A hét hírei: a második legnagyobb magyar webshop, az Aqua problémáinak háttere; a román black friday a magyar Emaghoz képest egy másik bolygó. Forbes Checkout: valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve.
Forbes Checkout hírlevél #3
Elindult a Forbes új hírlevele – valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Alább a november 18-i hírlevél szerkesztett verzióját találod, de ha jövő héten már az inboxodban szeretnéd látni, akkor kattints ide és iratkozz fel most!
Mindig is olyan hírlevélsorozatot szerettem volna, amelyben bátran kérdezünk. Nem követjük reflexből a bevett mintákat, és valódi történeteken keresztül mutatjuk meg, hogyan működik a piac. Nemcsak a szakmának, hanem mindenkinek, aki túl szeretne látni azon, hogy sms-t kapott az automatás cégétől.
Ez most nem a könnyű témák hete volt. Ígérem, olyan is lesz, de az ünnepi hajrában inkább a tanulásnak van ideje.
Nekem is, hiszen még csak most járom a hírlevélíró út elejét. A hét – sajnos és egyben szerencsére – bőven hozott kemény, de tanulságos történeteket az e-kereskedelem korábbi éllovasairól.
Ez itt a Forbes Checkout 3. száma! Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. A korábbi hírleveleket itt találod. Ha jövő héten már e-mailben szeretnéd megkapni, akkor kattints ide a feliratkozáshoz!
First Mile: Ahol a black friday más dimenzió
Exkluzív – először a Forbesnál olvashatsz róla!

Románia legnagyobb e-kereskedője, a helyi Emag november 7-én tartotta a black fridayt – a régió kevés olyan szereplőjének egyike, amely egyetlen napra időzíti az akciót. Idén rekordot döntöttek: csak ezen a napon több mint 986 millió lej forgalmat generáltak, ami a tavalyihoz képest 10 százalékkal több, közel 74,5 milliárd forint.
A cég itthon korábban piacvezető volt, de évek óta nehézségekkel küzd, ezért központosít, például eladja a százmillió euróból felhúzott dunaharaszti raktárbázisát. A hazai üzemeltető árbevétele három év alatt csaknem harmadára esett vissza; a legutóbbi pénzügyi időszakban (2024. április 1. – 2025. március 31.) 37,8 milliárd forint volt.
Bizony, ez az összeg nagyjából a romániai black friday 74,5 milliárdos forgalmának a fele. Vagyis a szomszédban egyetlen fekete péntekkel dupla akkora forgalmat ért el a webáruház, mint amennyi éves bevételt a magyar piacon realizál. A teljes elemzést a Forbes.hu-n írtam meg először.
Ami a magyar Emagot illeti: itthon november 14-én tartottak black fridayt, közel egymillió ajánlattal. Kíváncsi voltam, hogyan muzsikált a kampány forgalma, a rendelések száma, a slágerkategóriák, és hogy miben változtatott a lassuló webpláza a mostani akcióban. Pénteken kérdéseket küldtem az Emag Magyarország sajtóosztályának, a keddi hírlevél kiküldése előtt másfél órával válaszoltak.
„Az Emag a tavalyi black friday óta jelentős átalakuláson ment keresztül, így a két időszak teljesítménye nem feltétlenül vethető össze egy az egyben”
– írja a cég. Annyit azért elárultak, hogy
- az átlagos rendelési érték 15 százalékkal volt magasabb a tavalyi kampánynál (amelynek hivatalos forgalmát szintén nem közölték);
- közben az átlagos eladási ár 7,5 százalékkal nőtt, a rendelésenként vásárolt termékek száma pedig 12 százalékkal emelkedett.
Idén a legtöbben háztartási tisztítószereket, konyhai kisgépeket, szépségápolási termékeket, mobiltelefonokat és nagy kiszerelésű babaápolási cikkeket rendeltek. Több termékkategória is felülmúlta a várakozásokat, különösen a háztartási gépek és fogyasztási cikkek, az informatikai eszközök, valamint a mobilok és a szórakoztatóelektronikai termékek.
Az új ügyvezető, az októberben kinevezett Polgári Balázs szerint „az, hogy az idei black fridayen is egy sor különböző terméket rendeltek tőlünk a hazai vásárlók, és számos kategória erős eredményeket ért el, azt igazolja, hogy továbbra is van értelme Magyarországon klasszikus, egynapos kampányt szervezni”. Ennél részletesebb betekintést sajnos idén sem kaptunk a magyar black friday valódi teljesítményébe.
Témád van?
Írj, ha láttál vagy hallottál valami izgalmasat a saját szektorodban! Lehet, hogy beteszem a következő First Mile-ba: ivan.vaszko@forbes.hu
Smart Mile: Quo vadis, Aqua? (frissítve!)
Elemzések, interjúk, bennfentes történetek az e-kereskedelem világából
Kép: Aqua webáruház // Facebook
A második legnagyobb magyar webshop, az Aqua bezárta hagyományos üzleteit. A november 13-án kiadott közlemény szerint működési gondokkal küzdenek, új struktúrába kerülnek, és átmeneti fennakadások várhatók. A nagy múltú műszaki webáruház működik tovább, de részletes tájékoztatás később érkezik.
A céget több csatornán kerestem, kérdéseim Polgár Norbert tulajdonoshoz is eljutottak, de nem reagáltak, csak annyit közöltek, hogy a kiadott közlemény a hivatalos álláspontjuk. Olvasd el az eredeti hírt a Forbes.hu-n!
Sok a kérdőjel, ezért iparági iszakértőket kérdeztem arról, mi állhat a háttérben, milyen előjelek voltak, és mit üzen az eset a hazai számtech- és online kereskedelmi piacnak.
Ha csak egy gondolatot vinnél magaddal: három nehéz gazdasági év után ebben a környezetben lesznek még hasonló sztorik.
Tanulság: semmit ne vegyünk készpénznek, meneküljünk előre.
A covid végéig piaci részesedésért folyt a verseny az e-kereskedelemben, ezt mára a rentábilis növekedés logikája váltotta fel. A piac gyorsan koncentrálódik, a technológia (piacterek, MI, omnichannel) pillanatok alatt átrendezi az erőviszonyokat. Egy magyar e-kereskedőnek hozzáadott értékkel kell helyet találnia a külföldiek mellett, és többcsatornás élményt kell nyújtania a Temuval szemben.
A fogyasztói elektronikában évek óta extrém árprés van, egy számjegyű bruttó árrésekkel kellene fedezni a működést és a fejlesztést. A piac ezért volumenen alapul, a forgalmi listák élén rendszerint elektronikai szereplők állnak – mondja egy szakértő.
Az Aqua így került a hazai online kereskedők élbolyába, de hogy valaki majdnem harminc éve a piacon van, ma már önmagában kevés.Klasszikus, forgalomorientált kiskereskedő maradt, miközben a műszaki szektor éllovasai (Alza, Euronics) innovációra, ügyfélélményre, profitabilitásra váltottak. A PwC-féle forgalmi rangsorban jól mutatnak a logók, de vásárlási gyakoriság vagy üzemi eredmény alapján teljesen más sorrend jönne ki – nem feltétlenül az IT-szereplők javára.
A webáruház üzemeltetőjének (Aqua Optima Kft.) tavalyi beszámolója szerint 2023-hoz képest ötödével csökkent az árbevétel, romlott a nyereségesség, és likviditási gondok jelentkeztek. A pénzeszközök majdnem felére estek, a készletek az eszközök háromnegyedét lekötötték, a kötelezettségek pedig a saját tőke többszörösére nőttek.
Nem maradt puffer egyetlen nagyobb sokkra sem. A kiegészítő melléklet szerint „a gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított”.
A Credit Online adatai szerint az Aqua Optima Kft. árbevétele így alakult:

A döntő sokk tavaly érte a céget. Forrásom szerint biztosítójuk formai okokra hivatkozva visszavonta a hitelkeret fedezetét. Ha nincs fedezet, nincs árukeret sem – vagyis a kereskedő nem tud beszállítóktól rendelni, csak előre megfinanszírozva. Ebben a szektorban ez milliárdos tétel.
Ennek hatására drasztikusan szűkült az Aqua választéka, megugrott a készlet forgási ideje, lassult a kiszolgálás, amit már a lojális PC-s ügyfélkör is érzett. Nyárig még működtek, de ahogy sorra hátráltak ki a beszállítók, mélyült a likviditási spirál. Októberre tetőztek a készletproblémák, ekkorra az utolsó hazai beszállítók is elengedték a céget. Gyakorlatilag kifogytak az új áruból, a vásárlói élmény látványosan romlott. Ezután vált nyilvánossá az üzletek bezárása és az új üzemeltetés ígérete.
Információim szerint még nincs hivatalos megállapodás eladásról vagy új tulajdonosról, de több érdeklődővel is tárgyalnak – köztük az ország legnagyobb IT-disztribútorával, a CHS csoporttal.
Az idő szorít. Minél később születik meg az üzlet, annál kisebb lehet a cégérték, és annál nagyobb a reputációs és működési kár, mert a know-how és a csapat is sérül.
A márka már mindenképpen sérült. A hír körbement, minden szereplő (fogyasztó, konkurens, beszállító) kialakította a saját narratíváját. Egy szakértő szerint ami történik, az rossz üzenet a magyar piacnak. A kormány is nemzeti bajnokokról álmodik, ezzel szemben azt látni: a Konzolvilágtól a Speedshopon át az Aquáig bármely magyar IT-kereskedő hasonlóan nehéz helyzetbe kerülhet a globalizálódó kiskereskedelemben.
A szakértő szerint az ideális felvásárlónak az Aqua márka múltját és erejét kellene hangsúlyoznia:
„Lehet, hogy csorbult a nívó, de három értékes évtized van mögötte. A minimum, hogy valaki megpróbálja megmenteni és életben tartani.”
Frissítés
Ez a hírlevél november 18-án 14 órakor jelent meg. Nem sokkal utána jött a hír a HVG360-on, hogy tényleg az említett CHS viszi tovább az Aquát. Részletek itt!
Last Mile: Sameday, Walmart, Dragomán
A hét iparági hírei és cikkei – gyors áttekintés mindenkinek
Előre szólnak. Ha idén online vásárolnál ajándékot, érdemes átfutni a Magyar Posta friss közleményét. Közeleg az év végi csomagcsúcs, konkrét határidőket ajánlanak a Temuról vagy más kínai platformokról, illetve a hazai webshopokból történő rendelésekhez. Hogy is mondjam… nem túl biztató dátumok!
Véget érhet a Shein és a Temu fénykora. 2026 globálisan a legnehezebb évük lehet – nem a piaci verseny, hanem a Trump-éra miatt. Eközben a Temu a magyar piacon idén tíz hónap alatt hozta a tavalyi forgalmát.
Újít a Meta. Nehezebb lesz átverni a Facebook piacterén a vásárlókat. A platform nemcsak biztonságosabb, hanem trendibb is lesz.
Újabb gondok a Samedaynél. A hatóság is vizsgálódott, számos problémát találtak, kiigazító intézkedésekre kötelezték a céget. A 24.hu annak az olvasónak a történetét is megírta, aki panaszával békéltető testülethez fordult, és kártérítést kapott.
Shein-balhé Franciaországban. Botrányba fulladt a fizikai rajt, a vásárlók kiakadtak az első bolt árai miatt, ezért halasztják a további üzletek megnyitását.
A legvalószínűtlenebb Kifli-influenszer. Pedig ha belegondolsz, mi sem logikusabb, minthogy egy szupermarket Dragomán György posztját szponzorálja, aki nemcsak író, hanem a főzőskönyvek szerzője is.
„Legyen buja az adventi időszak.” A Vágyaim.hu esettanulmányt írt a most felbukkant óriásplakát-kampányáról, amit CSR-szempontból is fontosnak tartanak, mert társadalmi jelenségekre reagál: a párok elidegenedésére, a stresszre és a túlterheltségre.
Leáldozott a sztár-CEO-k kora. Nyugdíjba vonul a világ egyik legnagyobb áruházláncának, a Walmartnak a vezetője, épp akkor, amikor az Apple-nél és a Disney-nél is napirenden van az utódlás. Az Axios szerint ők már a következő generációra bízzák a technológiai, politikai és gazdasági átalakulások kezelését.
Már rég máshol keresünk. Egy friss elemzés szerint a termékfelfedezések 60 százaléka YouTube-on, TikTokon és Instagramon történik, miközben a Google részesedése 34,5 százalékra esett. Ennek ellenére a cégek SEO-büdzséjük nagy részét továbbra is a Google-re költik.
Az év webshopjai. Kiderült, kik lettek a szakmai díjátadó 2025-ös nyertesei. Néhányukat az Ecommerce Expo csapata ki is faggatta arról, hogyan készülnek az év végi hajrára.
Karrierhírek. Megtudtam, hogy a Pelenka.hu új marketingvezetővel bővült, Lovas Tamással (korábban: Emag, Decathlon). Apropó Emag: az előző magyarországi ügyvezető, Daradics Kinga (a lenti képen) egy prágai sportfogadási és szerencsejáték-óriásnál, a FEG romániai üzletágának élén folytatja.

The post Válságban a második legnagyobb magyar webshop, de már megvan, ki mentheti meg appeared first on Forbes.hu.
