Életjelet adott a magyar MediaMarkt új szolgáltatása, jóllehet még várat magára a bevezetése. Továbbra is stagnál a hazai piac.
Az elektronikai kiskereskedő tavaly év elején hintette el, hogy mihelyt átköltözteti központi raktárát a Waberer’s új, ecseri logisztikai központjába, tér nyílik a webáruház megújulására, azon belül pedig a piactér-szolgáltatás (marketplace) elindítására is.
A költözés tavaly nyár végén megtörtént. Év elején az online felület is megújult, jövőre a mobilalkalmazás is nagyobbat frissül, és már a marketplace is a csőben, vagyis hamarosan külsős műszaki partnerek is kereskedhetnek a MediaMarkt felületén. Akár már jövőre, de inkább két év múlva.
„A MediaMarkt Marketplace hazai bevezetése optimista becslések szerint akár már 2026-ban megvalósulhat, azonban a realista forgatókönyv alapján inkább a 2027-es naptári évben várható az indulás”
– írta a cég a Forbes.hu megkeresésére.
Így teljesítenek a piacterek
A lánc Európa-szerte a piactér-szolgáltatással növeli online elérhető kínálatát, így szeretné forgalmának minél nagyobb hányadát online generálni. A modell például már Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Hollandiában is elérhető tőlük.
Újabban Belgiumban indult el a MediaMarkt Marketplace, írta meg a RetailDetail. Itt kezdetben ötven partner mintegy ötvenezer olyan terméket fog értékesíteni a platformon, ami nem kapható az áruházlánc belga üzleteiben – elektronikai, fitnesz és e-mobilitási kategóriákban egyaránt. A marketplace-partnerek alapos rostán esnek át, magas minőségi követelményeknek kell megfelelniük.
A MediaMarkt és Saturn láncok anyacége, a német Ceconomy legutóbbi eredményei szerint a marketplace-üzletág szárnyal.
- A december 31-ig tartó negyedévben kb. 90 százalékot ugrott a marketplace-en eladott áruk összértéke (gross merchandise value – GMV).
- 2023. október 1. és 2024. szeptember 30. között 277 millió euró volt ez az összeg – az előző évi időszakban még csak 137 millió euró volt, a jövő évire pedig már 750 millió euró az anyacég célösszege.
Miért fontos mindez?
A PwC Magyarország vezetésével készített riport, a Digitális Kereskedelmi Körkép februári kiadása szerint a magyar e-kereskedelemben is hosszú távú trend lesz a marketplace-modell erősödése.
Ennek oka, hogy itthon külföldi kereskedők, piacterek dominálják a piacot, és egyre kiélezettebb lesz a verseny – írja a riport. Nemcsak új piacterek fognak elindulni (mint akár a német hátterű MediaMarkt), de közben a hazai e-kereskedők, akik eddig csak közvetlen értékesítésben (direct-to-consumer modellben) gondolkodtak, egyre gyakrabban fognak marketplace-ekre is felregisztrálni az új piacok és országnyitások reményében.
Ez történik a magyar piacon
A Media Markt Magyarország Kft. az eltérő üzleti év miatt múlt hónapban adta le éves beszámolóját.
- A magyar üzemeltetőcég a 2024. szeptember 30-i tartó üzleti évben összesen 191,7 milliárd forint árbevételt termelt (előző üzleti évhez képest +4 százalék) 926,5 millió forintos adózott eredménnyel (előző üzleti évhez képest -70 százalék). Ebből a kiskereskedelmi árbevétel 169,2 milliárd forint volt (változás: +2 százalék).
- A cég bevételei lényegében stagnálnak a 2021–2022-es üzleti év óta. Igaz, egy alapvetően lassuló piacról, a fogyasztói elektronikáról beszélünk, ahol az egyik fő versenytárs, az Euronics bevételei is panganak. Itt már az egy helyben állás is jó eredménynek számít.
- Az értékesítést külön nem bontják offline és online forgalomra. A MediaMarkttól tavaly megtudtuk, hogy az arányok durván 80–20 százalékban oszlanak meg a hagyományos üzletek javára. A GKID 2023-as listája szerint a MediaMarkt a negyedik legnagyobb forgalmú online kereskedő itthon.

Korábban
A magyar MediaMarkt mostanság a felújított készülékes piaccal próbálkozik. Ősszel indult el a Refresh kategória, ennek hátteréről Szilágyi Gábor ügyvezető igazgató tavaly beszélt hosszabban a Forbes.hu-nak.
Februárban a Bloombergen röppent fel újra a pletyka, hogy Kína legnagyobb kiskereskedője, a JD.com még mindig érdeklődik a Ceconomy iránt, és elvileg elkezdte megkörnyékezni a cég nagyrészvényeseit is. Hogy miért? A kínai gazdaság bukdácsol, szóval nem csoda, hogy a helyi e-kereskedelmi óriás európai felvásárlások után kacsingat, vagy hogy a logisztikáját hagyományos üzletekkel bővítené.
A borítóképen a MediaMarkt hódmezővásárhelyi áruháza.
The post A MediaMarkt nagy dobása: ekkor indul és ezt kell tudni róla appeared first on Forbes.hu.

