel szemben azt látni: a Konzolvilágtól a Speedshopon át az Aquáig bármely magyar IT-kereskedő hasonlóan nehéz helyzetbe kerülhet a globalizálódó kiskereskedelemben.

A szakértő szerint az ideális felvásárlónak az Aqua márka múltját és erejét kellene hangsúlyoznia:

„Lehet, hogy csorbult a nívó, de három értékes évtized van mögötte. A minimum, hogy valaki megpróbálja megmenteni és életben tartani.”

Frissítés

Ez a hírlevél november 18-án 14 órakor jelent meg. Nem sokkal utána jött a hír a HVG360-on, hogy tényleg az említett CHS viszi tovább az Aquát. Részletek itt!


Last Mile: Sameday, Walmart, Dragomán

A hét iparági hírei és cikkei – gyors áttekintés mindenkinek

Előre szólnak. Ha idén online vásárolnál ajándékot, érdemes átfutni a Magyar Posta friss közleményét. Közeleg az év végi csomagcsúcs, konkrét határidőket ajánlanak a Temuról vagy más kínai platformokról, illetve a hazai webshopokból történő rendelésekhez. Hogy is mondjam… nem túl biztató dátumok!

Véget érhet a Shein és a Temu fénykora. 2026 globálisan a legnehezebb évük lehet – nem a piaci verseny, hanem a Trump-éra miatt. Eközben a Temu a magyar piacon idén tíz hónap alatt hozta a tavalyi forgalmát.

Újít a Meta. Nehezebb lesz átverni a Facebook piacterén a vásárlókat. A platform nemcsak biztonságosabb, hanem trendibb is lesz.

Újabb gondok a Samedaynél. A hatóság is vizsgálódott, számos problémát találtak, kiigazító intézkedésekre kötelezték a céget. A 24.hu annak az olvasónak a történetét is megírta, aki panaszával békéltető testülethez fordult, és kártérítést kapott.

Shein-balhé Franciaországban. Botrányba fulladt a fizikai rajt, a vásárlók kiakadtak az első bolt árai miatt, ezért halasztják a további üzletek megnyitását.

A legvalószínűtlenebb Kifli-influenszer. Pedig ha belegondolsz, mi sem logikusabb, minthogy egy szupermarket Dragomán György posztját szponzorálja, aki nemcsak író, hanem a főzőskönyvek szerzője is.

„Legyen buja az adventi időszak.” A Vágyaim.hu esettanulmányt írt a most felbukkant óriásplakát-kampányáról, amit CSR-szempontból is fontosnak tartanak, mert társadalmi jelenségekre reagál: a párok elidegenedésére, a stresszre és a túlterheltségre.

Leáldozott a sztár-CEO-k kora. Nyugdíjba vonul a világ egyik legnagyobb áruházláncának, a Walmartnak a vezetője, épp akkor, amikor az Apple-nél és a Disney-nél is napirenden van az utódlás. Az Axios szerint ők már a következő generációra bízzák a technológiai, politikai és gazdasági átalakulások kezelését.

Már rég máshol keresünk. Egy friss elemzés szerint a termékfelfedezések 60 százaléka YouTube-on, TikTokon és Instagramon történik, miközben a Google részesedése 34,5 százalékra esett. Ennek ellenére a cégek SEO-büdzséjük nagy részét továbbra is a Google-re költik.

Az év webshopjai. Kiderült, kik lettek a szakmai díjátadó 2025-ös nyertesei. Néhányukat az Ecommerce Expo csapata ki is faggatta arról, hogyan készülnek az év végi hajrára.

Karrierhírek. Megtudtam, hogy a Pelenka.hu új marketingvezetővel bővült, Lovas Tamással (korábban: Emag, Decathlon). Apropó Emag: az előző magyarországi ügyvezető, Daradics Kinga (a lenti képen) egy prágai sportfogadási és szerencsejáték-óriásnál, a FEG romániai üzletágának élén folytatja.

Daradics Kinga 2024 őszén – még az Emagnál. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)

The post Válságban a második legnagyobb magyar webshop, de már megvan, ki mentheti meg appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed